تعداد بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸ - 2022 02 July
نویسنده : غلامرضا شعبانپور/ مدیرمسئول

 بنده اقتصاددان نیستم اما به عنوان شهروندی که از مبانی علم اقتصاد مطالبی می‌داند، به علاوه از روند روزانه شاخصهای اقتصادی مطالبی عینی را در می‌یابد می‌خواهد به رابطه مستقیم نرخ دلار با مذاکرات برجام بپردازد.

همانطور که مردم کوچه و بازار آشکارا حس می‌کنند بین مذاکرات ایران با سایر طرفهای برجام و نرخ دلار رابطه مستقیمی وجود دارد. زمانی که مذاکرات به بن‌بست می‌رسد نرخ دلار به سرعت بالا می‌رود یعنی ارزش ریال کاهش و تورم بالا می‌رود و بالعکس زمانی که دریچه‌ای به سوی توافق باز می‌شود و سخنان امیدوارکننده‌ای توسط طرفین زده می‌شود، نرخ دلار کاهش و نرخ ریال افزایش و در نتیجه رشد تورم کم می‌شود.

در ابتدای آغاز به کار دولت جدید و ادامه مذاکرات، نرخ دلار که به ۲۸ هزار تومان رسیده بود به ۲۴ هزار تومان کاهش یافت و می‌رفت تا به مرور تورم را کاهش دهد اما زمانی که طرفین میز مذاکره را ترک کردند دلار به ۳۲۰۰۰ تومان رسید و نرخ تورم در خردادماه سرسام‌آور شد. همانطور که در سرمقاله هفته‌نامه شماره 383 به اطلاع خوانندگان عزیز رسید قانون عرضه و تقاضا حکم می‌کند که وقتی عرضه کالا و خدماتی کم شد قیمت آن بالا می‌رود و بالعکس.

... یکی از تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ما تحمیل شده تحریم نظام بانکی کشور است. این تحریم کل ارتباط بانکی ما با بانکهای خارجی را قطع کرد در نتیجه نتوانستیم پول حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی را به طور رسمی به کشور بازگردانیم یعنی عرضه دلار در کشور کاهش یافت لذا دلار گران و پول ملی اما ارزان شد. این رابطه یکی از عوامل متعدد مشکلات اقتصاد ایران است نه همه عوامل. البته رابطه‌ای مهم و تعیین کننده.

اقتصاد به‌هم‌پیوسته جهانی بیش از یک قرن است که خودکفایی کامل را به تاریخ سپرده و هیچ کشوری قادر به رفع کامل همه نیازهای خود نیست حتی قدرتهای بزرگی مانند آمریکا، اروپا، چین روسیه و ژاپن.
در سال ۱۹۷۳ که اعراب شیر نفت را بستند اقتصاد اروپا و آمریکا دچار بحران شد. جنگ‌های جهانی اول و دوم اقتصاد کل کشور ها را درگیر کردند. همین روزها کاهش صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا و سایر کشورها بیشتر قدرت‌های جهانی را دچار بحران کرده است. نیاز کشورهای توسعه یافته به کشورهای درحال توسعه یک نیاز متقابل است؛ به همین خاطر می‌باشد که رئیس جمهور جدید آمریکا با وجود اینکه اعلام کرد مسایل خاورمیانه اولویت او نیست و می‌خواهد به چین و رقابت با آن بپردازد، پس از حمله روسیه به اوکراین مجبور شد به سمت خاورمیانه -که بزرگترین تولیدکننده نفت است - بیاید و به آن اهمیت دهد.

 امید است مذاکرات کشور ما با کشورهای حوزه خلیج فارس و اعضای برجام بر پایه حفظ منافع ملی به خوبی پیش رود تا بخشی از مشکلات اقتصادی ما حل و مسئولان بتوانند به حل سایر عوامل اقتصادی به ویژه عوامل داخلی بپردازند و شاهد چشم اندازی نو و امیدوار کننده باشیم. انشاا...
 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها