تعداد بازدید: ۴۱۷۹
کد خبر: ۱۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷ - 2022 22 July
شمار جانباختگان سیل استهبان به ۲۲ نفر رسید.

سه دستور مخبر برای رسیدگی فوری به حادثه سیل استهبان


آمار رسمی فوتی‌های سیل رودبال به 22 نفر رسید؛ هر چند آمارهای غیر رسمی حکایت از تعداد بیشتری جانباخته دارد و حتی گفته می‌شود نام تعدادی از همشهریان نی‌ریزی هم در بین جانباختگان به به روی چشم می خورد.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان فارس نیز از توقف عملیات جستجوی مفقودین در منطقه رودبال به دلیل تغییر شرایط جوی و شروع بارندگی خبر داد. گفته می‌شود دو مفقود باقی مانده کودک هستند.

در همین حال، وحیدی وزیر کشور به منظور رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان استهبان پس از ورود به شیراز، با بالگرد عازم این شهرستان شد. 

مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز از استاندار فارس خواست تا با تشکیل کمیته‌ای با ترکیب مسئولان مربوطه، ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود.

نوشتنی است ایمانیه استاندار فارس به همراه مسئولان مربوطه و تیمهای غواصی و قایقهای سواری در منطقه رودبال حاضر شدند. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با صدور دستوری، به بازرس کل فارس مأموریت داد که با حضور در مناطق سیل‌ زده استهبان، ابعاد مختلف حادثه و روند امدادرسانی را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با صدور دستوری به کاظم اکرمی بازرس کل استان فارس، به وی مأموریت داد تا با حضور در در مناطق سیل زده، ابعاد و زوایای مختلف حادثه و روند امدادرسانی به سیل زدگان را مورد نظارت جدی و دقیق قرار دهد و در صورت وجود قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها، مراتب را جهت رسیدگی‌های بعدی گزارش کند.

در همین حال، پرسش‌ها درباره صادر شدن یا نشدن اعلان هشدار سیل استهبان توسط هواشناسی به طرح برخی دیدگاه‌های مختلف منجر شده است.

یوسف کارگر فرماندار شهرستان استهبان شنبه به ایرنا گفت: متأسفانه سازمان هواشناسی آن طور که باید هشداری برای وقوع سیل نداده بود.

از سوی دیگر، مدیرکل هواشناسی فارس گفت: هشدارهای لازم به رنگ موسوم به زرد مبنی بر وقوع بارش‌های رگباری و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی در شهرستان‌های شرقی فارس از روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه اعلام شده بود.

با توجه به این که بارش‌های رگباری معمولاً موقت و زودگذر هستند و رودخانه رودبال عمق زیادی نداشته، بسیاری از مردم برای تفریح به این منطقه مراجعه و در بستر این رودخانه حضور یافته بودند.

بارش باران در این منطقه حدود نیم ساعت طول کشید و این بارندگی منجر به طغیان رودخانه رودبال شد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان نی‌ریز، دو تیم عملیاتی ساعت ۱۸ به منطقه پهنابه اعزام شدند.


این گزارش می‌افزاید: فرماندار، فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی و شهردار در محل حضور داشتند که با همکاری سایر سازمانها اقدام به جستجو و نجات در منطقه حادثه‌دیده کردند.


پس از بررسی و پایش کامل محل حادثه، آمار کلی به شرح زیر است:


تعداد آسیب دیدگان: ۲۹ نفر 
تعداد مصدوم: یک نفر 
خسارت مالی حادثه: یک دستگاه پیکان‌بار، یک دستگاه خودرو پاجرو، 4 عدد موتورسیکلت، یک عدد گوشی تلفن همراه و مدارک شخصی سیل‌زدگان.

یوسف کارگر، فرماندار استهبان: در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تعداد جانباختگان به ۱۵ نفر و مفقودی‌ها به ۸ نفر رسید. 

از ۱۵ جسد کشف شده، هویت ۱۳ نفر مشخص است و جستجو‌ها برای یافتن مفقودی‌ها همچنان ادامه دارد./ باشگاه خبرنگاران

ایرنا: مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان، تاکنون ۱۱ نفر جان باخته‌ و ۱۳ نفر نیز مفقود شده‌اند.

خلیل عبدالهی بامداد شنبه در این باره گفت: بارش باران شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، وقوع سیل از سد رودبال را به دنبال داشت.

وی گفت: به محض وقوع این حادثه طبیعی، فرماندار، بخشدار و نیروهای امدادی جهت بررسی جزئیات ماجرا به محل حادثه اعزام شدند.

عبداللهی گفت: همچنین بر اثر این سیلاب ۵۵ نفر دچار حادثه شدند که توسط نیروهای امدادی و عملیاتی و نظامی نجات یافتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.

تعداد بازدید : 592

بعد از ظهر امروز ساعت ۱۷ بالا آمدن سطح آب در رودخانه رودبال در استان فارس باعث بروز خسارات جانی و مالی در شهرستان استهبان و سروستان شد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز: بعد از ظهر امروز بعد از افزایش شدت بارندگی‌های شرق استان فارس رفته رفته سطح رودخانه‌های فصلی در منطقه افزایش یافته و نهایتاٌ در مسیر امامزاده سلطان شهباز رودخانه رودبال طغیان کرد.

این درحالی است که با توجه به تعطیل بودن روز جمعه و حضور تعداد زیادی از خانواده‌های بومی منطقه یا گردشگران در حاشیه رودخانه افزایش ناگهانی سطح آب همه را غافلگیر کرده و متاسفانه جاری شدن سیل ناگهانی تعدادی از هموطنان را به کام مرگ کشاند.

ضرورت ساخت و ایجاد پایگاه امداد و نجات در منطقه رودبال استهبان

فرهاد طهماسبی نماینده مردم شهرستان‌های نی ریز، استهبان و بختگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: هواشناسی استان هشدار سیلاب  و احتمال بارش‌های پراکنده و رعدوبرق را داده بود که سامانه بارشی در شهرستان‌ها فعال و احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق استان فارس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع دقیقی از میزان بارش در این منطقه تا کنون در دسترسی نیست، بر ایمن‌سازی منطقه و احداث پایگاه امداد و نجات برای زمان بحران و شهدار در منطقه رودبال شهرستان استهبان تاکید کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر نیروهای امدادرسانی از چهار شهرستان مجاور و درگیر به همراه دو تیم تخصصی سگ‌های تجسس در منطقه حادثه حضور دارند اما متاسفانه سیلاب ناگهانی موجب جان مرگ چندین نفر از هموطنان در این منطقه شد.

افزایش فوتی‌ها به 6 نفر

یوسف کارگر، فرماندار شهرستان استهبان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به  سیل و آب‌گرفتگی در رودخانه رودبال اظهار داشت:  ساعت 17 تا 17:30 دقیقه امروز بالا آمدن سطح آب در رودخانه رودبال  باعث جاری شدن سیل ناگهانی در مسیر رودخانه شد که در پی این حادثه تعداد 6نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

کارگر  با اشاره به مجروح شدن 12 نفر در این حادثه افزود: با توجه به تعطیلی آخر هفته و تفریح شهروندان در این محل مسافران با جاری شدن سیلاب غافلگیر شدند و متاسفانه چندین خودرو در رودخانه گرفتار می‌شوند و موجب جان باختگان شهروندان می‌شود.

فرماندار شهرستان استهبان در ادامه تصریح کرد: هنوز آمار دقیقی از تعداد جانباختگان در دست نیست و با توجه به فعالیت گروه‌های امداد و نجات و تجسس در منطقه احتمال می‌رود در ساعات آینده شاهد افزایش تعداد مجروحان و موارد فوتی ناشی از این حادثه باشیم.

وی همچنین درباره میزان خسارات احتمالی حادثه به خبرنگار ما گفت: هنوز برآورد دقیقی از خسارات مالی ایجاد شده در دست نیست و در اولین فرصت با جمع‌بندی اطلاعات میزان خسارات در رسانه‌های رسمی به اطلاع هموطنان خواهد رسید.

سگ‌های تجسس به منطقه اعزام شدند

حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از شیراز، با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در منطقه رودبال استهبان، اظهار داشت: در پی بارش در مناطق شرقی فارس، رودخانه امامزاده سلطان شهباز رودبال بخش ایج شهرستان استهبان طغیان و خسارت هایی به بار آورده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس گفت: 12 تیم تخصصی امداد و نجات هلال احمر فارس، از چهار شهرستان مجاور و درگیر به همراه دو تیم تخصصی سگ‌های تجسس  به منطقه اعزام شدند.

درویشی بیان کرد: امدادرسانی در حال انجام است و  تمامی شعب هلال احمر استان به حالت آماده باش صد در صدی در آمدند.

محمد جواد مرادیان رئیس مرکز اورژانس استان فارس نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به گرفتار شدن 3 خودروی سواری در رودخانه، گفت:  بر اثر این حادثه تاکنون پنج نفر جان باختند و تعدادی مصدوم شدند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اکنون 5 دستگاه آمبولان در منطقه حاضر است گفت: احتمال فوتی و یا مفقودی‌های دیگری نیز وجود دارد که طی گزارش‌های بعدی اعلام خواهد شد.

تعداد بازدید : 451
تعداد بازدید : 343
تعداد بازدید : 393

بارش باران شدید در شهرستان استهبان منجر به وقوع سیل به دلیل سرریز شدن سد رودبال شد و به دنبال وقوع این حادثه 5 نفر جان باخته و تعدادی مصدوم شده‌اند.

خلیل عبدالهی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، اظهار کرد: بارش باران شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، وقوع سیل از سد رودبال را به دنبال داشت.

وی گفت: به محض وقوع این حادثه طبیعی، فرماندار، بخشدار و نیروهای امدادی برای بررسی جزئیات ماجرا به محل حادثه اعزام شدند و جزئیات بیشتر به زودی اعلام خواهد شد.

محمدجواد مرادیان مدیر مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی فارس نیز که خود در محل حادثه حضور دارد در گفت‌وگو با فارس از وجود آمار متناقض از تلفات جانی ناشی از این حادثه خبر داد.

وی ابراز کرد: به دنبال وقوع این حادثه 5 نفر جان باخته و تعدادی مصدوم شده‌اند.

مدیر مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی فارس اضافه کرد: احتمالا تعداد کشته‌ها و مصدومان این حادثه افزایش می‌یابد.

سیل ناگهانی در پهنابه و سلطان شهباز

بر اثر سیل ناگهانی در پهنابه و سلطان شهباز ، خساراتی رخ داده است.

بر پایه اطلاعات نی ریزان فارس از منابع آگاه، امروز بعد از ظهر ، بر اثر بارندگی در مناطق بالادست پهنابه و هرگان، ناگهان ارتفاع آب در مسیل ها بین یک تا دو متر بالا آمده و به گردشگران آسیب وارد کرده است.

یک تیم از ستاد بحران با هماهنگی فرمانداری به همراه یک خودرو آتش نشانی به پهنابه و یک دستگاه آمبولانس نیز به منطقه سلطان شهباز اعزام شده تا امدادرسانی کنند.

گفته می شود در منطقه سلطان شهباز خودروهایی را آب برده و افرادی نیز مصدوم شده اند.

اطلاعات تکمیلی منتشر خواهد شد...

 

تعداد بازدید : 252
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها