تعداد بازدید: ۷۸
کد خبر: ۱۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸ - 2022 12 November

/ یَمْحَقُ اللهُ الْرِّبَا وَ یُرْبِی الصَّدَقَاتِ (بقره/۲۷۶)
[«خداوند زیادتی را که در اثر ربا به دست آمده است به تدریج نابود می‌سازد ولی صدقه‌ها را موجب برکت و نموّ و زیادتی قرار می‌دهد.]… برکت و رشد دادن صدقات، اختصاص به آخرت ندارد؛ بلکه علاوه بر آن‌که موجب منافع و ثمرات آخرتی است، دارای آثار و برکات دنیوی هم می‌باشد. و محق و نابودی رِبا نیز همین‌طور است.
/ نافرمانی خدا که برای آدمی موقف (ایستگاه) شرم‌آوری است، آثار سوئی در زندگی او دارد. و هرگز از آن‌ها توبه و بازگشت نمی‌شود، مگر با علم و یقین به زشتی آن‌ها، که اگر چنین علمی برای انسان حاصل شود، اولاً: ممکن نیست آدمی از آنچه تاکنون مرتکب شده پشیمان نگردد. و پشیمانی، تاثّر خاصّ باطنی است که از کار زشتی که انجام شده در دل پیدا می‌شود.
و ثانیاً: این حالت وقتی در دل پا بر جا می‌شود، که پاره‌ای کردار نیک و مخالف آن سیّئات انجام دهد، اعمالی که نشانه‌ رجوع و توبه است.
 / ملائکه موجوداتی هستند شریع و مکرّم که واسطه‌هایی بین خدای تعالی و این عالم محسوس هستند، به‌طوری که هیچ حادثه‌ای از حوادث و هیچ واقعه‌ای مهم و یا غیر مهم نیست، مگر آن‌که ملائکه در آن دخالتی دارند و یک یا چند فرشته، موکّل و مأمور آنند؛ اگر آن حادثه فقط یک جنبه داشته باشد، یک فرشته و اگر چند جنبه داشته باشد، چند ملَک موکّل بر آنند.
/ آنچه را که بعضی از نویسندگان ما ذکر می‌کنند و در آن از غربی‌ها پیروی نموده و می‌گویند یکی از فضیلت‌های نفسانی، اعتماد به نفس می‌باشد، مطلبی است مخالف دین و با مذاق قرآن نمی‌سازد. نظر قرآن کریم در این مورد، فقط اعتماد به خداوند و افتخار و تعزّز به اوست و بس.
/ در شب و روز زمانی را برای حسابرسی خود قرار بدهید و ببینید که این بیست و چهار ساعت چگونه بر شما گذشته.اهل محاسبه باشید. همانطور که یک بازرگان، یک کاسب، دخل و خرج خود و صادرات و واردات خود را حساب می‌کند. شما ببینید در شبانه‌روزی که بر شما گذشته چه چیزی اندوخته‌اید، چه گفته‌اید. یک یک رفتار و گفتارتان را حساب برسید، از نادرستی‌ها استغفار کنید و سعی کنید تکرار نشود و برای آنچه شایسته و صالح و به فرمان عقل بود خدا را شاکر باشید، تا به تدریج برای شما تخلق به اخلاق ربوبی ملکه بشود.
/ تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت یعنی ک شیک نفس کشیدن. یعنی حریم دل را پاسبانی کردن. یعنی سر را از تصرفات شیطانی حفظ داشتن. پاسبان حرم دل بودن. این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنی، این نهال سعادت را پروراند.
/ اگر یک کاه برداری، در همه عالم (هستی) اثر می‌گذارد! (پس گناه کردن چه اثری بر هستی می گذارد؟)
/ درس اخلاق، گفتنی نیست، عمل است.
/ گاهی یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می‌اندازد. عناوین دنیوی، اگر وفا و دوام داشته باشند تا لب گورند و نوعاً هم، بی‌وفا هستند، بعد از آن مائیم و ابد ما.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها