تعداد بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶ - 2022 29 October
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

متأسفانه اخیراً قنات هزاران ساله خُبار خشک شد. هیئت امنای این قنات علاوه بر خشکسالی، حفر چاه‌هایی در سرچشمه‌های این قنات و عدم استفاده از ظرفیت گورابها را علت این مسئله می‌داند. حفر چاه‌هایی در ضلع شرقی شهر نی‌ریز برای مصارف گوناگون به ویژه آب شرب شهر، حفر چاه‌های دستی در املاک پلنگان و...  این قنات هزاران ساله را خشک کرد. قناتی که هزاران هکتار باغ مثمر را آبیاری می‌کرد و خانواده‌های زیادی از آن ارتزاق می کردند. یکی از عوامل مؤثر دیگر در خشکی خبار آبگیری نکردن گورابهای بالا دست است. این گورابها برای تقویت قناتهای خبار، کتان و شادابخت احداث شد اما در چند سال گذشته نه رسوبگیری شدند و نه آبگیری!  به دستور کمیته بحران هنگام بارندگی و جاری شدن رودخانه پلنگان و هرگان دریچه‌های آنها بسته شد تا اماکن مسکونی پایین دست تهدید نشود؛ در حالی که با تکنولوژی امروز به راحتی می‌توان ورودی آب به این گورابها را کنترل و از خطر پیشگیری کرد. اخیراً اعضای هیئت امنای این قنات در جلسه‌ای مشترک با شورای شهر نی‌ریز اعلام کردند حاضرند این گورابها را تحویل بگیرند و ضمن تعویض و مدرن‌سازی دریچه‌ها اقدام به رسوبگیری کنند تا حداقل آبی که هنگام بارندگی جاری می‌شود وارد این گورابها شود. این پیشنهاد بسیار معقول است چون:

- سازمانهای متولی همچون منابع آب، منابع طبیعی و ... بودجه کافی برای رسوبگیری و اداره این گوراب ها ندارند.

 - قادر به مدرن سازی دریچه‌ها نیستند.

هفته پیش در جلسه کمیته بحران، معاونت محترم عمرانی فرمانداری این خواسته به حق هیئت امنای قنات خبار را مطرح کردند. لازم است هر چه سریعتر این خواسته جامه عمل بپوشد و گورابها به بخش خصوصی یعنی هیئت امنای قنات خبار محول شود تا اقدامات لازم را به عمل آورند.

امید است سازمانهای متولی همچون منابع آب، منابع طبیعی، آبفا، مدیریت کشاورزی و بخشداری مرکزی نهایت نظارت را بر حفره چاه‌ها در دهستان هرگان و ضلع شرق شهر نی‌ریز به ویژه اطراف قناتهای خبار، کتان، شادابخت، برنجزار و نارویه داشته باشند تا از این مصائب پیشگیری شود. 

مالکان محترم باغهای دیم بهتر است به حفظ باغات خود در درازمدت فکر کنند. این باغات هزاران سال دیم بوده و طبیعت آنها را آبیاری می‌کرده است اما از چند سال قبل آبیاری آنها باب و تانکرهای آب زیادی به این مسئله پرداختند. ساختمان‌های کوچک و بزرگ در این باغات  بر افراشته شد و به نظر کارشناسان اهمیت داده نشد. در تابستان امسال تلمبه‌هایی که آبشان توسط تانکر به باغات دیم منتقل می‌شد نیز خشک شدند و فریاد بی‌آبی انجیرکاران بالا رفت. آیا واقعاً باید انجیر های دیم را تبدیل به انجیر آبی کرد؟ به زودی این سؤال را با کارشناسان در میان خواهیم گذاشت.

 شاد و سالم و موفق باشید

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
0
خـــــرد را فکندیم این ســــــان زکار
چه کردیم کـــــین گونه گشتیم خار؟

کشـــــاورز خــود خانه و مرز داشت
در این کشور آزادگــــی ارز داشــــت

چـــــو ناکس به ده کدخــــــدایی کند
کشـــــاورز بایـــــد گدایـــــی کنـــــد

به یـــــزدان که گـــــر ما خرد داشتیم
کجـــــا این سر انجــــام بد داشتیم
هوشیار
Netherlands
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
0
0
گورابها را به نماینده باغداران بدهندتاسیلابهاهدرنرود.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها