تعداد بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۲ - 2022 24 July
پای درس حکیم دکتر حسین الهی قمشه‌ای

عالم بیرون ادامه وجود ماست. ما یک مکانی در وجودمان هست که آن را در بیرون ایجاد می‌کنیم. ما باید معماری درونمان زیبا باشد تا معماری بیرونمان هم زیبا شود. معماری ما به دلیل اینکه توازن در آن نیست ما را کج خلق می‌کند. هر چیزی آدم را یاد مشابهت‌های خودش می‌اندازد و شبیه خودش می‌کند. اگر ما دائماً چشممان به هرچیز نازیبایی بیفتد، به تدریج ذوق زیبایی از ما می‌رود. بعد هم خلقمان تنگ می‌شود

*****
این عالم قانون دارد و اینطور نیست که انسان یک دروغی  بگوید و بعد خیرات و برکات به او برسد.

*****
محی‌الدین می‌گوید که جهنمی‌ها را به زور به جهنم نمی‌برند؛ بلکه به دلیل سنخیتی که پیدا کردند با آنجا خودشان با شوق و اشتیاق به جهنم می‌روند و می‌گویند درهای جهنم باز است ولی هیچکس از جهنم فرار نمی‌کند. چون شوق پیدا کردند و به طلب چیزی می‌آیند در جهنم.

*****
الان توصیه بر این است که شهرهای بزرگ را از بین ببرند؛ چون مایه مزاحمت است و انواع جنایات را شهرهای بزرگ تولید می‌کند. باید شهرها کوچکتر باشند تا آدمها به هم نزدیکتر شوند و مهربانتر شوند.
*****
بیماری قرن ما این است که زن بودن از مطلوبیت افتاده است و زن وسیله  رفع پاره‌ای از نیازهای توهّمی‌ انسانها شده است و جمال و معشوقی و ناز و اینها محبوب نیست. قدیم‌ها می‌شنیدیم که فلانی عاشق فلانی شده. ولی الان عشق از بین رفته و دلی نمی‌تپد برای کسی. اگر هم هست نگاه می‌کند که چه مصارفی دارد و چه مزایایی دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند.

*****
روح فوق‌العاده زیباست. آنقدر زیباست که اگر کسی چشمش به او بیفتد هیچگاه از عشق او نمی‌تواند فارغ شود.

*****
روز قیامت خوبها را، کسانی که می‌توانند با فرشتگان همراه شوند و سنخیت دارند، با فرشتگان جمع می‌کنند و می‌برند و ظالمین را هم می‌گذارند همانجا بمانند و اگر انسان به عالم روح نرسیده باشد آنوقت نمی‌تواند با فرشتگان حرکت کند.

*****
همه عمرتان را صرف این بدنی که قرار است سر آخر غذای کرمها شود نکنید. صرف یک چیزی بکنید که فرشتگان می‌خواهند بردارند و ببرند.
*****
علت اینکه شعر حافظ دلبری می‌کند این است که در لابه‌لای آن الفاظ، حافظ تصویر آن جمال را قائم کرده است و مهمترین چیزی که در مورد شعر حافظ و دیگر بزرگان باید دانست این است که آنها این اشعار را از خودشان در نیاوردند؛ بلکه آن جمال را دیدند که دارند این حرفها را می‌زنند.

*****
ویلیام بلیک می‌گوید: خداوند برای کسانی که در ظلمت هستند، نور است. ولی برای کسانی که در نورند به شکل زن ظاهر می‌شود.

*****
کینه آدم را آلوده می‌کند. کینه هیچکس در دلتان نباید باشد چون ما خبر نداریم آن بیچاره چرا آن کار را انجام داده. مردم همه مظلوم هستند از دزد و جانی گرفته تا همه مراتب دیگر، اگر از دل او با خبر شوید و بفهمید در چه شرایطی قرار گرفته، دلتان برای او خواهد سوخت. رحمه‌للعالمین باشید؛ ما اگر کینه‌ای بخواهیم بورزیم باید به آن بدی‌هایی که در درون خودمان هست کینه بورزیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها