تعداد بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ - 2022 12 September

ترفندهای ساده‌ای برای مهارت‌آموزی در زمینۀ درست‌نویسی وجود دارد. اگر می‌خواهید یک متن خوب بنویسیم و اصول و آیین نگارش را به‌خوبی رعایت کنیم، باید:

کتاب بخوانیم
خواندن کتاب برای کسی که می‌خواهد بنویسد، مثلِ تماشای فیلم برای یک علاقه‌مند به بازیگری و فیلمسازی است. مصالحِ کار یک نویسنده یا تبلیغ‌نویس کلمه و جمله است. برای آنکه دایرۀ واژگانی‌مان را افزایش بدهیم و بتوانیم جمله‌های گویا و روان بنویسیم، باید: کتابِ خوب بخوانیم و خوب کتاب بخوانیم.

یادمان باشد خواندن محتوا در وب و شبکه‌های اجتماعی هرگز جای کتابخوانی را نمی‌گیرد. هر ابزار (کتاب، تلویزیون، موبایل، شبکۀ اجتماعی و…) عادت‌ساز است، یعنی به‌مرور فرایندهای مغزی و شیوۀ تحلیل و فعالیت ذهن ما را تغییر می‌دهد.

نوشتن را تمرین کنیم
همیشه به کسانی که می‌خواهند نویسنده شوند توصیه می‌کنم یک دفترچۀ جیبی بخرند. توصیۀ بعدی‌ام این است که هر روز در دفترچه‌شان یادداشت شخصی بنویسند. بر نوشتن روی کاغذ و با قلم تأکید می‌کنم چون فایده‌های مهمی دارد.

املای درست کلمات را تمرین کنیم
استمرار در نوشتن، تمرین خوبی برای به‌خاطرسپردن صورت کلمات است. اگر بیشتر از کلمات و از دایرۀ وسیع‌تری از کلمات استفاده کنیم، به‌مرور غلط‌های فاحش املایی‌مان رفع می‌شود.

همچنین می‌توانیم از فرهنگ لغت یا فرهنگ املایی فارسی به‌عنوان مرجع استفاده کنیم.

اصول را یاد بگیریم
کتاب نگارش و ویرایش دکتر احمد سمیعی گیلانی یکی از مفیدترین کتاب‌ها در زمینه آیین نگارش فارسی است. قیمت ارزانی دارد و به‌راحتی می‌توانید نسخۀ دیجیتال یا چاپی آن را پیدا کنید.
غلط ننویسیم
مرحوم ابوالحسن نجفی از برجسته‌ترین استادان ادبیات فارسی و از مترجمان خبرۀ ایرانی بود. کتاب بسیار مفید او با نام «غلط ننویسیم» مرجع خوبی برای کسانی‌ست که به نوشتن یک متن خوب اهمیت می‌دهند. این کتاب مشخصاً دربارۀ اصول نگارش فارسی نیست بلکه یک کتاب تکمیلی‌ست که به مخاطب کمک می‌کند متن روان و گویا و خوب بنویسد.

رسم‌الخط را رعایت کنیم
شیوۀ نگارش کلمات قاعده‌هایی دارد. این قاعده‌ها از روی سلیقه شکل نگرفته‌اند و پشت‌شان صدها سال قدمت زبانی و هزاران ساعت مطالعه و تحقیق و بحث نهفته است. طبیعتاً خالی از عیب و ایراد نیستند، اما رعایت یک‌دستی در شیوۀ نگارش کلمات و حروف به همۀ ما کمک می‌کند تا بهتر منظور همدیگر را بفهمیم.

رعایت رسم‌الخط آورده‌های مهم دیگری هم دارد که نتیجه‌بخش شدن جستجوهای اینترنتی و رساندن بهتر پیام در نوشتار تبلیغاتی بخشی از آن‌هاست.

مهمترین مرجع در زمینۀ رسم‌الخط فارسی همان دستور خط فارسی است که توسط فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی منتشر و به‌مرور به‌روز می‌شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها