تعداد بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶ - 2022 13 November
جاده‌های حادثه‌خیز نی‌ریز با بازدید کمیته فنی فرمانداری بررسی و ترمیم می‌شود.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

جاده‌های حادثه‌خیز نی‌ریز با بازدید کمیته فنی فرمانداری بررسی و ترمیم می‌شود.

در جلسه شورای ترافیک یکشنبه ۲۲ آبان، وضعیت جاده‌های حادثه‌خیز شهرستان به ویژه مسیر دارالرحمه تا زیارتگاه خواجه احمد انصاری مورد بحث قرار گرفت و تصمیم بر این شد که در آینده نزدیک با بازدید میدانی کمیته فنی، عیب‌یابی و اصلاح شود.

همچنین مقرر شد اداره‌ها و سازمان‌های مختلف، آمادگی لازم را برای فصل بارندگی به ویژه در مسیر جاده‌های شهرستان داشته باشند.

در ابتدای جلسه، معاون عمرانی فرمانداری با اشاره به شروع فصل سرما و بارندگی اظهار داشت: «در حوزه شهرستان نی‌ریز جاده‌ها و گردنه‌های زیادی داریم و اداره راهداری باید دستگاه‌هایش را به راه و برای فصل زمستان آماده کند. همچنین باید دپو نمک و شن و تأمین راننده برای گریدر را در نظر داشته باشد.»

میرزایی به موارد زیر نیز اشاره کرد:
- لزوم اطلاع‌رسانی به موقع درباره وضعیت راه‌ها به ویژه گردنه لای‌رز که عموماً با برف و یخبندان همراه است.

- شهرداران در بحث جاده‌ها به اداره راهداری کمک دهند.

- هلال‌احمر یک مکان را به عنوان اسکان اضطراری مشخص کند تا اگر مشکلی پیش آمد و مثلاً یک اتوبوس دچار سانحه یا گرفتار شد، مسافران بتوانند مستقر شوند و همه چیز آنجا آماده باشد.

- بعضی مواقع مجبور به بستن جاده می‌شویم و متأسفانه برخی رانندگان اصرار به رفتن می‌کنند. اداره راهداری باید با پلیس راه و نیروی انتظامی همکاری داشته باشد تا سناریو‌های مختلف مثل بستن یک باند لای‌رز را مد نظر داشته باشیم.

- سال گذشته هم انتهای بولوار دارالرحمه تصادف داشتیم. پس این نشان می‌دهد نقطه حادثه‌خیز است و باید اداره راهداری با همکاری شهرداری آن را اصلاح کند. باید آیتم‌هایی را که دست ما است، اصلاح مهندسی کنیم.

- در حوزه فرهنگ‌سازی باید خیلی کار شود. آموزش و پرورش آموزش در مدارس را با همکاری پلیس راهور و شبکه بهداشت داشته باشند و شهرداری‌ها باید ۲۰ درصد فضای تبلیغاتی شهر را به بحث فرهنگ ترافیکی اختصاص دهند.

- همیشه نمی‌توانیم بگوییم راننده مقصر است؛ مثل جاده شهرستان بختگان که به طور متوسط ماهیانه یک کشته داریم. این محور یکی از محور‌های حادثه‌خیز است که دو هفته یا ماهی یکبار در آن تصادف منجر به فوت داریم. یک سری نقاط است که حادثه در آن‌ها زیاد اتفاق می‌افتد؛ یا نقطه کور است یا جاده بخشنده نیست. بعضی مواقع با یک اقدام کوچک، تصادفات منجر به فوت را می‌توانیم به صفر برسانیم؛ مثل جاده تل‌مهتابی که ماهیانه یک یا دو کشته داشتیم. اما با همکاری اداره راهداری چند سرعتکاه نصب کردیم و آمار تلفات صفر شد. یا جاده روستای حسن‌آباد که تلفات زیادی داشتیم و با آرام‌سازی ترافیک حل شد.

در ادامه جلسه، معاون عمرانی فرمانداری موضوع نصب سرعتکاه در خیابان‌های مختلف را مطرح کرد و از شهرداری نی‌ریز خواست تا هر چه زودتر موضوع پایانه ماشین‌های سنگین را به سرانجام برساند.

وی بحث روشنایی بولوار ولایت را مطرح کرد که اکرمی نماینده راهور گفت: «در صورتی که ابتدا سرعتکاه‌های این مسیر نصب نشود، روشنایی بولوار ولایت آن را تبدیل به پیست اتومبیل‌رانی می‌کند و خطر‌آفرین است.»

در ادامه جلسه، بخشدار قطرویه گفت: «ورودی روستای ریزاب نیازمند برج نوری است؛ چون اهالی به آنجا می‌روند و آب بر می‌دارند. سبزآباد هم درخواست برج نوری دارند. ضمن این که جاده بشنه در باران تابستانه دچار فرونشست شده و نیازمند ترمیم است.»

بخشدار مرکزی هم عنوان داشت: «بعد از بارندگی و سیلاب، هنوز راه‌های روستایی به ویژه در روستای سیمیره مرمت نشده است. در ضمن پیچ‌های مسیر بعد از دارالرحمه باید اصلاح شود. استاندارد نبودن راه‌ها مسئله مهمی است و آمار تلفات و صدمات آن قابل تأمل است.»

محمد امین به موارد زیر نیز اشاره کرد:

- سه‌راهی روستای لای‌حنا و دهویه، چون از راه روستایی مستقیم وارد اتوبان می‌شوند، دید و روشنایی کافی ندارد. اگر دو برج نوری تدارک دیده شود، مشکل حل خواهد شد.

- روستای تل‌مهتابی با توجه به عبور دانش‌آموزان، به چراغ چشمک‌زن نیاز دارد.

- پل روستای علی‌آباد به تعریض نیاز دارد و در سیل سال گذشته، موجب نگرانی شده بود.

- اهالی برای سه‌راهی روستای ده‌فاضل درخواست برج نوری دارند.

در ادامه، شهردار نی‌ریز گفت: «امسال در بودجه مصوب شهرداری نی‌ریز، اعتباری برای عملیات تکمیلی ترمینال ماشین‌آلات سنگین داشتیم که هم‌اکنون تشریفات قانونی انتصاب پیمانکار انجام شده، عملیات عمرانی هم شروع شده و امیدواریم عملیات تکمیلی این ترمینال تا حدود دو ماه آینده پایان یابد.

در مورد روشنایی بولوار ولایت، صراحت قانونی داریم برای این که روشنایی این گونه خیابان‌ها بر عهده اداره برق است. اما یک هماهنگی همیشگی بین شهرداری و مجموعه برق برای اجرای این پروژه‌ها به صورت مشارکتی وجود دارد که با پیگیری‌های متعددی که انجام شده، تفاهم‌نامه امضا شده و عملیات عمرانی فونداسیون را در چند روز آینده شروع می‌کنیم.»

فرغت افزود: «درخواست سرعتکاه‌های متعددی شده تا پس از بازدید کمیته فنی از محل، مصوب و اجرا شود. همچنین پیمانکار فاضلاب در صدد اجرای ادامه طرح لوله‌گذاری به ویژه در شهرک شهید رجایی است که کار‌های قانونی آن در حال انجام است.»

در ادامه جلسه، قرار شد مسیر زیارتگاه خواجه احمد انصاری تا دارالرحمه با حضور اعضای کمیته فنی عیب‌یابی و با آرام‌سازی و بخشنده‌سازی جاده، رفع نقص شود.

کچویی رئیس اورژانس هم پیشنهاد داد تا تصادفات منجر به فوت در مکان‌های تکراری را به کمیته فنی اعلام کند تا حادثه‌خیز بودن جاده بررسی شود.
طاهری مسئول بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت نی‌ریز هم اعلام کرد که تلفات حوادث ترافیکی در هفت ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش در شهرستان (۱۵ مورد در سال گذشته و ۱۲ مورد در سال جاری) و ۷۱ درصد کاهش در شهر نی‌ریز (۷ مورد در سال گذشته و ۲ مورد در سال جاری) داشته است.

دهقان نماینده آموزش و پرورش هم درخواست مسدود کردن پیاده‌روی جلوی مدرسه شهید طاهری برای جلوگیری از عبور موتورسیکلت‌ها را داد و با اشاره به شلوغی و ترافیک در ساعت‌های تعطیلی مدارس آزرم، فرهمندی و ۱۵ خرداد و همچنین مدارس دین و دانش و زهری‌زاده گفت: «با وجود این که اختلاف ساعت تعطیلی آن‌ها را ۱۵ دقیقه گذاشته‌ایم، مشکل ترافیکی شدیدی به وجود می‌آید که باید فرهنگ‌سازی شود.»

شاهسونی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم عنوان داشت: «ما در حال آماده‌سازی ماشین‌آلاتمان هستیم. اما با توجه به جدا شدن اداره‌های شهرستان‌های نی‌ریز و بختگان، بخشی از ماشین‌آلات ما باید آنجا مستقر شود و کار را برای ما به خصوص در گردنه دوبانده لای‌رز سخت می‌کند. استان هم به خاطر محدودیت‌های اعتباری نمی‌تواند به ما کمک کند و باید از ظرفیت شهرستان کمک بگیریم. امسال به خاطر همین مسئله نمکپاش جواب نمی‌دهد و باید با دست نمک بپاشیم.»
در ادامه شهردار گفت: ما مجوز خرید یک دستگاه گریدر با کیفیت را به شورای شهر داده‌ایم که اگر مصوب شود، می‌توانیم در این زمینه به اداره راهداری کمک کنیم.»
احمدی رئیس جمعیت هلال احمر نیز عنوان داشت: «ما در حوزه آموزشی با آموزش و پرورش و در ۲۲ مدرسه کار را شروع کرده‌ایم. در زمینه مدیریت بحران، مخاطرات و کمک‌های اولیه با بیش از ۳۰۰ ساعت کار آموزشی در حال انجام است. همچنین سه راننده به هلال‌احمر اضافه شده و برای اسکان اضطراری هم مکان‌هایی مشخص شده است.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها