تعداد بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۱۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲ - 2022 06 August

جلسه هم‌اندیشی رئیس دادگستری با مدیران تشکل‌های محیط‌زیستی، با عنوان چگونگی جلب مشارکت‌های مردمی در حفظ محیط زیست به منظور استفاده از ظرفیت مشارکتهای مردمی و بستر‌سازی فرهنگی در راستای حفظ بیشتر محیط زیست برگزار شد.

این جلسه چهارشنبه 12  اَمرداد با حضور و میزبانی رئیس دادگستری و رئیس محیط‌زیست نی‌ریز و نمایندگان سه سازمان مردم نهاد در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی تشکیل شد.

در این جلسه که به منظور شناخت مخاطرات و تدوین شناسنامه محیط‌زیستی شهرستان برگزار شد، ابتدا رئیس دادگستری در خصوص اهمیت مشارکتهای مردمی در برطرف کردن چالش اجتماعی گفت: آگاهی بخشی این مهم به مردم در باب مسئولیتهای اجتماعی و در راستای حفاظت از محیط‌زیست و جذب افراد بیشتری در تشکلهای اجتماعی، با اولویت جذب فرهنگیان به لحاظ جایگاه والای اجتماعی آنها و تأثیری که بر نسلهای آینده دارند، می‌تواند تأثیر بسزایی در جلب مشارکتهای مردمی و در نهایت حصول نتیجه بهتر در نگهداشت منابع خدادادی داشته باشد.

در ادامه، صفایی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نیز اظهار داشت: همکاری سه نهاد دادگستری، محیط‌زیست و سازمانهای مردم نهاد می‌تواند ما را به نتیجه مطلوبتری برساند و ما در این مسیر هر نوع همکاری و همراهی را با تشکلهای اجتماعی این حوزه خواهیم داشت.

در این جلسه، نظری نماینده انجمن زیست‌بوم مشکان اظهار داشت: همکاری نزدیک دستگاه قضا و محیط‌زیست با سازمانهای مردم نهاد، سبب تحقق هر چه بیشتر اهداف پیش رو می‌شود و انتظار داریم در صدور برخی مجوزها دقت بیشتری اعمال شود تا شاهد خسارات کمتری به طبیعت و محیط زیست باشیم.

سپس رنجبر دبیر انجمن میراث ماندگار بختگان اظهار داشت: محیط‌زیست واژه پر مفهومی است که شامل آب و هوا و آلودگی‌های آن، خاک، تنوع زیستی، جنگل و مرتع، رودخانه و تالاب و  پسماند و... می‌شود.

عضو شورای هماهنگی شبکه تشکلهای مردم نهاد استان فارس در ادامه گفت: بارگذاری چرای بیش از حدِ توان و ظرفیتِ مراتع توسط دامداران محلی که گاه تعداد دام آنها تا چند برابر پروانه چرا است، حضور خارج از قاعده بهره‌برداران محلی جهت برداشت فرآورده‌های گیاهی (خوراکی و صنعتی)، تصرفات غیر قانونی و تخریب اراضی ملی و تبدیل آن به باغهای انجیر و همچنین فعالیت معدن‌کاوان، از جمله آسیبهای جدی به سرمایه‌های ملی و انفال است.

رنجبر در ادامه بیان کرد: ما با توسعه موافقیم؛ به شرط آن که پایدار باشد. یعنی ضمن برآوردن نسبی نیازهای جامعه امروزِ ما، به فکر نسل آینده نیز باشیم.

در انتهای این جلسه، با تأکید بر افزایش سطح آگاهی مردم و بهره‌مندی از ظرفیت دستگاه آموزش و پرورش برای انتقال آموزه‌های محیط‌زیستی، مقرر گردید در اسرع وقت شناسنامه محیط‌زیستی شهرستان جهت شناسایی چالشها و ارائه راهکارها جهت رفع معضلات و مشکلات محیط زیستی توسط انجمن‌های حاضر تدوین شود.

جلسه هم‌اندیشی رئیس دادگستری با مدیران تشکل‌های محیط زیستی
 
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها