تعداد بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۱۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹ - 2022 03 December
گنبد ۱۳ متری فیروزه‌ای برای مسجد امام حسن در حال ساخت است.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

شاید شما هم در مرکز شهر گنبد آهنین پشت بانک تجارت را دیده باشید.

عضو هیئت امنای مسجد امام حسن این گنبد را متعلق به این مسجد می‌داند و می‌گوید: خود گنبد ۱۳ متر و با پا راستی آن که ۳ متر می‌باشد ۱۶ متر می‌شود. این مسجد قرار است با معماری سنتی- اسلامی و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای ساخته شود.

سید ابوالفضل فقیه در خصوص تأثیر آن بر دید بصری کاروانسرای سروی و مشکل ثبت ملی این کاروانسرا گفت: خیر اینگونه نیست و کل مسجد با معماری سنتی و کاشی‌کاری ساخته خواهد شد همانند مسجد شیخ لطف‌ا... اصفهان و تأثیری بر روی کاروانسرا نخواهد داشت.

او در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی مسجد گفت: مسجد امام حسن پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و دنبال آن هستیم تا مسجد را هر چه سریع‌تر آماده کنیم. البته قطعاً کل مسجد آماده نخواهد شد و بسته به کمک‌های مردمی کار ادامه می‌یابد.

مسجد امام حسن دارای زیرزمین، شبستان اصلی، و طبقه فوقانی (کتابخانه، کانون مسجد، و خیریه) است.
فقیه ادامه داد: به دنبال آن هستیم که اگر امکان داشته باشد زیرزمین را به درمانگاه تبدیل کنیم.

نوشتنی است برای این مسجد پارکینگی در نظر گرفته نشده است.

در رابطه با ساخت مسجد با شهردار نی‌ریز نیز صحبت کردیم.

حامد فرغت گفت: مساجد از پرداخت هزینه‌هایی مثل پروانه ساختمانی معاف هستند و برای اخذ مجوز به شهرداری‌ها مراجعه نمی‌کنند و اطلاعی از نقشه‌های معماری آن به ما داده نمی‌شود، اما با مسئولان ساخت این مسجد صحبت کرده‌ایم و قرار است گنبد آن همانند مساجد کهن ایرانی فیروزه‌ای باشد و اگر طبق برنامه‌ای که به ما اعلام کرده‌اند کار پیش رود مکانی درخور نی‌ریز ساخته خواهد شد.

وی در خصوص تأثیر بصری آن بر کاروانسرای سروی گفت: اگر گنبد و نمای مسجد با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای ساخته شود نمی‌تواند تأثیری بگذارد و همخوان خواهد بود، اما مسئله فنی آن را باید از اداره میراث فرهنگی پیگیری نمایید، ولی از نظر زیباشناسی می‌تواند به یکی از المان‌های شهر نی‌ریز تبدیل شود.

مثل نقش جهان اصفهان که مجموعه‌ای از حجره‌ها، مسجد و میدان در آن جای دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت کاروانسرای سروی هم گفت: کار تملک کاروانسرای سروی نه به دلیل مسائل فنی بلکه سیاسی متوقف شده است. ما توافقات لازم را با دو مالک عمده انجام دادیم و حتی در خصوص زمین‌های معوض به توافق رسیدیم و حتی قرار شد حجره‌ای را به آن‌ها بدهیم، اما آن‌ها عنوان کردند فعلاً از این مسئله منصرف شده‌اند.

فرغت افرود: با توجه به اینکه بانک تجارت در طرح تفصیلی جدید در مسیر خیابان قرار داد و باید تخریب شود و با بازسازی مجموعه‌های تاریخی در آن منطقه مثل کاروانسرای سروی، حمام حاج محمدحسن، بازار ملکی دوزان، آرامگاه قطب نی‌ریزی و... آینده درخشانی برای آن متصور هستیم و تمام تلاشمان آن است که این مسئله را به سرانجام برسانیم.

در ادامه با هادی رئیس میراث فرهنگی در خصوص ایجاد اشکال در ثبت ملی کاروانسرای سروی با ساخت مسجد و گنبد ۱۶ متری آن گفتگو کردیم و او گفت: این مسئله بار‌ها از سوی استان پیگیری شده است و در آخرین پیگیری‌ها استان مخالفت خود را اعلام نموده، اما بنا به دلائلی قرار نیست جلو ساخت آن گرفته شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها