تعداد بازدید: ۶۴۰
کد خبر: ۱۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲ - 2022 28 August
گزارش میدانی نی‌ریزان فارس: زن و مردها از هم چه توقعاتی دارند؟
خبرنگار: سمیه نظری

زن و مرد در زندگی مشترک توقعاتی از هم دارند که گاه تا پایان عمر هم به  زبان نمی‌آورند. در صورتی که اگر این خواسته‌ها را بدانند می‌توانند زندگی شیرینی را برای هم بسازند. این خواسته‌ها چیست؟ به میان مردم رفتیم و از خود آنها پرسیدیم که می‌خوانید.

زن نیازمند توجه و محبت است
الهه ایزدپناه مغازه‌دار و جوان است. در مورد انتظارات زن از مرد که می‌پرسم، می‌گوید: «گرسنگی بکشی و روی کارتن بخوابی اشکالی ندارد؛ ولی با عشق و محبت زندگی کنی. زن را که نمی‌شود با پول خرید. زن نیاز به محبت و توجه دارد؛ چیزی که بسیاری از مردان نمی‌توانند درک کنند. فکر می‌کنند اگر پول خرجش کنی،‌ یک زن همه چیز دارد و نباید انتظار و توقعی از او داشت.»

مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشد
خانم. ف 28 ساله و بیکار است.‌ می‌گوید: «به عنوان یک زن در جامعه امروزی، انتظارم از مرد زندگی‌ام این است که خودش مدیریت و برنامه‌ریزی کند تا استقلال مالی داشته باشم.‌ شاید شرم و حیا اجازه ندهد من هر روز از او پول بگیرم. خودش باید ماهیانه مبلغی به حسابم واریز کند تا من با توجه به مبلغی که در حسابم دارم، مدیریت کنم چه چیزی برای خانه بخرم و چقدر برای مخارج شخصی خودم هزینه کنم. هر زن به عنوان یک انسان، برای آینده، زندگی و شغلی که خود باید آزادانه تصمیم بگیرد، حق انتخاب دارد؛ نه این که فقط مرد تصمیم گیرنده باشد.»

ساده‌زیست باشد
حسن سهامی مغازه‌دار است. او‌ معتقد است رعایت 4 اصل باعث آرامش است: «تفاهم،‌ گذشت،  پایین‌آوردن سطح توقعات و ‌احترام گذاشتن متقابل، راز خوشبختی یک زندگی است. یک زن باید چشم و هم‌چشمی و تجملات را کنار بگذارد. ‌کمبودها را بپذیرد و جبهه‌گیر نباشد. همه فشار روی دوش مرد خانواده است. زن باید ساده‌زیستن را یاد بگیرد تا در زندگی به آرامشی که می‌خواهد برسد. قدیمی‌ها همه ساده زیست بودند و زندگی خوبی هم داشتند.»

خودواقعی‌اش باشد!
خانم داوودیان 27 ساله است. می‌گوید: «خودش باشد؛ خود واقعی‌اش! مرد باید از درون تغییر کند. نباید برای دلخوشی و تظاهر ادعا کند که تغییر کرده و چیزی شده که طرف مقابل از او انتظار دارد. اگر خود واقعی‌اش شود، زندگی گلستان می‌شود.»

ادامه می‌دهد: ‌«ولی اصل زندگی در این است که به خدا ایمان داشته باشد، به او توکل نماید و صبر پیشه کند. اگر این سه اصل را داشته باشد، به همه خواسته‌های خود می‌رسد.»

گذشت داشته باشد
در یک کلمه اهل گذشت باشد. این نظر محمدحسین یلدایی است. ‌ادامه می‌دهد: «زن یا فرقی نمی‌کند مرد، اگر در زندگی خود گذشت داشته باشند، به انتظارات خود می‌رسند. گذشت چه در زندگی زناشویی و چه در زندگی با مردم همیشه حرف اول و آخر را می‌زند. کسی که گذشت داشته باشد، درک خوبی هم از زندگی دارد.»

هیچ چیز ماندنی و همیشگی نیست
رضا. ع. 35 ساله و معلم است. می‌گوید: «انتظار زیادی از او ندارم. فقط دوست دارم با هر وضعیتی که پیش می‌آیدکنار بیاید؛ چون هیچ چیز ماندنی و همیشگی نیست. انتظار دارم کنار خانواده‌ام باشد. آدم‌ها وقتی پیر می‌شوند، سطح توقعاتشان بالا می‌رود و دوست دارند رفت و آمدها زیاد شود. دوست دارم بیشتر به پدر و مادرم سر بزند و فکر نمی‌کنم توقعی باشد که نشود آن را برآورده کرد.»

پیشنهاد من را به تمسخر می‌گیرد‌
زهرای 24 ساله معتقد است یک مرد باید حامی زنش باشد. ادامه می‌دهد: «از او می‌خواهم کنار خانواده‌ام زندگی کنیم؛ اما به نظرش من آدم نفهم و بی‌درکی هستم.»

ادامه می‌دهد: ‌«اصالتاً نی‌ریزی هستم؛ اما روستا زندگی می‌کنم. روز اول ازدواجمان خودم قبول کردم که به روستا بروم. الان شوهرم آنجا کار و شغلی ندارد. می‌گویم بیاییم شهر؛ چون می‌تواندکاری برای خودش پیدا کند و من هم کنار خانواده‌ام باشم. اما او نه تنها قبول نمی‌کند، بلکه پیشنهاد من را به تمسخر می‌گیرد. انتظار دیگری که یک زن از شوهرش دارد، این است که بتواند در همه زمینه‌هایی که دوست دارد پیشرفت کند و مرد حمایتش کند.»

زن باید محجبه باشد
«زنهای نی‌ریزی محترم و اهل زندگی هستند.»
این رامحمد زردشت ‌65 ساله می‌گوید. 
ادامه می‌دهد: «از زنهای امروزی چه بگویم؟! درست است زن حق دارد در زندگی‌اش آسایش و آرامش داشته باشد، اما با روش اصولی و درست. من به عنوان یک مرد معتقدم یک زن باید محجبه باشد. محیط جامعه‌امان خوب نیست و فضاهای مجازی زندگی‌ها را خراب می‌کنند. زن نباید خود را معتاد فضای مجازی کند و اهل بریز و بپاش باشد. باید راهی بلد باشد که با زندگی‌اش بسازد و با کوچکترین مشکل زندگی‌اش را دادگاهی نکند. »

همیشه او را خندان می‌خواهم
محمد عاشوری 34 ساله می‌گوید: «باید کم‌توقع نباشد. خواسته‌هایش را بگوید و زود از کوره در نرود. زندگی شادی را برای فرزندان و همسر خود بسازد و همیشه شاد و خندان باشد. ‌من که دوست دارم همیشه او را خندان ببینم. اصلاً در یک کلام اهل ورزش باشد .»

مرد نیاز به تفریح و دلخوشی دارد
آقای م . ب 46 ساله و کشاورز است. ‌می‌گوید: «تماشای تلویزیون برایم مهم است.‌ دوست دارم وقتی فیلم می‌بینم، جوِ خانه را به هم نریزد. به علایقم احترام بگذارد و در هر زمینه‌ای دخالت نکند؛ چون باعث به هم ریختن آرامش در زندگی می‌ِ‌شود. از دید یک زن، زندگی متأهلی پایان علائق و خواسته‌های دوران مجردی است؛ در صورتی که این گونه نیست. یک مرد هم دوست دارد با دوستانش رفت و آمد و تفریح کند. زن نباید سخت بگیرد.»

کارهای خانه فقط وظیفه خانمِ خانه نیست
زهرا هاشمی 38 ساله و دارای دو فرزند است. اومعتقد است یک مرد باید حال زنش را درک کند.
‌ادامه می‌دهد: «باید بداند تمیزی و نظافت منزل، بچه‌داری و بازی کردن با بچه‌ها، فقط و فقط وظیفه خانمِ خانه نیست. باید به زن توجه کند و برای او اهمیت و ارزش قائل شود. اگر مرد بیرون از خانه کار می‌کند، ‌زن نیز داخل خانه کار می‌کند. او نیز خسته می‌شود و نیاز به آرامش و استراحت دارد و توقع دارد وقتی مرد به خانه می‌آید، حال خسته او را درک کند.»

مثل دو دوست کنار یکدیگر باشند
جمیله ناظریان 56 ساله و کاسب‌کار است.
می‌گوید: «احترام متقابل به همدیگر و خانواده، از انتظارات مهمی است که هم زن و هم شوهر از یکدیگر دارند.‌ یک زن دوست دارد شوهرش هر مشکلی و گرفتاری که دارد، در موردش با او حرف بزند و با همدیگر مشکلات را حل کنند. در واقع مثل دو دوست در کنار یکدیگر باشند.»

چشم و هم‌چشمی نباشد
«زن بودند ‌زنهای قدیم؛ فصل تابستان که می‌شد، می‌رفتند خوشه‌چینی.‌ خوشه‌چینی که تمام می‌شد، دار قالی را به پا می‌کردند و ‌تابستان بادام‌چینی می‌کردند. فرصتی نبود که ببینند فلان زن یا فلان همسایه چه کار کرده که حرف آن را به شوهرشان بزنند.»

گوینده این حرف‌ها فاطمه بن‌پوری است. ادامه می‌دهد: «بیش از 80 سال عمر دارم و گرم و سرد روزگار را چشیده‌ام. زن دیروز و امروز را هم دیده‌ام. زنهای قدیم در همه فصل خدا پا به پای شوهر کار می‌کردند. کتک می‌خوردند و ‌در خانه زندانی‌می‌شدند؛ اما هیچ‌کس صدایشان را نمی‌شنید. نه مادر می‌فهمید کتک خورده و نه برادر. مثل امروزی‌ها نبودند که دنبال مد و لباس و کیف باشند. ‌دنبال این نبودند که فلانی چه خریده و چه پوشیده. تا تَقی به توقی خورد، دادگاه برود  و مشکلش را جار بزند.»

ادامه می‌دهد: «نمی‌شود هم گفت همیشه زن مقصر است. مرد هم باید کاری باشد و تا لِنگ ظهر نخوابد. جَنَم داشته باشد و خودش دنبال کار برود. نه از ترس زن برود دنبال کار. چون اگر فشار بر زن نیاید، دنبال طلاق و از هم پاشیدن زندگی‌اش نیست.»

یک تکیه‌گاه مطمئن باشد
میلی به معرفی کردن خودش ندارد.‌ خانمی است 42 ساله و معلم. می‌گوید: «مسلماً هر مرد و زن انتظاراتی از هم دارند که بهتر است دو طرف سعی کنند در حد توان انتظارات هم را برآورده کنند. در مرحله اول اگر دو طرف از ویژگی‌های روحی، جسمی و اخلاقی هم مطلع باشند، بهتر می‌توانند در زندگی مشترکشان با هم کنار بیایند. به نظر من بیشترین توقعی که یک زن می‌تواند از شوهرش داشته باشد، احترام گذاشتن به شخصیتش به عنوان یک زن است و این که در کنارش احساس امنیت داشته باشد و حس کند که یک تکیه‌گاه محکم و مطمئنی دارد. این انتظارات از لحاظ روحی بود. 

اما از لحاظ مادی، به نظر من با این اوضاع اقتصادی که حاکم بر جامعه است، نباید انتظارات زیادی از یک مرد داشت. همین که بتواند لقمه‌ای حلال سر سفره‌اش بیاورد و احتیاجات و ملزومات معمول زندگی را فراهم کند، باید اول شکرگزار خدا باشد و دوم شوهرش.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها