تعداد بازدید: ۳۹۹
کد خبر: ۱۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵ - 2022 06 August
یک مرد 43 ساله بر اثر مصرف کپسول آموکسی‌سیلین دچار حساسیت شدید شد.

به گفته رئیس اورژانس 115 نی‌ریز، وی که در منطقه شهریاری مشکان سکونت داشت، با وجودی که بار اول نبود که از این دارو استفاده می‌کرد، دچار علائم حساسیتی شدید مثل تنگی نفس، راش پوستی و کهیر و خارش بدن شد.

محمدحسین کچویی گفت: «ابتدا علائم او توسط خانواده جدی گرفته نمی‌شد؛ اما پس از تماس مشاوره‌ای با اورژانس، همکاران ما به جدی بودن مسئله پی بردند و آمبولانس به موقع برای او اعزام شد.»

وی گفت: «حساسیت و آلرژی ممکن است پیشرفت کرده و رفته رفته بیمار به  شوک کشنده آنافیلاکسی مبتلا شود. این حالت در افراد با سابقه حساسیت شدید و یا حتی بدون سابقه قبلی ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد.

عوامل ایجاد حساسیت شدید شامل مواد خوراکی حساسیت‌زا، داروها بخصوص آنتی‌بیوتیکها، گزش حشرات و خزندگان، عوامل محیطی، بیولوژیک و شیمیایی است. در صورت مواجهه با عوامل حساسیت‌زا، این علائم ممکن است اتفاق بیفتد: 

پوست: کهیر ( قرمز شدن پوست سر، صورت و بدن) 
تنفس: تنگی نفس و صدای ویز تنفسی (تورم راه تنفس، احساس وجود جسم خارجی در گلو، خشونت و گرفتگی صدا)

سیستم گردش خون:  افزایش ضربان قلب و ضعیف شدن نبض
کاهش هوشیاری  و...

درصورت مواجهه با فردی که به دنبال مصرف مواد حساسیت‌زا یا گزش دچار علائم حساسیت خفیف شامل خارش عمومی بدن و قرمزی پوست شده، قبل از این که دچار علائم حساسیت شدید (دچار یک یا چند مورد از حالتهای فوق) شود، بی‌درنگ ضمن حفظ خونسردی، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا بیمار را فوراً به اولین مرکز درمانی نزدیک انتقال دهید. 

در این مورد بیمار را تنها نگذارید؛ حتی یک لحظه درنگ و معطلی جایز نیست. باید بیمار به سرعت انتقال داده شود تا این که تکنسینهای اورژانس بر بالین وی برسند. اگر آمبولانس اورژانس در دسترس و در راه رسیدن به بیمار است، برای راهنمایی آن، نشانی را دقیق اعلام کنید و با فرستادن فردی به سر کوچه یا خیابان اصلی، کاری کنید که تکنسین‌های اورژانس بدون معطلی نشانی شما را پیدا کنند.

در صورتی که در مکانهای دوردست و صعب‌العبور، بیابان یا محل حضور عشایر یا باغ و کوهستان بوده و منتظر رسیدن آمبولانس اورژانس هستید، در آنجا نمانید و بیمار را قبل از این که بدحال شود، به سمت آمبولانس حرکت دهید.

در صورت در دسترس بودن داروی خود تزریقی که قبلاً پزشک برای این مشکل تجویز کرده، آن را تزریق کنید.

توجه کنید! در حالی که آمبولانس اورژانس ۱۱۵ در حال رسیدن به بیمار است، یا اگر در حین انتقال بیمار به مرکز هستید، ممکن است هوشیاری بیمار تغییر کرده و تنفس او سخت شود. در این صورت اقدامات اولیه شامل باز کردن راه هوایی، برقراری و حمایت تنفس را انجام دهید و در صورتی که بیمار نفس می‌کشد، وی را به پهلو بخوابانید و مواظب باشید روی شکم نخوابیده باشد تا راه تنفس وی باز بماند. در این صورت، برای راهنمایی گرفتن از کارشناسان اورژانس، مجدداً با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آنها برای کمک به بیمار بهره‌مند شوید.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها