تعداد بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷ - 2022 03 December

فصل پاییز وشروع بارش باران، باعث لغزندگی جاده‌ها شده و در مقایسه با جاده‌های خشک‌، احتمال وقوع حوادث را تا دو برابر افزایش می‌دهد. 
باران یعنی کاهش میدان دید راننده ،خطر سر خوردن خودرو و کاهش توان ایستادن. باران زمانی بیشترین خطر را خواهد داشت که بعد از مدت زمانی طولانی که هوا خشک بوده و جاده صاف و صیقلی است، شروع شود. در چنین موقعیتی آب با روغن، گرد و خاک و ذرات لاستیک که معمولاً بر روی جاده‌های خشک وجود دارد، آمیخته می‌شود و قشر لغزنده و خطرناکی به وجود می‌آورد. لذا اگر در حین رانندگی به یکباره با بارش باران مواجه شدید، لازم است از سرعت خود بکاهید و بیشترین احتیاط را انجام دهید. رانندگی در هوای بارانی و جاده‌های نمناک ایجاب می‌نماید که از دستگاه‌های کنترل اصلی خودرو با احتیاط استفاده شود.

پدیده آب‌سواری :
هر زمان که باران ببارد، لایه نازکی از آب سطح جاده را می‌پوشاند. اگر در چنین مواقعی با سرعت رانندگی کنیم و یا این که لاستیکها آن قدر ساییده شده باشد که آب جلوی لاستیک جمع شود و مقاومتی ایجاد نماید که لاستیک بر روی قشری از آب شناور شود، این پدیده یا حالت را آب‌سواری گویند.
به طور کلی نمی‌توان سرعت معینی را برای رانندگی در باران پیشنهاد کرد؛ زیرا بستگی به میزان و شدت باران‌، وضع جاده و وضع لاستیک خودرو خواهد داشت‌. به عنوان قانون به خاطر داشته باشید‌، هرچه سرعت کمتر و لاستیکها بهتر باشد، احتمال آب سواری و به خطر افتادن کمتر است.

پدیده آب‌سواری لاستیک چیست؟
آنچه که با افزایش سرعت در باران برای چرخهای جلو پیش می‌آید و موجب تقلیل چسبندگی لاستیک می‌شود‌. وقتی که لاستیک حالت آب‌سواری پیدا کند، فرمان از دست خارج می‌شود. در چنین وضعی باید با کم کردن گاز، سرعت خودرو را کاهش داد و تا زمانی که لاستیک قدرت چسبندگی خود را به دست نیاورده، باید از ترمز کردن خودداری کرد.
چنانچه در هوای بارانی برف پاک کن خودرو خراب شود، یک عدد سیب‌زمینی خام را از وسط بریده و از بیرون روی شیشه جلو بمالید. این کار به میزان قابل توجهی کمک می‌کند تا بتوانید جلوی خودرو را بهتر ببینید.
برف‌پاکن با چند دور چرخیدن‌، قطرات باران سبک را از روی شیشه پاک کرده‌، ولی پس از آن تقریباً روی شیشه خشک حرکت می‌کند و لکه‌هایی از چرک خشک به جای می‌گذارد. به همین منظور کلید اکثر برف پاکنها غیر از حالات تند و آهسته، دارای حالت دیگری نیز می‌باشد که پس از یک یا دو دور چرخیدن، مکث کرده و مجدداً همین عمل را تکرار می‌کند تا برف پاکن بر روی شیشه خشک کار نکند. در باران سنگین تقریباً لایه‌ای از آب به طور دائم بر روی شیشه خواهد بود؛ لذا لازم است که برف‌پاک‌کن دائم کار کند. در چنین مواقعی سرعت خود را کم کنید و در صورتی که به علت باران یا هر عامل دیگری دید شما بسیار کم شده است‌، خودرو را به پارکینگ کنار جاده هدایت کرده و چند دقیقه صبر کنید تا طوفان از آنجا عبور کند. بر اثر بارندگی‌، سطح داخلی شیشه‌ها نیز بخار‌زده می‌شود. بخار روی شیشه جلوی راننده را می‌توان با روشن کردن گرم‌کن شیشه، پنکه هوا، جریان هوای آزاد و یا به کمک پارچه مرطوب از بین برد.

کنترل خودرو در شرایط مه آلود و گرد و خاک
هنگام رانندگی، نامناسب‌ترین وضعیت و بدترین خطر جوی که راننده با آن رو‌برو است، هوای مه‌آلود می‌باشد؛ زیرا هیچ مهارتی نمی‌تواند میدان دید را افزایش داده و یا این که اجازه دهد تا به طور مطمئن‌، سرعت افزایش یابد‌. در چنین شرایطی باید فقط در محدوده مسافتی که در جلو خودرو دیده می‌شود رانندگی کرد.

در هوای مه‌آلود تا حد امکان در جاده‌های اصلی حرکت کرده و سعی کنید از مسیرهایی استفاده کنید که به خوبی با آن آشنا بوده و به علائم و نشانه‌های زمینی آن آشنایی داشته باشید. تردید و دو‌دلی به حرکت و سرعتهای متغیر باعث خواهد شد تا رانندگان دیگر‌، نتوانند اعمال شما را پیش‌بینی کنند.

صدا یک منبع اطلاعاتی در هوای مه‌آلود است و می‌تواند مفید واقع شود. لذا شیشه بغل را حتی اگر هوا سرد بوده و یا ناراحت کننده باشد، مقداری باز بگذارید. سعی کنید آرام باشید و از خم شدن روی فرمان برای این که جاده را واضحتر ببینید، پرهیز کنید. زیرا اگر شیشه جلو تمیز باشد‌، خم شدن کمکی به شما نخواهد کرد‌. نگاه شما باید به انتهای در کاپوت خودرو متمرکز شود و اگر به حالت عادی بنشینید، مسافت بیشتری را چه در جلو و چه در عقب و طرفین خواهید دید.

همیشه باید از سبقت گرفتن در هوای مه آلود اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که اصول و قوانین سبقت، در هوای مه آلود نیز حاکم بوده و تغییری نمی‌کند. باید دید کافی در جلو داشته باشید تا بتوانید با توجه به محدودیتهای سرعت و فاصله‌، سبقت‌گیری را بدون خطر تکمیل کنید. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها