تعداد بازدید: ۵۳۲
کد خبر: ۱۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴ - 2022 19 November
چه شهرهایی در ایران انار دارند؟
ایران پس از هند و چین رتبه سوم تولید انار جهان را به خود اختصاص داده است و نی‌ریز پس از ساوه رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

آنگونه که معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته: سطح زیر کشت انار در ایران حدود ۹۰ هزار هکتار است که ۱۱ هزار هکتار آن در ساوه است و سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انار از مجموع ۶.۵ میلیون تن انار تولیدی جهان در ایران تولید می‌شود و کمتر از ۲۰ هزار تن آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود. 

محمدمهدی برومندی چهارشنبه ۱۱ آبان‌ در نخستین جشنواره ملی تولید و صادرات انار که در مسجد جامع تاریخی ساوه برگزار شد. با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از هند و چین رتبه سوم تولید انار جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: ساوه پایتخت و قلب انار کشور است و با بیش از ۱۵۰ هزار تن تولید این محصول، رتبه برتر را در اختیار دارد. میانگین تولید انار در کشور ۱۵ تن در هر هکتار و در جهان ۱۳ تن است، اما این میزان در ساوه به ۱۷ تن در هر هکتار رسیده است که نشان می‌دهد در کشور ظرفیت افزایش متوسط تولید همه محصولات به ویژه انار وجود دارد و در برنامه تحولی دولت ریل‌گذاری خوبی با تصویب قوانین کارآمد در این رابطه صورت گرفته است.

اما بی‌تردید نی‌ریز با ۶۰ هزار تن انار از سطح ۳۰۰۰ هکتار باغ‌های این شهرستان مقام اول سطح و تولید را در استان فارس داراست و در کشور در جایگاه دوم قرار دارد.

اگر به گفته‌های معاون وزیر دقت کنید عنوان شده که میزان برداشت در شهرستان ساوه ۱۷ تن می‌باشد و این درحالی است که متوسط عملکرد در باغ‌های نی‌ریز۲۰ تن در هر هکتار و بالاترین عملکرد بیش از ۱۵۰ تن در هکتار بوده است به طوری که در سالیان متمادی باغدار نمونه استانی یا کشوری از این شهرستان انتخاب شده است.

اما نکته غم‌انگیز ماجرا همانی است که معاون وزیر به آن پرداخته است و آن اینکه تنها ۲۰ درصد از محصولات انار به خارج از کشور صادر می‌شود و این درحالی است که انار «رباب» نی‌ریز محصولی لوکس، با دانه‌های مشکی و بی‌نظیر می‌باشد و در کشور‌های مختلف خواهان دارد، اما به دلیل مبادلات ارزی و مشکلات بانکی در شهر نی‌ریز می‌بینیم که انار درجه ۳ نی‌ریز به صورت خرده فروشی به قیمت ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

انار درجه ۲ بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و انار رباب و صادراتی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان قیمت می‌شود.
یکی از باغداران در این رابطه گفت: اگر دقت کنید دیگر میوه‌های لوکس بازار زیر ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش نمی‌رسد، اما انار با کیفیت نی‌ریز داستان دیگری دارد!

امسال خوشحال بودیم که نه سرمازدگی داشتیم و نه گرمای آنچنانی و حالا که محصول به دست آمده نمی‌دانیم با آن چه باید بکنیم!

بدنیست بدانید به غیر از ساوه و نی‌ریز که قطب انار ایران هستند شهر‌هایی همچون اراضی حاشیه رودخانه ارس در جلفا، کوهدشت با انار سیاب، باغات انار ترش گیلان در شهرستان ماسال، باغات انار شیرین در شهرستان رودبار و روستای محمودآباد فیروزکوه به تولید این محصول می‌پردازند و به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با مشوق‌های خود به این محصول در ایران بهای بیشتری دهد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها