تعداد بازدید: ۲۷۲۱
کد خبر: ۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ - 2017 26 February
هشدار به انجیر کاران نی ریزی: با توجه به زمان کاشت درختان انجیر، نهال های انجیر دیگر شهرستانها و به ویژه استهبان را نخرید.
حسین قانع: با توجه به آلوده بودن نهالستان های شهرستان استهبان و دیگر شهرستانهای استان به بیماری خطرناک و مهلک موزائیک انجیر، لازم است انجیر کاران نی ریزی نسبت به خرید نهال از انجیرستانهای استهبان و دیگر شهرستانها  جداً خودداری کنند.

بنا بر اعلام کارشناس مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی نی ریز، با توجه به اينكه نهال‌هاي انجير توليد شده در شهرستان استهبان و دیگر شهرستانهای استان، آلوده به بيماري ويروسي و خطرناك موزائيك انجيرهستند و این بیماری به باغ های انجیر خسارتهای سنگین و غیر قابل جبران  وارد خواهد کرد،لذا لازم است باغداران انجیر کار نی ریزی، از خريد نهال‌ انجیر دیگر شهرستانها و به ویژه استهبان خودداري ورزند.

مهندس زهرا مستفیضی در ادامه گفت: برابر نامه‌ های ارسالي و همچنین دستور معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان فارس، به كليه‌ باغداران سطح استان، دستور منع خريد نهال انجير از اين نهالستان‌های آلوده صادر شده است.لذا ضروري است باغداران انجير کار به اين موضوع توجه جدي نشان دهند و صرفاً از نهالستان هايي خريد کنند که داراي مجوز باشند و نهال شناسنامه دار عرضه نمايند.

متقاضيان خريد نهال انجير، مي‌بايست برابر اين دستورالعمل با هماهنگي مراكز خدمات در سطح روستاها و مديريت جهاد كشاورزي شهرستان ني‌ريز و یا از طريق دبيرخانه‌ي كميته فني توليد نهال استان اقدام کنند.

مستفیضی در توضیحاتی با خطرناک خواندن بیماری مهلک و خطرناک موزائیک انجیر گفت: بيماري ویروسی موزائيك انجير يك بيماري خطرناك وغير قابل درمان در درختان انجير است و از طريق نهال آلوده، كنه‌ انجير و نيز ابزار آلات آلوده به این ويروس از درختي به درخت ديگر منتقل مي‌شود.

این بیماری فعلاً هیچ راه درمانی ندارد و متأسفانه یک درخت و نهال آلوده می تواند یک باغ و یک منطقه را آلوده کرده  و تمام درختان انجیر در هر سنی را خشک کند. درخت آلوده بعد ازمدتی دیگر اقتصادی و مثمر نخواهد بود و در نهایت خشک می شود. شهرستان نی ریز اکنون تنها شهرستان سالم استان است که خوشبختانه نشانه هایی از بیماری موزائیک انجیر در آن دیده نشده است و لازم است باغداران انجیر کار به اطلاعیه های صادره از جهاد کشاورزی حتما توجه کنند و در صورت دیدن نشانه های این بیماری فوراً کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان را آگاه کنند.
-----------------------------------------
گلچین اخبار|فوری|منتخب|جذاب|در کانال خبری هورگان

@hourgan



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها