تعداد بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۵۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹ - 2022 13 November
با تلاش مردم:
عضو هیئت امنای قنات خُبار وعده داد که گوراب‌های ۴ گانه بالای شهر آبگیری شوند.

حجت شفیعی افزود: از ۱۶ آبان مسئولیت این گوراب‌ها را بر عهده گرفته‌ایم و با همکاری شهرداری نی‌ریز از روز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه مشغول خاکبرداری ورودی گوراب هستیم و بلافاصله دریچه‌ها را یک به یک تعمیر خواهیم کرد و ظرف یک هفته شیر‌ها اصلاح و دریچه‌ها را یک به یک باز خواهیم نمود.
رئیس منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز هم با تأیید این خبر گفت: با حضور معاون مدیرکل و رئیس منابع آبخیزداری استان جلسه‌ای در نی‌ریز برگزار شد و طی یک تفاهم‌نامه و تعهدنامه، قنات خُبار به مهندسی شفیعی به نمایندگی از هیئت امنای کشاورزان داده شد.

حامد جمالی همچنین اضافه نمود: تا زمانی که تعمیر دریچه‌ها و ساخت اتاقک انجام نشود اجازه باز شدن دریچه‌ها را نخواهیم داد و آن‌ها متعهد شده‌اند هر اقدامی که قرار است انجام دهند با هماهنگی این اداره باشد.

وی ادامه داد: بنا شده تا ۲ گوراب از ۴ گوراب که پر شد دریچه‌ها بسته شوند و با توجه به اینکه دریچه‌ها خود به خود نشتی دارند و از طرفی از کوه‌های اطراف نیز سرریز به دریاچه دارند گوراب سوم تا نیمه آب می‌شود.

وی همچنین پیشنهاد نمود که برای آبگیری دو گوراب پلنگان که در اختیار منابع آب قرار دارد و تأثیرمستقیمی بر روی آب شرب می‌گذارد، هم پیگیری کنیم. به همین دلیل با رئیس منابع آب شهرستان نی‌ریز گفتگو کردیم.

خیراندیش با بیان اینکه یکی از دو گوراب آبگیری می‌شود گفت: یکی از گوراب‌ها به دلیل اینکه دریچه ندارد فاقد آبگیری می‌باشد و اعتباری نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

امسال اعتبار یک میلیارد تومانی مصوب شده، اما تخصیص نیافته است که آن هم برای گوراب ریزاب است.

وی با رد تأثیر مستقیم این گوراب‌ها بر روی چاه‌های آب شرب شهر گفت: چاه‌های آب شرب آهکی هستند و تأثیر مستقیمی بر روی آبرفت ندارند و آبگیری این گوراب بیشتر بر روی قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی تأثیر می‌گذارد. هر چند این گوراب به غیر از دریچه‌ها، استانداردسازی نشده و اگر بنا به آبگیری باشد باید حتماً موارد لازم در آن رعایت شود.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
0
هر چند حجم آبي كه در گورابها جمع مي شود به اندازه اي نيست كه اثري پايدار و با شعاع تاثير زياد داشته باشد اما تصميم گرفته شده كار مناسبي است. نكته ديگر اينكه اين گورابها علاوه بر تعمير دريچه ها نياز به لايه روبي نيز دارد تا نفوذ بهتر انجام گيرد و آب تا مدت زيادي در گورابها نماند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها