تعداد بازدید: ۸۹۷
کد خبر: ۱۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ - 2022 05 November
گزارش اختصاصی نی‌ریزان فارس: رتبه‌های زیر 1000 نی‌ریز از رمز موفقیت گفتند:
بخش دوم و پایانی
خبرنگار: فاطمه زردشتی نی ریزی

هفته گذشته بخش نخست مصاحبه ما با رتبه‌های برتر کنکور را خواندید. در این شماره، بخش دوم و پایانی این گفتگو را با ۷ نفر دیگر از این افراد موفق می‌خوانید:

دوست داشتم مؤثر و مفید باشم تا شاغل!  
مریم شبستری رتبه ۹۴۴ تجربی منطقه ۳ را کسب کرده و در رشته پزشکی دانشگاه یزد پذیرفته شده است. او که یک سال پشت کنکور مانده، می‌گوید: «یادگیری‌ام از سال اول کامل شده بود. سال گذشته از مهر شروع به درس‌خواندن کردم و روزانه حدود ۱۰ ساعت درس می‌خواندم و سیصد چهارصد تا تست می‌زدم. به نوعی در درس‌خواندن بیشترین تمرکزم را روی تست‌زدن گذاشته بودم.

توکل به خدا، خواستن، خودباوری


البته یکی از دلایلی که از سال اول رتبه مورد نظرم را نیاوردم، این بود که از یک جایی ناامید شدم. ولی خب وقتی خیلی از دوستانم را دیدم که باور نمی‌کردم رتبه خوبی بیاورند و رتبه خوبی آورده بودند، به این نتیجه رسیدم که من هم می‌توانم. به خدا توکل کردم و تا آخرین لحظه تلاش کردم. سال دوم هم در زمان‌هایی ناامید می‌شدم. در آن مواقع سعی می‌کردم تفریح کوچکی داشته باشم یا با دوستانم بیرون بروم که خیلی تأثیر داشت. از این رو به پشت‌کنکوری‌ها هم می‌گویم خودشان را باور و تلاش کنند. مطمئناً خدا نتیجه زحماتشان را به آن‌ها می‌دهد.»

او که آرزو دارد تا مقطع تخصص مغز یا قلب ادامه دهد، می‌گوید: «در هر شغلی باید تلاش کرد و ناامید نشد. همیشه دوست داشتم در جامعه مؤثر و مفید باشم تا شاغل! در همین جا بد نیست از پدر و مادرم و معلم‌هایی که در این سال‌ها به من درس آموختند تشکر کنم.»

زیادخواندن مهم نیست، باکیفیت خواندن مهم است
محمدرئوف کامکار با کسب رتبه ۴۷۰ ریاضی در منطقه سه، توانسته در رشته برق دانشگاه شیراز قبول شود.

او که معدل سال دوازدهمش ۱۹ شده می‌گوید: «تشریحی‌ام خیلی قوی بود. درس‌خواندنم هم به گونه‌ای بود که خواندن یک فصل که تمام می‌شد شروع می‌کردم به تست‌زدن. به عنوان مثال بار اول ۴۵ غلط در آن فصل داشتم و آنقدر این تست‌ها تکرار می‌شد تا غلط‌های آن به حداقل و حتی صفر می‌رسید. من فکر می‌کنم زیادخواندن مهم نیست؛ آن چیزی که مهم است باکیفیت خواندن است. خیلی از افراد هستند که ساعت‌ها در اتاقشان مشغول درس‌خواندن هستند، اما فکرشان جای دیگری است؛ خب این چه فایده‌ای دارد؟»

توکل به خدا، خواستن، خودباوری

 

کامکار در مقابله با افکار منفی این گونه عمل می‌کرده: «برای دو سه روز درس را کنار می‌گذاشتم و به سمت کار‌هایی می‌رفتم که به آن علاقه داشتم. این طور برای شروع مجدد، کشش بیشتری پیدا می‌کردم. به پشت‌کنکوری‌ها هم می‌گویم برای شروع هیچ‌وقت دیر نیست. من خودم زیاد نمی‌خواندم و به طور جدی سه ماه خواندم؛ اما، چون با دقت و مفهومی می‌خواندم، نتیجه گرفتم.»

در مورد آینده شغلی‌اش می‌گوید: «من فکر می‌کنم هر فرد در هر رشته و رتبه‌ای باشد، آینده شغلی‌اش به عرضه و جَنم او بستگی دارد. خیلی‌ها هستند درس می‌خوانند؛ اما، چون در کنار آن برای بهتر دیده شدن در آن شغل تلاش نمی‌کنند، بیکار می‌مانند. بعضی افراد برای درس خواندن به دانشگاه می‌آیند و برخی برای یادگیری مهارت‌های جانبی، که به شخصه من دوست دارم تمرکز خود را بیشتر روی درس‌خواندن بگذارم.»

آینده شغلی خوب
ریحانه عیدی از دیگر کنکوری‌های موفق است که توانسته با کسب رتبه ۶۰۱ منطقه ۳ در رشته مهندسی کامپیوتر باهنر کرمان پذیرفته شود.

در مورد روش درس‌خواندنش می‌گوید: «اول کتاب درسی مدرسه را می‌خواندم. بعد جزوه استاد و در نهایت تست. از کلاس یازدهم شروع به درس خواندن کردم و روزی هفت هشت ساعت درس می‌خواندم. در این بین گاهی افکار منفی به سراغم می‌آمد و ناامید می‌شدم. در این مواقع یک روز کامل درس را کنار می‌گذاشتم و دوباره شروع می‌کردم که تأثیر خود را داشت.»

توکل به خدا، خواستن، خودباوری

از نظر ریحانه عیدی کنکور آن قدر مسئله مهمی نیست که افراد و پشت‌کنکوری‌ها بخواهند اعصاب و روان خود را اذیت کنند.

ادامه می‌دهد: «کنکور راهی است برای موفقیت؛ هرچند راه‌های دیگری هم برای کسب موفقیت هست. من به شخصه اهمیت زیادی به امتحانات مدرسه و مستمر نمی‌دادم و نمرات آن‌ها برایم مهم نبود. بیشترین تمرکزم را روی کنکور گذاشته بودم. اما حالا، چون درس‌ها بر کنکور تأثیر دارد، نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت.»

او که در حال حاضر بنا دارد تا مقطع لیسانس ادامه تحصیل دهد می‌گوید: «بیشترین هدفم برنامه نویسی کامپیوتر بود که فکر می‌کنم این کار بیشتر از کسب مدرک، به تجربه و مهارت نیاز دارد. پس از آن بازار و کار و تجربه. از این رو فکر می‌کنم تا لیسانس بیشتر ادامه ندهم.»

آینده شغلی‌اش را تضمین‌شده می‌داند و می‌گوید: «رشته‌ای را انتخاب کردم که هم علاقه در آن دخیل باشد و هم آینده شغلی خوبی داشته باشد. این رشته چه در ایران و چه در خارج از کشور، آینده شغلی خوبی دارد. جای پیشرفت بسیاری دارد و در بازار کار بسیار مورد نیاز است.»

در مورد کسب مهارت می‌گوید: «بچه‌ها نباید خودشان را محدود به مدرک کنند. باید در کنار رشته‌اشان، مهارت هم یاد بگیرند، مسلماً در این صورت نسبت به بقیه بسیار موفق‌تر خواهند بود.»

نتیجه لذتبخش کنکور
محمد بهمنی رتبه ۹۲ منطقه سه و ۴۲۲ کشوری را به دست آورده و با کسب این رتبه در دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شده است.

او که از پشت کنکوری‌های سال قبل است می‌گوید: «تا اسفندماه سال قبل زیاد درس نخواندم. اما از اسفند به بعد، حدوداً روزی ۱۴ ساعت درس می‌خواندم. به طوری که یک ساعت و ربع درس می‌خواندم و ربع ساعت استراحت می‌کردم. در این زمینه بیشتر تست کار می‌کردم. زمان‌های ناامیدی به آزادی‌های پس از کنکور و کار‌هایی که قرار بود انجام دهم فکر می‌کردم و همین افکار به من انگیزه می‌داد. در همین زمینه به دانش آموزان پشت کنکوری می‌گویم به حرف‌های مأیوس‌کننده بقیه توجه نکنند. نتیجه موفقیت‌آمیز کنکور آنقدر لذتبخش است که همه فشار‌های روحی و روانی قبل از کنکور را از بین می‌برد.»

توکل به خدا، خواستن، خودباوری


او که به گفته خود عاشق درس‌خواندن و یادگرفتن است، می‌گوید: «قطعاً سعی می‌کنم تا مقطع فوق‌تخصص ادامه دهم و حتی ممکن است به خاطر علاقه‌ای که به رشته ریاضی دارم، در کنکور ریاضی شرکت کرده و آن را نیز ادامه دهم.»

به شغلش زیاد فکر نمی‌کند و می‌گوید: «بیشتر به خاطر علاقه‌های پژوهشی پزشکی را انتخاب کردم و دوست دارم آن را ادامه دهم.»

تلاش پیوسته
امیرحسین اعیان‌منش از دیگر کنکوری‌های موفق است که با کسب رتبه ۵۲۲ تجربی، در رشته دندانپزشکی دانشگاه کرمان پذیرفته شده است.

او که در درس‌خواندن مشاور داشته می‌گوید: «همه کارهایم زیر نظر مشاور درسی بود و طبق برنامه مشاور پیش می‌رفتم. بین درس‌خواندن و تست‌زدنم تناسب وجود داشت. به طور جدی از شهریورماه شروع به درس‌خواندن کردم. روزی ۸ ساعت درس می‌خواندم که روز‌های آخر به سیزده چهارده ساعت در روز هم می‌رسید.

در لحظه‌هایی که افکار منفی به سراغم می‌آمد، به خواسته‌ها و اهدافم فکر می‌کردم و با مشاور و خانواده‌ام صحبت می‌کردم.»

توصیه او به پشت کنکوری‌ها این است: «هر مشکلی که پیش رویتان باشد، با ممارست و پافشاری حل می‌شود. مهمترین چیزی که فرد را به نتیجه می‌رساند، تلاش پیوسته اوست. باور داشته باشید به چیزی که بخواهید می‌ر‌سید.»

توکل به خدا، خواستن، خودباوری

 

در مورد این که تا چه مقطعی ادامه خواهد داد، می‌گوید: «نمی‌شود تعیین کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ ولی خب قطعاً دوست دارم تخصص بگیرم. هر چند فکر می‌کنم هر فرد در هر رشته‌ای که هست باید مهارت داشته باشد تا بتواند موفق شود.»

مطالب و فیلم‌های انگیزشی
فاطمه خراسانی رتبه ۸۲۸ تجربی منطقه سه را آورده و در رشته پزشکی دانشگاه یزد پذیرفته شده است.
او که از آذرماه شروع به درس‌خواندن کرده، می‌گوید: «روزی ده دوازده ساعت درس می‌خواندم. بدین صورت که حدود یک ساعت و نیم درس می‌خواندم و ده دقیقه استراحت داشتم. هم می‌خواندم و هم تست می‌زدم. گاهی، اما در این بین افکار منفی به سراغم می‌آمد که به خودم کمی استراحت می‌دادم و فیلم یا مطلب انگیزشی می‌دیدم. فکر می‌کنم چه من و چه بقیه افرادی که الان پشت کنکور هستند، اگر تلاش کنند، به هرآنچه می‌خواهند، می‌رسند.»

توکل به خدا، خواستن، خودباوری


او که می‌گوید معلوم نیست تا چه مقطعی در رشته‌ای که قبول شده ادامه دهد، ادامه می‌دهد: در مورد آینده شغلی‌ام نظری ندارم. پزشکی را دوست داشتم که به آن رسیدم.»

با کار‌های بیهوده وقت‌تان را از دست ندهید 
سعیدرضا شاهسونی رتبه ۵ منطقه ۳ و ۱۵۴ کشور را در رشته ریاضی کسب کرده و در حال حاضر دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است.

در مورد شیوه درس‌خواندنش می‌گوید: «برای هر درس مطابق ویژگی آن درس وقت می‌گذاشتم؛ اما روز‌هایی که مدرسه می‌رفتم ۴ تا ۵ ساعت و روز‌های دیگر بین ۹ تا ۱۰ ساعت درس می‌خواندم و بیشترین تمرکزم هم بر روی تمرین و تست بود.»

توکل بر خدا کاری بوده که سعید‌رضا شاهسونی در زمانی که افکار منفی به سراغش می‌آمده انجام می‌داده است.  ‌

می‌گوید: «علاوه بر آن به هدفی که در آینده داشتم، فکر می‌کردم و همین باعث می‌شد انرژی بگیرم و دوباره شروع به درس‌خواندن کنم.»

توصیه او به پشت‌کنکوری‌ها این است: «با کار‌های بیهوده وقتتان را از دست ندهید. فقط نگویید فلان هدف را داریم؛ برای هدفتان بجنگید و تلاش کنید.»

او که دوست دارد تا مقطع دکتری ادامه دهد، می‌گوید: نمی‌شود با قاطعیت در مورد آینده حرف زد. باید دید شرایط چگونه پیش می‌رود. البته رشته مکانیک گستردگی شغلی زیادی دارد. گستردگی آن تا آنجا است که حتی در سردخانه‌ها از مهندسان مکانیک استفاده می‌شود. همچنین در ساخت و تولید کارخانجات و جدا از آن کسانی که می‌خواهند در کار‌های روباتیک فعالیت کنند. در کنار آن افرادی هم هستند که می‌توانند درس‌شان را به صورت آکادمیک ادامه دهند و استاد دانشگاه شوند. از این رو من تا حدود زیادی شغلم را تضمین‌شده می‌دانم.»

توکل به خدا، خواستن، خودباوری

در مورد کسب مهارت می‌گوید: «اگر کسی بخواهد منحصراً برای کنکور وقت بگذارد، فکر نمی‌کنم دیگر وقتی برای کسب مهارت داشته باشد. ولی در دانشگاه نه! همان طور که ما در دانشگاه واحد‌هایی مانند، برشکاری، جوشکاری، نقشه‌کشی صنعتی و... داریم. علاوه بر آن در تابستان هم می‌شود مهارت کسب کرد، البته تا جایی که ضربه‌ای به درس‌خواندن وارد نشود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها