تعداد بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۱۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵ - 2022 08 October
گردوهایی که خودمان استفاده نکردیم!

در باران خمینه به دلیل آماده نبودن گوراب‌های اطراف نی‌ریز یک میلیون و 200 هزار متر مکعب آب ذخیره‌سازی نشد.

همین عامل سبب شد تا مسئولان در جلسه‌ای که شورای شهر نی‌ریز به منظور بررسی منابع آب شرب و کشاورزی تشکیل داده بودند، دور هم جمع شوند و راهکارهای مناسب را بررسی کنند.

این جلسه شب دوشنبه ۱۱ مهرماه با حضور قبادی‌پور معاون سیاسی و حقیری معاون برنامه‌ریزی فرمانداری، جمالی رئیس منابع طبیعی، خیراندیش رئیس منابع آب، جلالی به نمایندگی از مدیر جهاد کشاورزی، و حجت شفیعی و رضا شاهسوندی و جلال هاشم بیگی نماینده کشاورزان تشکیل شد.
این جلسه به منظور  فعال کردن گوراب‌های شهرستان نی‌ریز برگزار گردید.

تنها 5 درصد چاه‌های نی‌ریز دارای آب شیرین هستند
در این جلسه رئیس منابع آب شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه تنها ۵ درصد از چاه‌های آب شهرستان‌های نی‌ریز و بختگان شیرین و قابل استفاده و شرب هستند گفت: همانگونه که شما هم اطلاع دارید و تجربه کرده‌اید جریان‌های هواشناسی کاملاً عوض شده و تغییر اقلیم سبب گردیده تا بارش‌هایی داشته باشیم که در چند دقیقه می‌تواند چندین میلی‌متر باران ببارد.

گوراب‌هایی که برای این مسئله طراحی شده تاب تحمل این بارش‌ها را ندارد در حالی که ۳۰ تا ۶۰ سال از ساخت آنها می‌گذرد و تاکنون هیچ آسیبی ندیده‌اند اما به یک باره و اثر یک باران این چنینی از هم متلاشی می‌شوند. در بارندگی تابستان امسال همین مسئله برای غدیرگه و جعفرآباد مشکلاتی را ایجاد کرد.

ضرورتی به نام طرح تغذیه مصنوعی و آبخوانداری
اجرای طرح تغذیه مصنوعی و آبخوانداری یک ضرورت است که باید جدی گرفته شود. همین امسال را در نظر بگیرید که چند میلیون مترمکعب‌ آب هدر رفت به خاطر اینکه طرح تغذیه مصنوعی درست اجرا نشد و گردوهایی را که در جیبمان بود، نتوانستیم خودمان استفاده کنیم.

در ادامه حاضران به بررسی وضعیت گوراب چهارگانه شرق شهر نی‌ریز که بنا به تصمیم شورای تأمین در بارندگی‌ها آبگیری نمی شود، پرداختند.

گوراب نی‌ریز را اصلاح می‌کنیم
حجت شفیعی به نمایندگی از کشاورزان گفت: باید این گوراب‌ها آبگیری شود. چه بسا اگر این کار شده بود قنات‌هایی مثل خُبار خشک نمی‌شد. اینکه عنوان می‌کنند این چهار گوراب احتمال تخریبشان وجود دارد، به شدت رد می‌کنم. خاک آنها رُسی است نه شنی و همین عامل باعث استحکام هرچه بیشتر آنها شده است.
از طرفی می‌توان شیرهای ورودی و دریچه‌ها را محکم کرد  تا اختیار آب شدن یا نشدن هر کدام از آنها با خودمان باشد. هیئت امنای کشاورزان همین حالا حاضرند دریچه‌ها، ورود آب، اصلاح شیرهای ورودی و همچنین اتاقکی بر روی دریچه‌های ورودی بسازند تا کسی به غیر از تصمیم گیرندگان نسبت به باز شدن یا نشدن دریچه‌ها نتواند اقدامی انجام دهند.

وی عنوان نمود که برآورد هزینه‌ای ما ۶۰ میلیون تومان می‌باشد و از منابع طبیعی درخواست داریم تا قبل از بارندگی مجوزهای لازم را بگیرد. ما حاضریم همین فردا هزینه موارد گفته شده را واریز کنیم. شک نداشته باشید که این آب وارد سفره‌های زیرزمینی نی‌ریز می‌شود و اگر انجام شده بود سبب نمی‌شد تا امروز شاهد خشک شدن قناتهای چند هزار ساله باشیم. با این کار 140 تلمبه و 2 قنات نجات پیدا می‌کنند.

سید علاءالدین فقیه از اعضای شورای شهر نی‌ریز با تأیید این مسئله گفت: این 4 گوراب حدود یک میلیون و 200 هزار متر مکعب آب را در خود جای می‌دهد و سبب می‌شود تا قنات‌های شاداب و خُبار  آبگیری شوند تجربه‌ای که در سال ۱۳۹۵ به دست آمد و تا مدتها این دو قنات فعال بودند.

جای خالی کارشناسان کشاورزی
وی با انتقاد از اینکه در برخی از تصمیمات نظر کشاورزان گرفته نمی‌شود گفت: تصمیم‌گیری‌هایی که در فرمانداری  انجام می‌شود باید با حضور افراد صاحب نظر کشاورزی باشد تا اینگونه در این فصل از سال با مشکل بی‌آبی روبرو  نشویم.

اشاره او به تصمیم شورای تأمین نسبت به عدم آبگیری گوراب‌های 4 گانه نی‌ریز بود.

آب شرب و کشاورزی در سند چشم انداز ۱۴۰۴
معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهرستان نی‌ریز در این جلسه عنوان کرد: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نقش حوزه کشاورزی و آب پر رنگ است.

در رابطه با دو موضوعی که بدان اشاره شد نیاز است تا کارگروهی تشکیل شود و اعضای کمیته به طور دقیق طرح مطالعاتی خود را ارائه دهند و آسیب‌هایی که برای آن طرح وجود دارد، بررسی نمایند و پس از آن باید بتوانیم با استفاده از سرمایه‌گذاران، کشاورزان و اعتبار دولتی مشکلات آبی شهر نی‌ریز را حل کنیم.

جای خالی سرمایه‌گذاران
قبادی‌پور همچنین به عدم استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاران در نی‌ریز اشاره کرد و گفت: متأسفانه آن چیزی که در بدو ورود مشاهده کردم عدم استفاده از سرمایه‌گذاران در طرح‌های مختلف در شهرستان نی‌ریز می‌باشد. باید با سرمایه‌گذاران جلسه و مسائل و مشکلات نی ریز را با آنها در میان گذاشت تا مشکلات یک به یک بررسی و حل شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها