تعداد بازدید: ۸۸
کد خبر: ۱۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ - 2022 29 October
در کمیته بحران مطرح شد:
در جلسه کمیته بحران، راهکار‌های پیشگیری از سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن در فصل بارندگی پیش رو بررسی شد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی


این جلسه دوشنبه ۲ آبان در فرمانداری نی‌ریز برگزار شد.

علیرضا میرزایی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری در این جلسه موارد زیر را خاطرنشان کرد:
- اخطاریه‌های هواشناسی به موقع اطلاع‌رسانی شود.

- بخشداران، شهرداران، هلال‌احمر و آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشند. باید از حوادث گذشته تجربه لازم را کسب کنیم.

- بازدید از نقاط حادثه‌خیز در دستور کار ادارات متولی قرار گیرد.

- اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دپوی شن و نمک را به اندازه کافی داشته باشد؛ چون مسیر گردنه لای‌رز دو محور شده و به تجهیزات بیشتری نیاز است.

- شهرداران موضوع لایروبی جداول سطحی را در دستور کار داشته باشند.

- از گوراب‌ها به ویژه آن‌ها که بالادست مراکز جمعیتی است بازدید شود و اگر لازم است ترمیم یا از دور خارج شوند.

- اسکان اضطراری در نقاط حادثه‌خیز پیش‌بینی شود.

- با توجه به حضوری شدن مدارس، باید سیستم‌های گرمایشی آن‌ها چک شود.

- بخشداران و شهرداران به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا منازل مسکونی با مبلغ کمی بیمه شود.

- برآورد خسارات سازمان‌ها به سرعت باشد؛ چرا که یکسری اعتبارات و وام‌ها بر پایه گزارشات ما به مرکز استان تخصیص می‌یابد.

معاون فرماندار گفت: «با تغییرات اقلیمی هر لحظه ممکن است دوباره سیل اتفاق بیفتد. بعضی گورابها، سد‌ها و بند‌های خاکی بالای مناطق مسکونی واقع شده‌اند و زیر دست آن‌ها مراکز جمعیتی هستند. باید برای آن‌هایی که نقص دارند، فکری کنیم و نگوییم بودجه نداریم. بالاخره این آب بند‌ها را سازمان شما ایجاد کرده است. دادستان نیز به این موضوع ورود کرده و با قصور دستگاه‌ها برخورد می‌شود؛ بنابراین باید با مدیران ارشد استانی‌تان هماهنگ کنید.»

میرزایی گفت: «گوراب برنجزار در قدیم ایجاد شده و هر سال می‌بینیم که کشاورزان می‌گویند اگر آبگیری شود، روی قنات تأثیر مثبت می‌گذارد. هر سال اداره منابع طبیعی می‌گوید بودجه نداریم و کشاورزان باید برای بهسازی و نصب دریچه آن کمک دهند. البته جان انسان‌ها برای ما مهمتر است. الآن هم تأکید می‌کنیم که باید در فصل بارندگی دریچه‌ها اصلاح شود و قفل داشته باشد و کسی نتواند بیاید آن را باز کند. منابع‌طبیعی باید فکری برای آن کند.»

وی افزود: «امور عشایر آن‌ها را ساماندهی کند که بد موقع کوچ نکنند و جای نامناسب مستقر نشوند. باید پایش کنند و مایحتاج آن‌ها به خصوص سوختشان تأمین و پیگیری شود.»

وی با تأکید بر این که خطوط انتقال آب، برق، گاز و تلفن در نقاط آسیب پذیر باید بازرسی و چک شود، بر کنترل عملیات عمرانی و گودبرداری‌ها در سطح شهر تأکید کرد.

معاون فرماندار عنوان داشت: «در مورد ذخیره سوخت، با توجه به این که ممکن است برخی مواقع بحرانی شود، شرکت نفت در زمستان کمک بیشتری دهد و همچنین اداره گاز به مرغداران و گلخانه‌ها هشدار دهد که ذخیره برای آسیب ندیدن زیرساختهایشان داشته باشند؛ هرچند اگر خط هرات وصل شود، افت فشار نخواهیم داشت.»

در ادامه جلسه، رئیس اداره هواشناسی اظهار داشت: «طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، پاییز کم باران و زیر نرمال و زمستان در حد نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود. احتمالاً بارش‌ها از اواسط آذر ماه شروع می‌شود؛ اما با توجه به تغییر اقلیمها، احتمال بارش‌هایی در آبان هم وجود دارد.»

بهنام گفت: «دو عدد دیتالاگر (دستگاهی که دما و بارش را به صورت ساعتی گزارش می‌کند) برای مشکان و پهنابه در نظر گرفته‌ایم که برای مشکان آماده است. من از جهاد کشاورزی کمک می‌خواهم که فنس را تهیه و در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم آن را نصب کنیم.»

امین بخشدار مرکزی نی‌ریز هم گفت: «درحال پیگیری هستیم که دهیاران برای بیمه منازل و دامداری‌ها اطلاع‌رسانی کنند.»

در ادامه، بخشداران قطرویه و پشتکوه نیز به مشکلات حوزه خود از جمله آبگیری گوراب‌هایی که مردم روی آن حساسند و مشکل فنی دارند، کشش نداشتن پل‌های نزدیک شهر قطرویه و کمبود سوخت در بخش پشتکوه اشاره کردند.

مسئول خدمات شهری شهرداری نی‌ریز با بیان این که آبگیری گوراب‌های برنجزار روی آب قنات برنجزار شهرداری و آبیاری فضای سبز تأثیر مستقیم دارد، گفت: «قبل از سه‌راهی هرگان به سمت پلنگان، می‌توانیم دریچه برقی اتوماتیک نصب کنیم و همچنین دیواره‌های گوراب‌های بالا دست ساخته و آبگیری شود.»

حسین دهقان اضافه کرد که برای ساختمان مدیریت بحران شهرداری امکانات زیادی لازم است.

شاهسونی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم گفت: «با توجه به تفکیک شدن شهرستان و مستقر شدن برخی ماشین‌آلات در شهرستان بختگان، محدودیت‌های ما بیشتر هم شده است.»

کچویی رئیس اورژانس ۱۱۵ نیز به دوبانده شدن گردنه لای‌رز و تغییر روند امدادرسانی در آن اشاره کرد و گفت: «اگر حادثه اتفاق بیفتد، نمی‌توانیم خلاف برویم و باید در دور‌برگردان بالای سیمان خاکستری دور بزنیم که مسیر ۳۰ کیلومتری تبدیل به ۶۰ کیلومتر می‌شود. اگر بشود جلوی باغ لای‌رز یک مسیر دائم یا موقت باز شود، مشکل امداد رسانی ما حل خواهد شد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها