تعداد بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۱ - 2022 24 July
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز   

در شماره‌های پیشین، دلایل بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو را خواندیم که تاکنون به موارد زیر اشاره شده است:
- خرابی فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن
- تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها
- اشکال در انژکتورهای سوخت
- عادت بد در رانندگی
- درجاکارکردن موتور
- معیوب بودن موتور
در این شماره دیگر عوامل را می‌خوانید.

کیفیت پایین سوخت مصرفی
به عقیده‌ متخصصان خودرو استفاده از سوخت با کیفیت پایین می‌تواند میزان مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. بنابراین بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه، از سوخت بی‌کیفیت و ارزان استفاده نکنیم تا در نهایت ضرر بزرگتری مثل خرابی موتور را متحمل نشویم.

استفاده از دنده اشتباه در رانندگی
این مورد بیشتر در خودروهای دنده‌ای مشاهده می‌شود چون در خودروهای دنده اتوماتیک، تغییر دنده سریع‌تر و نرم‌تر انجام می‌شود.

یک متخصص خودرو می‌گوید هر سرعتی نیاز به یک دنده‌ی خاص دارد. یعنی اگر شما از دنده‌ی سه در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کنید، پس موتور خودرو شما انرژی بیشتری برای حرکت وسیله‌ی نقلیه نیاز دارد و بنابراین برای تأمین این انرژی، سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد.

به یاد داشته ‌باشید همان‌طور که استفاده از دنده‌ی پایین‌تر از آنچه خودرو نیاز دارد سوخت را به هدر می‌دهد، استفاده از دنده‌ی بالا در سربالایی‌ها و پیچ‌ها هم هدر دهنده‌ی سوخت است.

روغن موتور   بی‌کیفیت
نوع روغن موتور مصرفی شما می‌تواند میزان مصرف سوخت را تا ۱۲ درصد افزایش دهد. توصیه می‌شود روغن موتورهایی را انتخاب کنید که در کاهش اصطکاک مؤثر هستند. استفاده از روغن‌های سینتیک یا مصنوعی یا روغنی که در راهنمای استفاده از خودرو پیشنهاد می‌شوند نیز راه‌های مناسبی برای جلوگیری از بالا رفتن مصرف سوخت هستند.

لاستیک‌های فرسوده
وضعیت لاستیک‌های ماشین می‌تواند تا میزان قابل توجهی روی میزان مصرف سوخت خودرو تأثیر بگذارد. فرسودگی لاستیک‌ها موجب می‌شود که اصطکاک لازم لاستیک با جاده از دست برود و احتمال لیز خوردن خودرو بیشتر شود. در این وضعیت موتور مجبور است برای حرکت خودرو بیشتر کار کند و کارکرد بیشتر موتور برابر است با بالا رفتن مصرف سوخت.
ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها