تعداد بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۱۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴ - 2022 02 July

فیلم نیوز:
استفاده از نام‌های مشترک، اتفاقی است که در سینما، تلویزیون و البته شبکه خانگی بارها اتفاق افتاده است. تازه‌ترین مورد در این زمینه سریال «یاغی» است. پیش از محمد کارت و در نیمه‌های دهه هفتاد زنده‌یاد جهانگیر جهانگیری از این عنوان استفاده کرده بود. او در سال 1375 فیلمی اکشن با نام «یاغی» را با بازی فرامرز قریبیان، جمشید هاشم‌پور و افسانه بایگان جلوی دوربین برد. این فیلم به دلیل دریافت درجه کیفی «ج» در سال 76 به شکلی محدود در سینماهای تهران اکران شد، اما اکران پر رونقی در شهرستان‌ها داشت و توانست به فروش بسیار خوبی دست‌پیدا کند.

«قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی هم دیگر فیلم مطرحی است که عنوانی تکراری دارد. در سال 1370 فیلمی ورزشی با این عنوان به کارگردانی سیامک اعتمادی تولید شد. این فیلم هم به دلیل دریافت درجه کیفی«ج» اکران محدودی در سینماها داشت. جمشید هاشم پور در این فیلم نقش یک مربی کشتی را بازی می‌کند.

«می‌خواهم زنده بمانم» یکی دیگر از عناوینی است که تا الان دوبار مورد استفاده قرار گرفته است. این نام نخستین بار روی فیلمی از ایرج قادری نشست. در سال 1373 مرحوم قادری به تهیه‌کنندگی برادران شایسته فیلمی با عنوان «می‌خواهم زنده بمانم» را کارگردانی کرد. عنوان این فیلم برگرفته از فیلمی کلاسیک به کارگردانی «رابرت وایز» بود. این فیلم در سال 1958 میلادی با بازی «سوزان هیوارد» نامش در سینمای جهان جاودانه شد. 25 سال بعد از اکران فیلم ایرج قادری، سریالی با همین عنوان در شبکه خانگی به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته تولید شد. در تیتراژ پایانی سریال به دلیل استفاده از این عنوان به زنده‌یاد قادری ادای احترام شده است.

«غزل» هم جز عناوینی است که در سینمای ایران دوبار مورد استفاده قرار گرفته است. مسعود کیمیایی در سال 1355 فیلمی بر پایه داستان «مزاحم» نوشته بورخس ساخت و نام «غزل» را برای آن انتخاب کرد. محمدعلی فردین، پوربنایی و فرامرز قریبیان بازیگران این فیلم هستند. 25 سال بعد از ساخت این فیلم و در دورانی که فیلم‌های دختر پسری مد بود، محمدرضا زهتابی فیلمی در این‌گونه با نام«غزل» ساخت. این فیلم در گیشه شکست سنگینی را متحمل شد.

مجید مجیدی در سال 1375 فیلمی با نام «پدر» ساخت. این فیلم در جشنواره پانزدهم مورد توجه هیأت داوران قرار گرفت و جوایز بخش اصلی را به خودش اختصاص داد. سال‌ها بعد سریالی با همین نام به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ نوفیقی برای شبکه دو ساخته شد. این سریال که جزو کارهای پرمخاطب و جنجالی تلویزیون بود در سال 1397 روی آنتن رفت.

«نازنین» عنوان فیلمی است به کارگردانی علیرضا داودنژاد که آن را در سال 1354 جلوی دوربین برد. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی داودنژاد بعد از نگارش فیلمنامه چند فیلم‌فارسی است. فائقه آتشین و چنگیز وثوقی بازیگران اصلی فیلم هستند. نام «نازنین» یکبار دیگر هم در سینمای ایران مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 1392 فیلمی با این عنوان به کارگردانی مهدی گلستانه در دفتر حسین فرحبخش تولید شد.

«قدغن»، « عروس فراری»، «فوتبالیست‌ها» و… دیگر عناوینی هستند که در فیلم‌های قبل و بعد از انقلاب مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها