تعداد بازدید: ۴۴۸
کد خبر: ۱۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲ - 2022 04 September

اولین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم شهید عباسعلی ایراندوست، در مرز باجگیران است که یک تنه در مقابل ارتش سرخ شوروی سابق ایستادگی کرد.

پس از ورود نیروهای متفقین به خاک ایران در سوم شهریور 1320 و خالی شدن مرزها و در پی آن تبعید رضاشاه از ایران، در چند نقطه از کشور تعدادی از مرزبانان به صورت خودجوش و متمردانه در برابر نیروهای متفقین مقاومت کردند. بر همین اساس در چندین نقطه از مرزهای پهناور کشور ایران، تعدادی از مرزبانان شهید می‌شوند از جمله در بیله‌سوار استان اردبیل 60 شهید، در پل آهنی جلفا سه شهید، در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی 18 نفر و در مرز باجگیران یک نفر مقاومت کرده و شهید شده‌اند.
اما مقاومت در مرز باجگیران متفاوت از سایر نقاط مرزی بوده است؛ چون در نقاط دیگر مقاومت‌ها گروهی بوده اما در مرز باجگیران یک نفر در مقابل ارتش شوروی ایستادگی می‌کند.

اینها را سید امیر خلیق، طراح و دبیر اجرایی همایش تاریخی - فرهنگی «باجگیران دروازه پایداری خراسان در شهریور 1320» در گفت‌وگو با ایسنا گفته و ادامه داده: شهید عباسعلی ایراندوست که متولد روستای کهنه فرود از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان بوده، شب قبل حادثه همرزمان خود را جمع می‌کند و به پایداری در مقابل نیروهای متجاوز دعوت می‌کند. اما متأسفانه کسی او را همراهی نمی‌کند و خود به تنهایی در روز سوم شهریور سال 1320 پس از حدود سه ساعت ایستادگی، به دستور نیروهای روس، سنگرش بمباران و همان جا کشته می‌شود و تکه‌های جسد وی شبانه توسط یکی از همرزمانش که از هم‌ولایتی‌های او بوده جمع‌آوری و دفن می‌شود.

بازسازی مزار این شهید و قرار دادن سنگ مزار آن در سال 1339 یعنی 19 سال پس از واقعه شهریور 1320 توسط یکی از اهالی باجگیران به نام مرحوم رمضانیان باجگیران است که  همین  امر باعث می‌شود که خوشبختانه یک سنگ مزار از این شهید باقی بماند.

اولین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها