تعداد بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۱۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲ - 2022 31 July
دانستنیهای خودرو
بخش چهارم و پایانی
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

در شماره‌های پیشین، دلایل بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو را خواندیم. در این شماره بخش پایانی را می‌خوانید.
*****
مسدود بودن مبدل‌های کاتالیزور

مبدل‌های کاتالیزور بخشی از سیستم اگزوز خودرو هستند که میزان اکسید نیتروژن و گازهای سمی تولید شده از مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. زمانی که این مبدل‌ها به درستی کار می‌کنند در میزان مصرف سوخت تأثیری ندارند. اما در صورت مسدود بودن آنها، گازهای احتراق بنزین خارج نمی‌شوند و فشار هوا در سیستم‌های داخلی خودرو بالا می‌رود. خودرو برای کاهش این فشار به نیروی بیشتری نیاز دارد که طبیعتاً موجب بالا رفتن میزان مصرف سوخت می‌شود.

دلایل خرابی کاتالیزور:

1- عملکرد بد سیستم احتراق

2-استفاده از سوخت با کیفیت پایین

3-کاتالیست بی‌کیفیت یا تقلبی

4- مسدود شدن مبدل با پسماند احتراق

5 - گذشت 4 الی 5 سال از عمر خودرو و یا 50 الی 60 هزار کیلومتر از کارکرد خودرو.

علائم خرابی کاتالیست :

1- افت قدرت ماشین

2- صداهای غیر طبیعی از زیر ماشین

3- اشکال در خروج گازهایی که از صدا خفه کن اگزوز خارج می‌شود

4- چک نمودن پارامترهای دستگاه دیاگ

5- بررسی فشار گازهای خروجی از اگزوز با دستگاه فشارسنج. فشارسنج میزان گازهایی خروجی از اگزوز را اندازه می‌گیرد. اگر این فشار بالاتر از حد نرمال باشد، مبدل خراب شده. حد نرمال ممکن است برای خودروهای مختلف متفاوت باشد.

به طور کلی در طول عمر یک خودرو، لازم است حداقل یک بار مبدل کاتالیزور تعویض شود.
معایب حذف کاتالیزور :

این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره نادرست برخی تعمیرکاران برداشته می‌شود. این در حالی است که این کار علاوه بر معایب درازمدت برای خودرو، برای محیط‌زیست نیز مضرات زیادی خواهد داشت که با توجه به وضعیت کنونی هوای کلانشهرها، این مسئله اهمیت بیشتری می‌یابد. بطور خلاصه حذف کاتالیزور معایب زیر را دارد:

1- افزایش آلایندگی تا حدود 30 برابر

2- افزایش مصرف سوخت اتومبیل 

3- افزایش صدای موتور خودرو
خرابی شمع موتور

خرابی شمع موتور، رسوب گرفتگی یا ضعیف بودن آن، عملکرد موتور را دچار اختلال می‌کند و این مسئله طبیعتاً منجر به صرف هزینه‌ بیشتر برای سوخت‌رسانی به خودرو می‌شود. 

در پایان در خصوص دلایل بالارفتن مصرف سوخت باید بگوییم بعضی از راهکارها مانند تنظیم باد لاستیک‌ها یا تعویض آن‌ها، کنارگذاشتن عادات بد دررانندگی، استفاده از سوخت باکیفیت، روغن موتور مناسب و استفاده از دنده‌ی‌ درست از مواردی هستند که به راحتی می‌توانید به آنها رسیدگی کرده و به دنبال آن رانندگی ایمن‌تر و با‌صرفه‌تری را تجربه کنید.

به یاد داشته باشید که گاهی بی‌تفاوتی نسبت به این افزایش مصرف سوخت و رفع نکردن علت آن منجر به هزینه‌های سنگین‌تری برای تعمیرات اساسی خواهد شد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها