تعداد بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۱۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ - 2022 19 November
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

تغییر شرایط آب و هوایی کره خاکی و پیامدهای آن سالهاست در مجامع جهانی مطرح است. قراردادها و کنوانسیونهایی هم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و بهبود محیط‌زیست تدوین شده. در کشور خودمان هم کاهش شدید آبهای زیرزمینی، خشکسالی، کاهش آب پشت سدها، ریزگردهای ناشی از خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها مسئله روز است و کارشناسان پیرامون آن و چگونگی حل مسئله مباحثی را مطرح می‌کنند.

شهرستان نی‌ریز هم حداقل از 30 سال گذشته به طور روزافزونی شاهد پیامدهای منفی این بحران است. قناتهای زیادی در مرکز شهرستان و بخشهای تابعه خشک شده‌اند. دو قنات هزاران ساله خبار و شادابخت -که هیچ کس خشکی آنها را ندیده و نشنیده بود- خشکیدند. آب چاه تلمبه‌ها یا خشک شده یا آنقدر تلخ و شور است که قابل استفاده نیست. این مسئله بحران شدیدی در بخش کشاورزی ایجاد کرده و موجب مهاجرت روستائیان به مرکز شهرستان و شهرستانهای اطراف شده است.

به نظر می‌رسد بخش صنعت نیز با کمبود آب مواجه شود؛ هرچند نیاز این بخش اقتصادی به آب زیاد نیست اما تأمین همین مقدار هم مقدور نیست. فرصتهای شغلی زیادی به همین خاطر از دست رفته و زمینه ایجاد فرصتهای جدید نیز با تنگناهای زیادی روبروست.  

بحران آب آنقدر در دنیا شدید است که برخی صاحب نظران آن را بحران قرن ۲۱ می‌دانند. بحران قرن بیستم بحران نفت بود و حالا بحران آب. با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد توسعه کشور و به تبع شهرستان به مقدار زیادی به آب گره‌خورده لذا لازم است: 

حداکثر استفاده از طرحهای آبخیزداری، آبخوان‌داری، پخش سیلاب  وگورابها بشود. علاوه بر اجرای پروژه‌های جدید، از ظرفیتهای موجود حداکثر استفاده گردد.

 - انتقال آب خلیج فارس به طور مستمر و جدی دنبال شود تا حداقل آب بخش صنعت تأمین گردد.

- طبق آمارهای رسمی بیش از ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ از این جهت ترویج و گسترش شیوه‌های آبیاری نوین بسیار حیاتی است. همچنین تشویق کشاورزان به کشت محصولات کم آب و رفتن به سوی کشت گلخانه‌ای که مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی است با تمام توان دنبال و حمایت شود.

باید دائم این ضرب‌المثل را پیش رو داشته باشیم که «هر جا آب است آبادی است» اگر جاده‌سازی، مدرسه‌سازی، توسعه شبکه مخابرات و اینترنت، برق و گازرسانی، توسعه بهداشت و درمان و ... برای هر شهر و بخش و روستا و آبادی انجام شود اما آب نباشد هیچ اثری برای اهالی و ساکنان نخواهد داشت؛ چون لاجرم آنها مجبور به مهاجرت می‌شوند. امید است مردم و مسئولان به این مسئله حیاتی در برنامه‌ریزی‌ و زندگی روزمره نهایت توجه را داشته و به این مهم اهمیت بدهند.
 شاد و سالم و موفق باشید

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
0
0
نكته اصلي : نبايد فشار مضاعف بر گرده آب و خاك اين شهرستان گذاشت . بايد پذيرفت آب محدود است و سطح زير كشت بايد كم شود و كارخانه فولاد كه توسط بي خردان در اين شهرستان بنا شده است، تعطيل گردد.
پاسخ ها
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
واقعا عجب نطقی
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها