تعداد بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱ - 2022 18 September
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

حداقل از ۲۰ سال قبل مسئله واگذاری یک پهنه معدن سنگ ساختمان برای شهرداری نی‌ریز مطرح شد. ‌

در اوایل دهه ۱۳۸۰ یک پهنه سنگ چینی توسط شرکت مجتمع معادن سنگ چینی در منطقه تنگ‌حنا به شهرداری به عنوان پیمانکار واگذار شد. این پهنه پس از تجهیز کارگاه و باطله‌برداری به تولید‌ رسید اما متأسفانه به علت کیفیت پایین جایگاهی در بازار سنگ پیدا نکرد و تعطیل شد. پیمانکاران بعدی این پهنه نیز پس از صرف هزینه‌های سنگین به نتیجه نرسیدند. این مسئله مجدداً در سال ۱۳۹۵ مطرح و پیگیری زیادی شد. پهنه‌ای در بخش مرکزی نی‌ریز بررسی و دنبال گردید.پس  از تلاشهای فراوان، شورای عالی معادن طی مصوبه‌ای بخشی از این پهنه را به شهرداری نی‌ریز واگذار کرد درحالی‌ که درخواست امام جمعه فقید حضرت آیت ا... حاج سید محمد فقیه (رحمت خداوند بر او باد) و عضو مجلس خبرگان، فرماندار وقت، نماینده وقت مجلس، شورای شهر دوره قبل و شهرداری متفقاً خواهان واگذاری کامل یک پهنه بودند نه بخشی از یک پهنه.

 از آن زمان تاکنون که نزدیک به شش سال می‌گذرد هنوز خبری نشده و هر از گاهی خبری کوتاه و جمله ای مبهم جسته و گریخته به گوش می‌رسد؛ حداقل این است که مجموعه رسانه‌ای نی‌ریزان فارس، پایگاه خبری هورگان و مجله نی‌تاک خبری موثق و قابل ارائه به افکار عمومی برای روشنگری در اختیار ندارد و پیگیری‌های خبرنگاران نیز به نتیجه روشنی نرسیده است.

هدف اصلی از واگذاری پهنه معدنی به شهرداری نی‌ریز ایجاد منبع درآمد پایداری برای این نهاد است؛ نهادی که بارها نوشته‌ایم نهادی عمومی و غیردولتی است که با عوارضی که مردم می‌پردازند اداره می‌شود. ضرورت این مسئله روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود چون تورم روز افزون، کاهش ساخت و ساز و دیگر مشکلات اقتصادی موجب کاهش درآمد و علاوه بر آن کاهش ارزش ریالی نقدینگی شهرداری می‌گردد. هرچه سطح درآمد این نهاد عمومی کاهش یابد به طور طبیعی میزان خدمات‌رسانی آن کم می‌شود و نارضایتی عمومی را به دنبال می‌آورد.

مسئله دیگری که سطح خدمات‌رسانی شهرداری را کاهش می‌دهد مهاجرتِ به نسبت زیادی است که از روستاها به مرکز شهرستان و حتی از شهرستان‌های اطراف به نی‌ریز می‌شود. این افزایش جمعیتِ ناشی از مهاجرت کار شهرداری را سخت‌تر می‌کند و اداره امور شهری روزبه‌روز مشکلتر می‌گردد.

نگاهی مقایسه‌ای به بودجه شهرداری از سال ۱۳۹۶ با امسال این مسئله را روشنتر می‌کند. بودجه این نهاد عمومی غیر دولتی در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۸ میلیارد تومان و در سال جاری ۶۹ میلیارد تومان است. اگر بخواهیم نرخ متوسطه تورم سالانه را در نظر بگیریم اثربخشی بودجه امسال نسبت به سال ۱۳۹۶ حداقل ۱۳۵ درصد کاهش یافته. اما در عمل میزان کاهش ارزش ریالی بودجه شهرداری بسیار بیشتر از ۱۳۵ درصد است چون قیمت وسایلی مانند ماشین آلات، قطعات دستگاه‌ها، دستمزد کارمندان و کارگران، توسعه فضای سبز و بوستانها، اسباب بازی، موادی مانند قیر و... بیش از ۵۰۰ درصد در همین بازه زمانی افزایش یافته است. به عنوان مثال اگر یک دستگاه ماشین جمع‌آوری زباله در سال ۱۳۹۶ پانصد میلیون تومان بوده است امسال قیمت همین دستگاه بیش از ۳ میلیارد می‌باشد.

از طرف دیگر نه تنها  بودجه‌ای از سوی دولت به شهرداری داده نمی‌شود بلکه دستگاه‌های دولتی درخواستهای مکرری از شهرداری دارند که تعامل سازنده ایجاب می‌کند شهرداری با آنها همکاری داشته باشد و هزینه‌هایی را متحمل شود. به همین لحاظ باید گفت بار عمده سنگین توسعه شهری در ابعاد مختلف بر دوش شهرداری است.

با توجه به این موارد و موارد دیگری که پرداختن به آنها موجب طولانی شدن این نوشتار و خستگی خوانندگان عزیز می‌شود، بسیار ضروری است که مسئولان ارشد شهرستان و استان به ویژه نماینده دولت(فرماندار محترم)، نماینده محترم مجلس و نماینده قوه قضائیه(ریاست محترم دادگستری) از توان خود استفاده کنند و واگذاری معدنی غنی به شهرداری نی ریز را هرچه سریعتر به نتیجه برسانند. خوشبختانه در موقعیت کنونی که هماهنگی بین سران قوا وجود دارد بسیار مطلوب و بجاست که اهالی خوب و نجیب نی ریز نتیجه عینی و ملموس این هماهنگی را حس و لمس کنند که قطعاً باقیاتُ الصالحات خواهد بود.  علاوه بر آن در این شرایطی که دست دولت برای تخصیص برخی اعتبارات بسته است ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بسیاری کمبودها و نارسایی‌ها را پوشش داده و رضایت عمومی را جلب می کند. امید است هر چه سریعتر خبر خوبی از این موضوع از سوی مقامات شهرستان و استان دریافت و منتشر کنیم. ان‌شاءا...

 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها