تعداد بازدید: ۱۴۳۱
کد خبر: ۱۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰ - 2022 28 August
️جلسه نهضت ملی مسکن یکشنبه ۳۰ اَمرداد به ریاست فرماندار و با حضور رؤسای ادارات مسئول برگزار شد.
author
خبرنگار: امید شهدان

در این جلسه بحث‌های گوناگونی بیان شد که در زیر گزیده آن را می‌خوانید.

یوسفی فرماندار: هدف این نهضت کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه است که امکان خرید خانه ایده‌آل را ندارند. ما با کوشش دست‌اندرکاران از جمله راه و شهرسازی و بنیاد مسکن پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. اصرار داشتیم مکان خانه‌ها منطقه‌ای منحصر به فرد در شهر باشد که اگر روزی خواستند امتیاز خودشان را بفروشند حداقل بتوانند خانه دیگری در پایین شهر خریداری کنند.                                        

هدف ما راه‌اندازی و سرعت بخشی به این نهضت با کمترین هزینه برای خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر است.

یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
برای این پروژه زمینی به مساحت 59.6 هکتار در جنوب نی‌ریز و ضلع شرقی دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون طرح تفکیکی مصوب و تحویل بنیاد مسکن شده است. به محض واریز وجوه از سوی متقاضیان، عملیات آماده‌سازی و ساخت شروع می‌شود که 10 روز دیگر مهلت دارد و به احتمال زیاد تمدید نخواهد شد.

در نی‌ریز برنامه اولیه ساخت واحدها در 4 تا 6 طبقه بود که به دلیل محدودیتها و کمبود امکانات برای خدمات‌رسانی، ما آن را به بلوک‌های دو طبقه 4 واحدی تبدیل کردیم که هر طبقه دو واحد دارد. در این طرح بلوک‌ها در قطعات مجزا تعریف شده و هر بلوک 4 واحدی در 400 تا 450 مترمربع زمین ساخته می‌شود.

قرارداد ساخت سه‌جانبه بین بنیاد مسکن، پیمانکار و متقاضی است.

ما در تلاش هستیم که اصلاح تفکیک کنیم و بلوک‌ها را به صورت دو طبقه دو واحدی و در قطعات 200 متری درآوریم و آنها را خودساز کنیم که خود متقاضی با نقشه خودش آن را بسازد که البته این کار سخت است ولی کیفیت را بالا می‌برد.

آخرین گزارش طرح نهضت ملی مسکن در شهر نی‌ریز به شرح ذیل است:

در پروژه ۱۸۰۰ واحدی در حال مذاکره با شهرداری جهت انجام آماده‌سازی هستیم. 

ثبت‌نام: ۷۹۲۶ نفر
تأیید اولیه:  ۸۸ نفر
در انتظار تأیید استعلام: ۲۷۰ نفر
در انتظار بررسی: ۲۷۶ نفر
افتتاح حساب: ۱۵۵۳ نفر
واریز وجه: ۷۷ نفر

تخصیص پروژه ۲۰ نفر که یک نفر انصراف داده است.

تعداد پروانه‌های کسب شده ۲۰ واحد است که تعداد ۱۰ واحد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد دارد، ۸ واحد دارای پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی و ۲ واحد در مرحله اسکلت و پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد است. 
انشعاب برق و گاز هم اخذ شده و منتظر زیرسازی خیابان جهت اجرا هستیم .

همچنین ۱۴۴ واحد برای مددجویان کمیته‌ امداد در نظر گرفته شده که وجه اولیه را از آنان نگرفتیم.

مشکل ما این است که قطعات تفکیکی در شهر نی‌ریز نداریم و لذا زمین‌ها را تغییر کاربری داده و از فضای‌سبز به مسکونی تبدیل می‌کنیم.

در خصوص زمین شهر مشکان، طرح تفکیکی آن آماده شده و شهردار تأیید کرده و مشکلی از بابت کلنگ‌زنی آن در هفته دولت نداریم.

در شهر قطرویه زمینی از سوی اداره منابع‌طبیعی و امور اراضی به ما معرفی نشده، اما زمین مازاد جهادکشاورزی که حدود ۱/۵ هکتار است به این مسئله اختصاص یافته که در مرحله صدور سند و نقشه‌برداری شمیم است و ۷۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

در پروژه کلانتری مسکن‌مهر نی‌ریز، پیمانکار سابق را خلع کردیم و مناقصه جدید الآن روی سایت است که قرار شده پیمانکار جدید بگیریم. ظرف یک ماه آینده بخشی از تجاری‌های مسکن مهر را به مزایده می‌گذاریم.

مبین رئیس بنیاد مسکن: در بحث آماده‌سازی اراضی ۵۹ هکتاری (پشت دانشگاه آزاد نی‌ریز) در صورت همکاری شهرداری، زیرسازی زمین را انجام می‌دهیم وگرنه از طریق بخش خصوصی اقدام می‌کنیم!

برای این واحد‌ها ۷۰۰ میلیون تومان لازم است که ۳۰۰ میلیون دولت وام می‌دهد و ۴۰۰ میلیون را می‌بایست متقاضی طی ۲ سال پرداخت کند.

فرغت شهردار نی‌ریز: ما در قانون نهضت ملی مسکن، تکلیف قانونی بر ۳۰% تخفیف عوارض پروانه ساختمانی داشتیم منتهی اختیار به شهرداری‌ها داده شده که بیشتر هم می‌توانند تخفیف دهند. با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای شهر ۵۰% تخفیف عوارض مربوط به ساخت و ساز نهضت ملی مسکن در شهر نی‌ریز تصویب شده.

در بحث صدور پروانه ساختمانی ما در صورت امکان به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری به شهرداری امکاناتی فراهم می‌کنیم. چنانچه امکان الکترونیکی فراهم نشد، باجه‌های فوق‌العاده‌ای در ساختمان شهرداری در شیفت‌های عصر و شب برای متقاضیان فراهم می‌سازیم و ظرف ۳ روز پروانه‌ها را صادر می‌کنیم.

در خصوص آماده‌سازی زمین‌ها، شهرداری به دنبال سود نیست و فقط در بحث هزینه‌های عملیاتی می‌بایست مبلغی پرداخت شود.

درویش‌زاده مدیر کمیته امداد: در شهر نی‌ریز بیش‌از ۲۵۰ نفر مددجو فاقد مسکن هستند یا خانه فرسوده‌ای دارند. با زحمات رئیس محترم راه و شهرسازی توانستیم در یک ماه گذشته ۶۵۰۰ متر زمین در سایت جمال‌آباد در راستای طرح نهضت ملی مسکن جهت احداث ۱۴۴ واحد مسکونی اختصاص دهیم اما اداره کل کمیته امداد تأکید بر این دارد که این واحدها باید با مشارکت خیرین ساخته شود. برای نمونه در شهر داراب یک خیّر نزدیک به ۲۰۰ واحد مسکونی را برای کمیته‌امداد می‌سازد.

اقدام مثبتی که دولت کرده، شرطِ آورده‌ی ۴۰ میلیونی را برای دهک‌های پایین مددجو حذف کرده. 

در حال حاضر مبلغ اولیه و بازپرداخت آن در توان مددجویان نیست. پیشنهاد ما این است که از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی شهرستان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی استفاده کنیم.

محسنی شهردار مشکان: در بافت جدید شهر مشکان حدود ۳۰۰ قطعه ۴۵۰ متری زمین از سال ۱۳۶۵ تاکنون فریز شده که افرادی به نام‌های مختلف گرفته‌اند. تقاضا داریم با هماهنگی دادستان زمین‌ها را از فریز در بیاوریم چرا که این ۳۰۰ قطعه هم چهره شهر را زشت کرده و هم به عبارتی باعث سوداگری شده. با توجه به ۶۵۳ نفر متقاضی، اگر بتوانیم اینها را به زمین‌های درنظر گرفته شده الحاق کنیم اقدام مثبتی است.

اسفندیاری رئیس بهزیستی: ۳۲۴ نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی در سامانه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون استعلام ۶۶ نفر تأیید شده.

ما ۱۱ خانواده دارای ۲ معلول داریم که فاقد مسکن هستند. بهزیستی به هر کدام از این خانواده‌ها ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض می‌دهد. همچنین در حال رایزنی هستیم که برای خانواده‌های تک معلول و زنان سرپرست خانواده ۱۰۰ میلیون تومان کمک تصویب کنیم که پیش‌از این ۵۰ میلیون بوده است.
در سالهای قبل اداره راه و شهرسازی یک زمین ۱۹۰۰ متری به ما واگذار کرد که ما پیگیر این قضیه هستیم که از آن در زمینه مسکن ملی برای مددجویان استفاده کنیم.

حیایی رئیس بانک مسکن نی‌ریز: ما پرداخت تسهیلات «خودمالکی» را از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته آغاز کردیم. در همین راستا ۲۱۳ واحد ثبت‌نام داشتیم که از این بین حدود ۱۱۷ واحد پرداخت شده و در حال حاضر هم سایت بسته است.

در قانون جهش تولید مسکن، آنطوری که می‌دانم برای همه بانک‌ها سهمیه‌ای مشخص کرده‌اند که نام آن بانک‌ها در سامانه اداره مسکن و شهرسازی موجود است. ولی بانک‌ها پرداخت نمی‌کنند. همین باعث مشکل و سردرگمی مردم در بانک‌ها شده است. وقتی مردم به بانک‌های دیگر می‌روند، کارمندان می‌گویند از این طرح بی‌اطلاع هستند!

میرزایی معاون فرماندار: طراحی تفکیک زمین‌‌ها باید به طریقی باشد که عمود بر مسیر سیل نشود. حتماً خیابان‌بندی و توپوگرافی منطقه را بیشتر بازبینی کنید تا بحران سیل رخ ندهد.

علت اصرار ما بر ۲ طبقه‌ای بودن بلوک‌ها کمبود امکانات دستگاه‌های خدمت‌رسان است مثل بالابر آتش‌نشانی که در مواقع بحران پاسخگو باشد.

شاهسونی شهردار قطرویه: شوربختانه در شهر قطرویه زمین دولتی نداریم و همه زراعی هستند. مالکیت همین زمینهای کشاورزی هم مشاع است.

صفی مدیر توزیع برق: برای برق‌رسانی چنانچه نقشه تفکیکی اراضی موردنظر ارسال شود ما هم طرح را نهایی می‌کنیم و به سرعت جهت دریافت مجوز به استان می‌فرستیم.

خیراندیش رئیس منابع آب: در خصوص آبراهه و مسیل‌های این منطقه، معضل اصلی ما تغییرات بالادستی است. بسیاری‌ از مالکین آنجا که باغ دارند، تمامی آبراهه‌ها را یکجا کرده‌اند که همین باعث خسارت جبران‌ناپذیر می‌شود.

راهکار ما این است که مقداری رفع تصرف انجام دهیم که حجم سیلاب یکجا نباشد و آب پخش شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها