تعداد بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۱۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴ - 2022 24 July
ساترا دلبندم !
چندی پیش نامه‌ای از سعید مقیسه رئیس ساترا صدا و سیما به پیمان جبلی (رئیس صداوسیما) منتشر شده که در بند‌هایی از آن با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی صدا و سیما، از عزم جدید ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است.
نویسنده : عصر ایران

نامه به گونه‌ای است که مسعود اطیابی کارگردان «دینامیت» و سریال شبکه نمایش خانگی «جادوگر» از حیرت می‌گوید: «من به صحت این نامه شک دارم و بر این عقیده‌ام که این نامه باید خارج از کشور و برای ایجاد آشوب و نفاق و برای از هم پاشیدگی سیستم رسانه‌ای ما تدوین شده باشد!»

مازیار هاشمی تهیه کننده «یاغی» هم در یادداشتی نوشته است: «بیش از 10 هزار نفر از صنوف مختلف سینمایی به صورت مستقیم درگیر تولید آثار و محصولات پلتفرم‌ها هستند. این‌گونه تصمیمات منجر به بیکاری و بحران معیشتی حدود 10 هزار خانواده خواهد شد.»

آنچه عجیب است این است که رئیس ساترا از 20 نهاد فرهنگی و امنیتی هم برای مشارکت در چنین اقدامی نه فقط درخواست داشته بلکه حتی نقشه راه هم مشخص کرده که چگونه در این راه مهم حضور بهم رسانند و انجام وظیفه کنند.

محمدحسین مهدویان (فیلمساز محبوب سازمان‌ها ونهادها در این سالها) نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و در صفحه اینستاگرامش استوری کرده است: «یعنی بیست تا اداره و دستگاه باید یاری کنند تا ایشان عروس‌داری کنند. شاید یک نکته را یادشان رفته. در مملکتی که هنوز اداره گاز و آب نتوانسته‌اند برای کندن و لوله‌کشی یک خیابان با هم هماهنگ شوند تا دو بار کنده‌کاری نکنند شما از راه نرسیده چه جوری قرار است این همه سازمان را برای کاری از اساس اشتباه به خط کنی؟ خدایی این‌ها را از کجا پیدا می‌کنند و حکم مدیریت می‌دهند؟ پناه بر خدا.»

پلتفرم‌ها را ببندید باز هم کسی تلویزیون نمی‌بینه ...

در کل واکنش‌ها و نگرانی اهالی سینما و شبکه نمایش خانگی به چنین اقدامی کاملاً قابل درک است چون هیچ بعید نیست که شب بخوابیم و فردا بیدار شویم ببینیم که با یک حکم بسیار ساده تمام پلتفرم‌های نمایش خانگی را بستند و تمام.

اما صداوسیما و ساترا نهاد وابسته به آن، با بودجه بیش از 5 هزار میلیارد تومان بهتر است که به جای حذف رقبا به فکر ارتقاء خود باشد. همین چند روز قبل آمار استقبال مخاطبان از برنامه‌های صدا و سیما منتشر شد که «عصر جدید» با 48.8 درصد پربیننده‌ترین و «خندوانه» با 30.1 درصد دومین برنامه پربیننده تلویزیون معرفی شدند.

روزنامه خراسان هم درباره همین مورد نوشته است: «نکته غم‌انگیز میزان مخاطب سریال‌های سیماست. در حالی که تا یکی، دو سال پیش، سریال‌های معمول تلویزیون (نه ضعیف و نه پرمخاطب) بین 20 تا 35 درصد مخاطب داشتند و رقم 15 درصدی بیننده برای هر سریال، رقم پایینی محسوب می‌شد، اما در نظرسنجی اخیر سریال‌ها که متعلق به نیمه اول تیرماه 1401 است، «مستوران» شبکه یک با 15.4 درصد بیننده، به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال این روزهای تلویزیون معرفی شده است! این در حالی است که وضعیت بقیه سریال‌ها، به مراتب بدتر است.

«تازه وارد» شبکه سه با 10.4 درصد بیننده دوم شده، «وضعیت زرد 2» شبکه دو با 9.8 درصد سوم شده، «آقای قاضی» شبکه دو با 9.6 درصد به رتبه چهارم رسیده و «داستان یک شهر» شبکه پنج با 3.5 درصد بیننده پس از این‌ها قرار گرفته است. سریال خارجی «آغاز» شبکه چهار نیز با 1.2 درصد بیننده در انتهاست.»

واقعیت این است که مدیران صداوسیما و ساترا به این درک برسند که با این رویه آنها در تلویزیون اگر تمام پلتفرم‌های نمایش خانگی را هم تعطیل کنند باز کسی بیننده برنامه‌های آنها نخواهد بود. ماهواره می‌بینند، فیلم وسریال خارجی دانلود می‌کنند و... اما کسی این برنامه‌ها و سریال‌های از رده خارج و گرفتار در دور باطل را نگاه نمی‌کند.

پلتفرم‌ها را ببندید باز هم کسی تلویزیون نمی‌بینه ...

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها