تعداد بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۱۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ - 2022 18 September
راه‌های ارتباطی: واتساپ و تلگرام: 1808 800 917 0 دفتر: 0903 5383 - 071 رایانامه (ایمیل):info@neyrizanfars.ir

فرمانداری - بخشداری مرکزی
کاش جلسه‌ای هم برای مشکلات شهرک صدرا برگزار و مشکل جاده و گاز‌رسانی آن حل می‌شد. چندین سال است که به هر اداره‌ای مراجعه می‌کنیم، جوابی نمی‌گیریم.
12سال امروز و فردا می‌کنند و هنوز می‌گویند صبور باشید. این بار هم جلسه گذاشتند و قرار بود تا چند ماه آینده گازرسانی انجام شود؛ ولی متأسفانه انجام نشد.
زمستان در راه است و کودکان زبان‌بسته به دود چراغ نفتی حساسیت دارند و باید مرتب آنها را به مطب دکتر ببریم.
جاده هم وضعیت بدی دارد و وقتی باران می‌آید، آب می‌ایستد و رفت و آمد واقعاً سخت می‌شود. به همین دلیل هیچ راننده‌ای سرویس بچه‌ها را قبول نمی‌کند.
چند سال پیش استاندار بازدید کرد و گفت مشکل این خانوارها را حل کنید؛ اما هنوز هیچ کس مشکل ما را برطرف نکرده است. واقعاً جای تأسف دارد.

پاسخ فرمانداری:
باسلام واحترام ، درپاسخ به سؤال مطرح شده از سوی شهروندان محترم، جوابیه زیر جهت چاپ در شماره آتی آن هفته‌نامه وزین ارسال می‌گردد:
موضوع در دستور کار ادارات ذی‌ربط قرار دارد و درحال پیگیری است.
-----------//-----------

دهیاری دهچاه - بخشداری پشتکوه
لطفاً از طریق مسئولین مربوطه پیگیری کنید که چرا چندین سال است اهالی روستای دهچاه جهت جمع‌آوری زباله‌هایشان، باید ماهیانه مبلغی را به مرکز بهداشت پرداخت کنند؟ همه جا جمع‌آوری زباله رایگان است. چرا مردم دهچاه باید پول پرداخت کنند.

پاسخ دهیاری دهچاه:
طرح جمع‌آوری زباله نیاز به نیروی انسانی داشته و هزینه تأمین نیرو و هزینه‌هایی شامل حقوق‌، بیمه، سوخت و استهلاک ماشین پسماند و حفر ترانشه چنانچه از طریق خودیاری تأمین نگردد، قابل انجام نخواهد بود و اعتبارات واریزی به حساب دهیاری به گونه‌ای نیست که جوابگوی تأمین این هزینه‌ها باشد. رعایت حد نصاب از ضروریاتی است که باید در هزینه‌کرد مدنظر باشد و همچنین این مبلغ از خانوارهای بدون سرپرست دریافت نمی‌شود و با عدم همکاری بسیاری از اهالی در خصوص پرداخت مواجهیم که در فکر راهکار آن هستیم. در صورت پرداخت تمامی خانوارها با مبلغ تصویب شده ماهی ده هزار تومان، مبلغ چهار میلیون تومان در ماه جمع‌آوری می‌شود که به حساب دهیاری واریز می‌گردد و با یک حساب سرانگشتی و محاسبه حداقلی، معلوم می‌گردد که در صورت عدم همکاری، طرح قابلیت اجرا نخواهد داشت و این که در بسیاری از روستاها با این که جمع‌آوری زباله به صورت یک بار در هفته اجرا می‌شود، مبلغ ده هزارتومان بابت هر ماه دریافت می‌گردد. این طرح زیر نظر مرکز بهداشت و با موافقت دفتر امور روستایی در حال انجام است. 
در خصوص پرداخت هزینه‌کرد بابت جمع‌آوری زباله، دهیاری هیچ گونه ردیف بودجه‌ای در این خصوص نداشته و اهالی خود ملزم به مشارکت در طرح به صورت پرداخت خودیاری و در صورت عدم همکاری پاسخگوی مرکز بهداشت هستند.

پاسخ بخشداری پشتکوه:
باسلام و احترام، در خصوص پرداخت هزینه‌کرد بابت جمع‌آوری زباله، دهیاری هیچ گونه ردیف بودجه ای دراین خصوص نداشته و اهالی خودملزم به مشارکت در طرح به صورت پرداخت خودیاری و در صورت عدم همکاری پاسخگوی مرکزبهداشت هستند. ضمناً بهای خدمات پسماند بر پایه دستوالعمل نحوه دریافت بهای خدمات پسماند موضوع ابلاغیه شماره 3/1/87112 مورخ 09/07/1386 وزیر محترم کشور، طبق ماده 5 تعرفه عوارض محاسبه و اخذ می‌شود.
-----------//-----------

بهزیستی
اگر در نی‌ریز مرکز تخصصی برای درمان بچه‌های اوتیسم که زیر نظر بهزیستی باشد وجود دارد، لطفاً معرفی کنید؟

پاسخ بهزیستی:
سلام، وقت بخیر. در پاسخ به شهروند گرامی به استحضار می‌رساند مرکز تخصصی ویژه افراد دارای اختلال اُتیسم در شهرستان وجود ندارد. اما کودکان با تشخیص اختلال اُتیسم پس از تأیید در کمیسیون پزشکی اداره بهزیستی جهت انجام گفتار درمانی و کاردرمانی ذهنی به مراکز غیر دولتی به منظور پیگیری امور درمانی و بهره‌مندی از کمک هزینه خرید خدمات توانپزشکی ارجاع می‌گردند.

لازم به ذکر است تنها مرکز تخصصی ویژه افراد دارای اختلال اُتیسم به نام مرکز تخصصی روزانه آموزشی و توانبخشی مهر‌اندیش در شیراز می‌باشد.
-----------//-----------

شبکه بهداشت و درمان - بیمارستان شهدا
متخصص گوش، حلق و بینی دو روز در هفته فقط دو ساعت بیمار می‌بیند و اولویت بیشتر هم با مراجعه‌کنندگان زیبایی است. چرا یک بیمار باید برای یک نوبت التماس کند و مجبور شود به شهرهای مجاور مراجعه کند؟

مسئله دوم این که چرا اجازه باز کردن مطب به دکتر نمی‌دهند؛ آن هم وقتی شهر ما آن قدر محروم است و نیاز به دکتر متخصص دارد؟

پاسخ شبکه بهداشت و درمان:
با سلام، سؤال اول مربوط به بیمارستان است. متخصص‌های ضریب کا جهت اخذ مجوز مطب باید یک سال از دوره تعهدات خود در شهرستان را با احتساب ضریب بگذرانند. در حال حاضر ایشان در‌خواست داده و جهت اخذ مراحل تکمیلی، نامه ایشان به دانشگاه ارسال شده است.

پاسخ بیمارستان شهدای سلامت:
با سلام و احترام، پزشک متخصص گوش، حلق و بینی با توجه به موظفی در کلینیک بیمار می‌بیند. با توجه به تعداد زیاد مراجعان، متأسفانه نوبتها با تأخیر است. ضمناً نوبت‌دهی شامل بیماران جدید و بیمارانی است که بعد از جراحی نیاز به پیگیری دارند که شامل زیبایی هم می‌شود. 

جهت تأسیس مطب هم اقدامات انجام شده و نامه به معاونت درمان دانشگاه فرستاده شده است.
-----------//-----------

شورای ترافیک
1- لطفاً در خیابان شهرک امیر‌کبیر سرعتگیر نصب کنید. خودروها با سرعت بالایی از مسیر خیابان تردد می‌کنند و باعث تصادف می‌شود.

2- در نی‌ریزان فارس درج کرده بودید همه گلایه دارند از این که راه بیمارستان جدید دور و رفت و آمد سخت است. واقعاً هم همین طور است. اگر امکان داشته باشد دو مینی‌بوس رفت و برگشت در ساعتهای معین برای بیمارستان قرار دهند؛ چون کرایه‌ رفت و برگشت 50 هزار تومان می‌شود.

پاسخ شورای ترافیک:
1- موضوع نصب سرعتگیر در خیابان شهرک امیر‌کبیر، در جلسه آتی شورای ترافیک مطرح و بررسی خواهد شد. 
2- پیگیری خواهد شد.
-----------//-----------

فرمانداری - راه و شهرسازی - نماینده مجلس - شهرداری نی‌ریز
چنین ورودی و خروجی‌هایی و چنین خیابانهای تنگ و باریکی در شأن شهر نی‌ریز نیست. برای شهری که یدک‌کش نام معادن عظیم سنگ و آهن و کارخانه های صنعتی مختلف است، زشت است که به همان شکل و شمایل قبل از انقلاب مانده است . شهری که این همه منابع داشته باشد، ولی شهرسازی نداشته باشد، چه فایده؟ شهری که روح نداشته باشد چه فایده؟ با خود فکر کرده‌اید چرا جوانان همه به فکر مهاجرت از نی‌ریز به شیراز یا شهر های بزرگ دیگر هستند؟ شهری که برای احداث یک راه که صدها انسان جانشان را در این مسیر از دست داده‌اند و با وجود دستور رهبر انقلاب این همه سال درگیر ساخت این راه بوده، چطور می‌خواهد پیشرفت کند؟ چطور می‌خواهد ورودی شهرش را درست کند؟ یک زیر‌گذر احداث کرده‌اید که در تاریخ ماندگار است و حالا هم چند ستون چند سال است که در ورودی شهر به حال خود رها است. حق مردم نی‌ریز بسیار بیشتر از تصورات شما است؛ کاری کنید که شهر برای زیستن روح و روان داشته باشد و نشاط.

پاسخ مشترک فرمانداری و دفتر نماینده مجلس:
با توجه به مطالبه شهروند عزیز، باید عنوان شود که در خصوص ورودی و خروجی و خیابان‌های شهر‌، آن قسمت از مناطقی که در محدوده خدمات شهرداری است، قاعدتاً شورای شهر و شهرداری با توجه به ملاحظات فنی و عمرانی پاسخگوی مردم خواهند بود.

و اما در خصوص گردنه لای‌رز، عزیزان توجه داشته باشند که این پروژه از زمان آغاز فعالیت دکتر طهماسبی به عنوان نماینده مردم با پیگیریهای فراوان چه از جهت تأمین مالی پروژه‌، چه از لحاظ پیگیری پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به پیمانکار جهت تسریع در عملیات ساخت لاین دوم، و چه از لحاظ دعوت از مقامات مسئول از وزیر و معاون وزیر گرفته تا استاندار‌، مدیرکل و... جهت مطالبه حداکثری از مسئولان و تکمیل این جاده مهم و برگزاری جلسات متعدد به سرانجام رسید. در این خصوص نماینده محترم از هیچ تلاشی مضایقه ننمودند، چه این که اگر بنا بود در شرایط عادی و بدون دخالت نماینده این پروژه مهم روند تکمیل عادی قبل از حضور دکتر طهماسبی را ادامه دهد، قطعاً هم‌اکنون شاهد بهره‌برداری از آن نبودیم‌.

البته این را نیز در تأیید فرمایش مطالبه‌گر عزیز باید عنوان کرد که ایراد و انتقاد ایشان به معطلی این پروژه، ایراد منطقی است و جا داشت پروژه که از سال 1395 آغاز شده، در همان دو سالی که برای تکمیل پروژه تعریف شده بود، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین خطرات جانی و مالی برای مردم، نهایتاً تا سال 1397 که طول دوره تکمیل پروژه تعریف شده بود، به اتمام می‌رسید.

و اما در خصوص زیر‌گذر، قاعدتاً چون تکمیل و بهره‌برداری این پروژه در زمان دکتر طهماسبی صورت نگرفته، باید مسئولان شهرستان خصوصاً فرمانداری محترم مشاهدات و ملاحظات فنی را بررسی نموده و پاسخ مطالبه‌گر عزیز را بر پایه مستندات ارائه کنند. 

آخرین مطلب مطروحه نیز مربوط به پروژه روگذر است. هر چند این پروژه منتقدان و موافقان فراوانی دارد و اساساً شاید اگر در این زمان بنا به تعریف آن بود، این گونه تعریف و احداث نمی‌شد، اما به دلیل صرف مبالغ هنگفتی از بیت‌المال، به هر حال پس از پیگیری‌های فراوان نماینده و تغییر برخی مشخصات فنی پروژه و حتی دریافت قول اختصاص مبلغ ده میلیارد تومان به پروژه توسط نماینده محترم از وزیر و پرداخت قسمتی از مطالبات پیمانکار، رفع ایراد شده و ان‌شاءا... با پیگیری فرماندار محترم شهرستان به زودی عملیات ادامه اجرای آن آغاز خواهد شد.

پاسخ شهرداری نی‌ریز:
احداث زیرگذر ورودی شهر و همچنین پل روگذر بولوار امام رضا(ع) خارج از حدود اختیارات و وظایف شهرداری نی‌ریز است و هیچ گونه ارتباطی به این شهرداری ندارد. توسعه شهر نی‌ریز در ادوار مختلف مدیریت شهری با شدت و ضعف مختلف اما با برآیند کاملاً رو به رشد از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صورت پذیرفته و مشهود است. عدم تعریض خیابانهای بافت مرکزی شهر که حتی در تمام شهرهای پیشرفته ایران و جهان نیز مشابه آن وجود دارد، به معنای عدم توسعه شهر نیست. احداث بافتهای مسکونی، تجاری، اداری و ...،  همچنین ایجاد محلات، معابر و مراکز عمومی در سرانه‌ها و کاربری‌های گوناگون در مناطق مختلف شهر پس از پیروزی انقلاب اسلامی با روند شتابان‌تر نسبت به گذشته اتفاق افتاده و با مراجعه ساده به تصاویر هوایی موجود نیز قابل مشاهده است. اما اساساً مقایسه سرعت و میزان رشد و توسعه شهرها با یکدیگر بدون در نظر گرفتن جمیع شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مترتب بر هر شهر قطعاً نتایج صحیح و دقیقی را به همراه نخواهد داشت.
-----------//-----------

شهرداری نی‌ریز
1- وضعیت تاب پارک گلستان خطرناک است. قسمتی از آن بیرون آمده و هر لحظه ممکن است کنده شود. لطفاً پیگیری کنید.

2- وضعیت پیاده‌رو و جداول خیابان خوارزمی مناسب نیست. جدولها کثیف و پر از زباله است و پیاده‌روهای آن خاکی. لطفاً پیگیری کنید.

3- سه راه سرداران شبها تاریک است و یکی از علل تصادفات همین تاریکی است. لطفاً ابتدای بولوار سرداران یک برج نوری کار کنید؛ هم منطقه روشن و هم از تصادفات کم می‌شود. ضمناً نمای مذهبی حسینیه ثارا... هم بهتر به چشم می‌آید و برای زیبایی شهر بهتر است.

4- خیابان شهید جواد همتایی که از طرف گود صارمی به خیابان امام حسین کشیده شده، سالهاست گیر یک منزل است که بازگشایی شود. لطفاً فکری به حال آن کنید؛ چون بازگشایی این خیابان از بار ترافیک خیابان ولی‌عصر کم کرده و بافت فرسوده آن منطقه احیاء می‌شود.

5- متأسفانه شهرداری فقط مناطق گران‌قیمت شهر مثل بولوار سرداران و خیابان طالقانی را به محدوده شهری اضافه می‌کند که زمینهای این منطقه خیلی گران است و افراد خاصی قادر به خرید آن هستند. چون بیشتر قواره‌ها میلیاردی است. اگر زمینهای انتهای خیابان امام حسین و محدوده باغ کشمشی و مدرسه بهرامی و قلات جزو محدوده شهری می‌شد، افراد متوسط به پایین قادر به خرید این زمینها بودند و شاید به خانه‌دار شدن امیدوار می‌شدند.

6- چراغ چشمک‌زن انتهای خیابان ابوذر مقابل ساختمان آقای رختابناک بر اثر وزش باد به سمت کوچه روبرو چرخیده و اثرگذاری‌اش را از دست داده است. لطفاً بازدید و رسیدگی کنید.

7- لطفاً مشکل پُل جدول کنار سالن ورزشی شهرک آبادزردشت را حل کنید.

پاسخ شهرداری نی‌ریز:
با احترام، در پاسخ به سؤالات آن هفته‌نامه محترم، پاسخهای زیر از مدیران واحدهای شهرداری اخذ و عیناً ارسال می‌گردد.

1- با سلام خدمت شهروند گرامی، دستگاه‌های معیوب جمع‌آوری شده، تعمیر یا تعویض و سپس نصب خواهند شد. 
(آقای خالقی، مسئول واحد فضای سبز و زیباسازی)
2- با سلام خدمت شما شهروند گرامی، تنظیف جداول در تاریخ 21/06/1401 انجام پذیرفته است.

(آقای دهقان معاون خدمات شهری)
۳- از محل یاد شده بازدید شد؛ امکان نصب برج نوری وجود ندارد. 

(آقای کارآزما، مسئول واحد تأسیسات)
۴- تملک املاک مورد مسیر بر اساس بودجه مصوب سالانه و اعتبارات محقق شده و همچنین مشروط به حصول توافق با مالکان انجام می‌گردد. ان‌شاءا... که این موضوع نیز در آینده اجرا شود.

(آقای بهجت‌نیا، مسئول واحد حقوقی)
۵- با سلام و احترام، به عرض می‌رساند تغییر در طرح تفصیلی شهر‌ها که منجر به تغییر در محدوده شهر می‌گردد، از جمله وظایف و اختیارات وزارت راه و شهرسازی است که در فواصل زمانی حدوداً ۱۰ ساله صورت می‌پذیرد.

 (آقای بهجت نیا، مسئول واحد حقوقی)
۶- با تشکر از اطلاع شهروند گرامی، از محل یاد شده بازدید و رفع نقص شد.

(آقای کارآزما،  مسئول واحد تأسیسات)
7- با سلام خدمت شهروند محترم، درصورتی که در نقشه مصوب معبر پیش‌بینی شده باشد، قابل اجرا است. چون پل یادشده در قوس خیابان قرار دارد.
(مسئول واحد عمران، آقای پیوندی)
-----------//-----------

امور آبفا
مدت زیادی است شیرفلکه ابتدای کوچه احمدزاده در بولوار آزادی مشکل دارد و آب جمع می‌شود و هر چه پیگیری می‌کنیم فایده‌ای ندارد. لطفاً پیگیری کنید.
-----------//-----------

ورزش و جوانان
وضعیت سرویس بهداشتی زمین چمن طبیعی استادیوم شهدا بسیار بد است. لطفاً رسیدگی کنید.
-----------//-----------

نی‌ریزان فارس
این قدر داستانهای طلاق و خیانت را در روزنامه چاپ نکنید. آسیبهای اجتماعی آن قدر زیاد شده و مردم هم از تبعات بیماری کرونا آن قدر ناراحت هستند که دیگر جایی برای این داستانها نیست. به جای این همه طلاق، همه باید صبر و گذشت داشته باشند که صبر، چاره همه مشکلات است.

نی‌ریزان فارس: با سلام و سپاس، انتشار این ستون، هشدار و آموزشی است به کسانی که قصد ازدواج دارند تا با تحقیقات کامل، تصمیم‌گیری کنند. منتشر نکردن آسیبها، پاک کردن صورت مسئله است که مشکلی را حل نمی‌کند. رسانه باید طرح مسئله کند؛ هر چند مسئله تلخ باشد. 
-----------//-----------

 ادارات، سازمانها و نهادهایی که در این شماره به سؤالات و انتقادات مردمی پاسخ نداده‌اند:
- بخشداری مرکزی
- راه و شهرسازی
- امور آبفا
- ورزش و جوانان

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها