تعداد بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱ - 2022 01 October
همراه با آغاز نهمین سال انتشار نی‌ریزان فارس
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

این روزها کشور دستخوش اعتراضاتی است که ناشی از انسداد های مختلف انباشته شده است.

از سالها قبل به ویژه پس از اعتراضاتی که هر از گاهی رخ می‌دهد تحلیلگران و دلسوزان راهکارهای مختلفی برای حل پایه ای مسئله ارائه داده‌اند اما متأسفانه نه تنها به راهکارها اهمیتی داده نشد بلکه در عمل حرکت معکوس شد و انسدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افزایش یافت.

در این میان رسانه‌ها که می‌توانند بهترین ابزار برای ترویج و رشد مدنیت، تقویت نهادهای مدنی ، و طرح خواسته ها  و انتظارات افکار عمومی باشند و  تحلیل‌های علمی، بی‌طرفانه و واقع‌بینانه کارشناسان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را منعکس کنند،  نه تنها مورد توجه قرار نگرفتند بلکه به طرق مختلف سعی در بی‌خاصیت کردن آنها شد. اگر همین کاری که امروز خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌های متعلق به حاکمیت انجام می‌دهند و به رایزنی با تحلیلگران، جامعه‌شناسان، فعالان سیاسی و مدنی پرداخته‌اند، به عنوان استراتژی دائمی آنها بود و رسانه‌های مستقل نیز از آزادی قانونمند برخوردار بودند حداقل 3 نتیجه عمده می‌توانست در پی داشته باشد:

۱- مدیران ارشد، میانی و پایه از آنچه در لایه‌های مختلف جامعه می گذرد به خوبی مطلع می‌شدند.

۲- مردم حس می‌کردند آنچه در زندگی جمعی‌اشان می‌گذرد، مطالبات و خواسته‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی‌اشان به طور شفاف و علنی به گوش مدیران کشور می‌رسد لذا انباشتگی ایجاد نمی‌شد.

۳- تعامل مثبت میان مردم و حکومت کم نمی‌شد بلکه روز به روز بهتر می شد و سرمایه اجتماعی نظام حفظ می‌گردید.

مجموعه رسانه‌ای نی‌ریزان فارس، ماهنامه نی‌تاک و پایگاه خبری هورگان افتخار دارد که در ۲۲ سال فعالیت بی‌وقفه تمام تلاش خود را نموده تا این تعامل حفظ شود و به شعار «زبان مردم بودن» پایبند بماند؛ هرچندبی‌مهری‌های زیادی را متحمل شده است.

بد نیست بدانید:
از این شماره هفته نامه نی‌ریزان فارس هشت سال انتشار مداوم و بی‌وقفه را پشت سر گذاشته و وارد نهمین سال شده است. با یاری، لطف و عنایت حضرت حق و استقبال مداوم خوانندگان عزیز روند صعودی هم از لحاظ کمی و هم ازم نظر کیفیت ادامه داشته و انشاا... خواهد داشت.

انتشار ۴۰۲ شماره در این 8 سال و شماره ۴۰۳ که اکنون در اختیار شما خوبان است به دنبال ۱۴ سال انتشار هفته‌نامه عصر نی ریز در ۶۱۲ شماره بود.

در این مدت پشت گرمی شما بندگان خوب خداوند رحمان و رحیم در ذیل عنایات مداوم خداوند حی لایموت نقشی تعیین کننده در این مسیر طولانی ۲۲ ساله داشته که توانستیم فراز و فرودها را پشت سر بگذاریم و با وجود مشکلات عمده، کار رسانه‌ای و مطبوعاتی را علاوه بر چاپ کاغذی در فضای مجازی نیز گسترش دهیم.

در این فاصله پایگاه خبری هورگان و پیچ‌ها، کانال‌ها و گروه‌های واتساپی، تلگرامی و اینستاگرامی وابسته توانسته‌اند به طورلحظه‌ای اطلاع‌رسانی کنند و خوانندگان را از آنچه در شهر، روستا، استان و کشورشان می‌گذرد مطلع سازند. به ویژه محور اصلی کار این مجموعه پر کردن خلأ اطلاع رسانی محلی و منطقه‌ای بوده و هست که توسط رسانه های کشوری و استانی بسیارکمتر مورد توجه قرارمی‌گیرد.برای عمق بخشیدن به این مسئولیت دریافت مجوز ماهنامه نی‌تاک و انتشار ۲۳ شماره آن تاکنون بر محتوای کار افزوده و خوشبختانه در حال گسترش است.

با وجود اینکه گرانی بسیار شتابان ۴ سال گذشته متأسفانه نفس برخی مطبوعات و رسانه‌های کشوری، استانی و محلی را برید و آنها را تعطیل کرد، مؤسسه مطبوعاتی فارس پژواک نی‌ریزان با اتخاذ تدابیری توانست ادامه مسیر دهد و حتی یک شماره متوقف نشود.

اگر فقط مسئله کاغذ را در نظر بگیریم کافی است خوانندگان عزیز قیمت یک دفتر ۱۰۰ برگ معمولی این روزها را با سال قبل و 3 سال قبلتر مقایسه کنند تا متوجه شوند قیمت کاغذ ۷۵۰ درصد در 4 سال گذشته گران شده است. به اضافه روند شتابان هزینه‌های چاپ، هزینه‌های جاری، هزینه‌های کارکنان و... همین‌طور هزینه‌های سنگین کار رسانه‌ای در فضای مجازی.

اینها فقط مشکلات اقتصاد رسانه است به آنها اضافه کنید مشکلات غیراقتصادی را.

مسدود شدن فضای مجازی در دو هفته اخیر، مشکلات زیادی برای بسیاری سازمان‌های دولتی، غیردولتی و به ویژه برای رسانه‌ها و مطبوعات ایجاد کرد. صرف وقت زیاد برای مبادله اطلاعات موجب کند شدن  اطلاع رسانی به مردم شد. سایتهای خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، کانالهای واتساپ و پیج‌های اینستاگرامی با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند و روزهای سختی بر خبرنگاران می‌گذرد.

البته کسب و کارهای اینترنتی و به طور کلی تجارت الکترونیکی نیز عملاً مختل شده است.

امید است تدبیری ساختاری اندیشیده شود تا در عصر انفجار اطلاعات و  زندگی در جامعه فرامدرن با این موانع رو به‌رو نباشیم.

لازم می‌دانم از همه کسانی که در این ۲۲ سال یار و همراه هفته نامه عصر نی‌ریز، نی‌ریزان فارس، ماهنامه نی‌تاک، پایگاه خبری هورگان و فضای مجازی وابسته بوده و هستند از صمیم قلب تشکر کنم و سلامتی، شادکامی و موفقیت آنها و خانواده‌های عزیز و بزرگوارشان را از درگاه حضرت احدیت خواستارم شوم.

شاد و سالم و موفق باشید

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
واقعا هنوز باز نیست ....... جالبه حالا براتون بازش میکنیممممممممممم .جمع کنید بساتتون را
پاسخ ها
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
این چه مدل صحبت کردن و ابراز نظر هست واقعا باید با رسانه ای ها که اینقدر زحمت میکشند و تلاش می کنند این مدل صحبت کرد . عجب آدمهایی پیدا میشن . حالا جناحی عمل می کنند این ذات رسانه هست .........
هوشیار
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
0
0
خانم زهرا تو ایران زندگی میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها