تعداد بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹ - 2022 30 July
در ستاد بحران مطرح شد:
فرماندار نی‌ریز ماجرای سیل رودبال را در ستاد بحران بیان نمود و گفت: جلوی فاجعه‌ای مرگبار گرفته شد.

جلسه ستاد بحران صبح دوشنبه سوم امرداد تشکیل شد.

یوسفی ماجرای سیل در پهنابه که در روز جمعه 31 تیرماه رخ داد، اینگونه تشریح کرد: «عصر جمعه جلسه‌ای برای برنامه‌ریزی ماه محرم در سالن شهرداری نی‌ریز برگزار کردیم، دیدم شماره‌ای ناشناس دائماً با تلفن بنده تماس می‌گیرد و قطع می‌کند در آخر دیدم پیامک داد «پهنابه بارندگی شدیدی شده و احتمال سیل است». پس ‌از دیدن این پیام، جلسه را به همراه شهردار نی‌ریز ترک کردیم و منابع طبیعی و سپاه را فراخواندیم و هماهنگی‌ها را در طول مسیر انجام دادیم. بخشدار مرکزی زودتر از ما خودش را به آنجا رسانده بود. وقتی به پهنابه رسیدیم آب هنوز در بالادست روان بود. الحمدا... به موقع به آنجا رسیدیم و دیدیم تعدادی از گردشگران که آگاهی چندانی در برابر بلایای طبیعی نداشتند آسیب دیده‌اند. سپس امدادگران هلال‌احمر به کمک ما شتافتند. همچنین مهندس فرغت شهردار نی‌ریز به نیروهای خود دستور داد آب معدنی و غذاهای کنسروی به پهنابه برسانید. ۳۰ دقیقه‌ای همه نیروهای امدادی و نجات در محل حادثه حاضر شدند. حتی آقای میرزایی معاون عمرانی را در محل فرمانداری نگه داشتیم تا تلفنی هماهنگی‌های لازم را با استان انجام دهد. 

در ادامه دیدیم که افراد می‌خواهند به سمت رودخانه بروند و موتورهایشان را از آب بیرون بکشند ما به آنان اجازه ندادیم و گفتیم وظیفه ما است که وسیله نقلیه شما را بیرون آوریم. به لطف خدا و با رشادت‌های جانانه اعضای ستاد بحران جلوی حادثه گرفته شد و گرنه در همین پهنابه ۲۰۰ نفر تلفات می‌دادیم. در همین‌جا صمیمانه از دوستانی که به یاری ما شتافتند تقدیر و تشکر می‌کنم.»

فرماندار نی‌ریز با بیان این جزئیات خاطر نشان کرد: «۲ مینی‌بوس کوهنوردی از سیرجان، داراب، استهبان و جهرم در آن روز به پهنابه آمده بودند، با توجه به تاریکی هوا هلال‌احمر به دنبال مفقودشدگان می‌گشت و از زبان شاهدان عینی اعلام شد یک وانت پیکان به همراه راننده مفقود شده، ما پس از شنیدن این خبر مجروحان را در مکانی در روستای هرگان اسکان دادیم و پس‌ از ۲ ساعت جستجو توسط بخشدار مرکزی و رئیس هلال‌احمر فریاد زدند که پیکان را پیدا کرده‌اند؛ وقتی به آنجا رسیدیم دیدیم بنر تبلیغاتی را از ماشین بیرون کشیدند و مشخصات شغلی فرد به همراه شماره موبایل درج شده بود، خوشحال شدیم که توانستیم بالاخره در ۱۱:۳۰ شب شماره شخص را پیدا کنیم. 

با او تماس گرفتیم و راننده مفقود شده تلفنش را برداشت و گفت: من گرفتار سیل شدم و راه را گم کرده‌ام و ناچار شدم ماشین خود را رها کنم و الان در روستایی به ‌نام چاه‌علی هستم. 

راننده موضوع را که گفت؛ ما پدر شهیدی را به او معرفی کردیم که چند روز قبل در منزلش مهمان بودیم، نکته جالبی که در صحبت‌های راننده شنیدیم این بود که ۱۴ نفر دیگر از گروه کوهنوردی همراه آن مرد آواره شده بودند که پس از اسکان در منزل پدر شهید امینی ماشین‌هایی را برای بازگشت افراد فرستادند. به شکرانه پروردگار در نی‌ریز تلفات جانی نداشتیم به غیر از یک دستگاه موتورسیکلت و وانت پیکان که آب برد و۸ موتورسیکلت که آسیب دیدند.

مختار یوسفی همچنین گفت: در ساعات اولیه حادثه که دوستان نیروی ‌انتظامی خود را به پهنابه رسانده بودند به خاطر عدم آنتن‌دهی موبایل، چند بار در نقاط مختلف با ۱۲۵ تماس می‌گیرند تا اینکه به اپراتور آتش‌نشانی استهبان وصل می‌شود، نیروهای جان بر کف انتظامی که خود را بومی نی‌ریز اعلام می‌کنند خبر از وقوع سیل در منطقه پهنابه که به رودبال و سلطان ‌شهباز حرکت می‌کند خبر دادند که سریعاً واحد آتش‌نشانی تلفن را قطع و نیرویی را که ظاهراً جوانی نوع ‌دوست بوده به صورت خیرخواهانه خود را با موتورسیکلت به تفرجگاه می‌رساند و فریادزنان می‌گوید: بلند شوید! بلند شوید! سیل در راه است...

احتمال مرگ 200 نفر در پهنابه داده می‌شد

من معتقدم اگر امداد غیبی در آن روز نبود با وجودی که اصلاً آنتن‌دهی در آنجا وجود نداشت، تلفن پلیس به آتش‌نشانی استهبان وصل نمی‌شد و قطعاً شاهد مرگ ۲ هزار هموطن عزیزمان بودیم.

رئیس شورای تأمین نی‌ریز در ادامه هشدارهای لازم را در رابطه با وقوع سیل داد و از هلال‌احمر خواست خساراتی که در پهنابه به مردم وارد آمده صورت جلسه شود و پس از بررسی به دنبال احقاق حقوق مالباختگان باشد.

یوسفی، حادثه‌خیزترین نقاط در شهرستان را مسکن‌مهر شهر نی‌ریز به دلیل نزدیکی به مسیل، گردنه‌لای‌رز به خاطر رانش و روستای ریزاب به خاطر سیل‌بند دانست.

در ادامه اعضای این ستاد به اقداماتی که برای جلوگیری از وقوع سیل داده‌اند پرداختند و آل‌داود رئیس بهداشت و درمان گفت: در زمان وقوع حادثه سلطان‌شهباز، پزشکان متخصص نی‌ریزی را به آنجا فرستادیم تا به کمک حادثه‌دیدگان بشتابند.

همچنین به تمامی بِهوَرزان و ماماها گفتیم در روستاها حضور داشته باشند تا مشکلی برای مادران باردار رخ ندهد.
از مادران بارداری که زمان زایمان آنان نزدیک است تقاضا داریم به مکانی امن بروند.

همچنین حامد جمالی رئیس منابع‌ طبیعی و آبخیزداری پرخطرترین مکان در نی‌ریز را گوراب برنجزار (بالا شهر نی‌ریز) خواند و گفت: مشاهده شده افرادی خودسرانه دریچه‌ها را تخریب کرده‌اند. در بنه‌کلاغی هم این مشکل وجود دارد که نیاز است سریعاً چاره‌ای بیندیشیم.

پس ‌از جلسه جمالی در گفتگوی تلفنی با نی‌ریزان فارس اعلام نمود که مشکل دریچه سد برنجزار حل شده و بر پایه مصوبه شورای تأمین این سیل‌بند آبگیری نخواهد شد.

از حواشی جلسه می‌توان، به سرگرم بودن تعدادی از مدیران با گوشی موبایل بود که فرماندار به آنان تذکر داد.

همچنین عده‌ای از اعضاء جلسه به خاطر پوشش‌دهی بسیار ضعیف تلفن همراه از سید علی حجتی رئیس آن اداره توضیح خواستند که قرار شد برای بررسی مشکلات آنتن‌دهی در نقاط کور شهرستان جلسه‌ای این هفته با حضور فرماندار برگزار شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها