تعداد بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۱۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱ - 2022 25 June
رئیس هیئت کوهنوردی:
محمدحسین میرغیاثی از جمله کوهنوردان باسابقه نی‌ریز و استان است که با 49 سال سن، 24 سال سابقه کوهنوردی دارد و توانسته مدرس و مربی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور شود. او اکنون ریاست هیئت کوهنوردی نی‌ریز را بر عهده دارد.
author
روزنامه نگار: محمدصادق رجبی

محمدحسین میرغیاثی از جمله کوهنوردان باسابقه نی‌ریز و استان است که با 49 سال سن، 24 سال سابقه کوهنوردی دارد و توانسته مدرس و مربی کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور شود. او اکنون ریاست هیئت کوهنوردی نی‌ریز را بر عهده دارد.

میرغیاثی از سال 1377 کوهنوردی را شروع کرده و از 1382 به طور حرفه‌ای ادامه داده و در سال 1385 موفق به اولین صعود برون مرزی شده است.

وی قله‌های مختلف جهان از جمله قله ۷۱۳۴ متری لنین قرقیزستان سال 1386، قله ۶۱۸۹ متری آیللند پیک نپال سال 1387، قله ۵۸۹۵ متری کلیمانجارو تانزانیا سال 1388، قله مونبلان کشور فرانسه،قله کازبک گرجستان، قله آرارات ترکیه، قله کالاپاتار و بیس کمپ اورست نپال را فتح کرده است.

میرغیاثی در ایران هم صعود به قلل شاخص کشور و پیمایشهای طولانی کویر‌نوردی و جنگل‌نوردی را در کارنامه دارد.

به گفتگو با وی نشستیم تا بیشتر با این رشته آشنا شویم.

قبل از کوهنوردی چه ورزشی می‌کردید؟
قبل از اینکه بطور جدی کوهنوردی را دنبال کنم در فوتسال و بدنسازی فعالیت بیشتری داشتم و بیشتر اوقات فراغتم را به تئاتر و نمایشنامه‌نویسی اختصاص می‌دادم. در دوران نوجوانی علاقه زیادی به کوهنوردی داشتم. در آن زمان خانواده‌ها کمتر اجازه می‌دادند فرزندشان در این رشته فعالیت کند.

من هم از این قاعده مستثنی نبودم 

و زمان زیادی برای جلب رضایت اطرافیان گذاشتم. نقطه پیشرفتم ارتباط با دیگر کوهنوردان در شیراز و بخصوص در کرمان و تهران بود.

/ با توجه به درخواست زیاد خانواده‌ها برای کوهنوردی کودکان در تلاشیم کلاس‌های پایه و آموزش را برای آنها برگزار کنیم.

از کی رئیس هیئت شدید؟
من در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار رئیس هیئت شدم که در سال ۱۳۸۸ به دلیل تمریناتم برای صعود به قله‌های خارج از کشور استعفا دادم و دوباره در سال ۱۳۹۸ به ریاست این هیئت برگشتم.

 اولین دوره که رئیس هیئت شدید وضعیت کوهنوردی نی‌ریز چگونه بود؟
در آن سالها گروه‌های کوه‌پیمایی بطور جدی فعاليت نمی‌کردند و اغلب بطور دوستانه و تفننی به این رشته می‌پرداختند و فقط یک گروه بانوان فعال بود. با حضور در میان کوهنوردان و آموزش و تشکیل گروه‌های جدید فعاليت خود را شروع کردم و گروه‌ها کم‌کم اضاف شد تا جایی که گروه آقایان به 10 گروه و بانوان به 4 گروه رسید.

در سال 1387 اولین صعود خارج از استان را به قله هراز کرمان به صورت مشترک انجام دادیم تا کوهنوردان نی‌ریزی با روند صعود به قله‌های بالای ۴۰۰۰ متر آشنا شوند.

در آن سال‌ها گروه‌ها یا بصورت مستقیم زیر نظر هیئت شهرستان فعاليت می‌کردند و یا با اخذ مجوز از هیئت استان و زیر نظر هیئت شهرستان فعاليت می‌کردند که در آن زمان تنها دو گروه برای یک سال و یک گروه هم به مدت ۷ سال هر سال مجوز خود را تمدید کردند. این روند تا سال 1395 ادامه داشت.

از سال 1395 فعالیت در قالب گروه‌ها تعطیل شد و فدراسیون کوهنوردی همه مجوزها را باطل و فعاليت کوهنوردان را تنها در قالب باشگاه مجاز اعلام کرد.

شرایط دریافت مجوز باشگاه کوهنوردی چیست؟
یکی از شرایط برای گرفتن مجوز باشگاه کوهنوردی قبلاً حضور یک مربی بود. دریافت مدرک مربیگری در این رشته بسیار سخت است. اما فدراسیون قانون را آسان‌تر کرد و گفت مدرک راهنمای کوهستان هم برای گرفتن مجوز باشگاه کافی است. خبر خوب این که دریافت مدرک راهنمای کوهستان کمی آسان‌تر است.
حال اگر گروهی نمی‌خواهد باشگاه تأسیس کند می‌تواند زیر نظر یک باشگاه فعاليت خود را ادامه دهد.

هیئت برای آموزش راهنمای کوهستان چه اقداماتی کرده‌است؟
هیئت در سه سال گذشته تمام ‌تلاش خود را به کار گرفت تا دوره‌های 13‌گانه پیشنیاز مربیگری را در در حد توان شهرستان نی‌ریز برگزار کند.17 دوره مختلف برگزار شده که  258 نفر  درآن شرکت داشته‌اند. 

در حال حاضر دو راهنمای کوهستان و یک مربی درشهرستان وجود دارد و چند نفر هم نزدیک به گرفتن مدرک راهنمای کوهستان هستند.

برای داشتن مدرک راهنمای کوهستان شرایط راحت‌تر است و باید دوره‌های کمتری را بگذرانند که کوهنوردان علاقه‌مند با توجه به فاصله‌های زمانی بین برگزاری بعضی دوره‌ها و شرایط برگزاری آنها اگر پیگیر باشند در یک سال می‌توانند دوره‌ها را طی کنند.

/ تلخ‌ترین خاطره ورزشی‌ام مربوط به صعود به قله لنین است که در هنگام احداث کمپ سه، زمان را از دست دادم و نتوانستم به کمپ دو باز گردم و یک شب مرگ‌آور را در ارتفاع ۶۲۰۰ متری با دمای منفی ۳۰ درجه تجربه کردم.

دوره‌های آموزشی را چگونه اطلاع‌رسانی کرده‌اید؟
برای اطلاع‌رسانی دوره‌ها گروه واتساپی تشکیل داده‌ایم و به شخصی کوهنوردان هم پیام می‌دهم‌ ولی خیلی استقبال نمی‌شود وگرنه الان تعداد زیادی راهنمای کوهستان داشتیم.

وضعیت نی‌ریز در کوهنوردی چگونه است؟
نی‌ریزی‌ها خیلی به کوهنوردی علاقه‌مندند و استعداد‌های فوق‌العاده‌ای در بین آنها وجود دارد اما به دلیل این که آموزش را جدی نمی‌گیرند از این قافله عقب مانده‌اند.

کدام رشته‌های فدراسیون کوهنوردی در نی‌ریز فعال است؟
رشته‌های سنگ‌نوردی در طبیعت، دره‌نوردی‌، کوهنوردی، کوهپیمایی و اسکای رانینگ فعال است. به دنبال فعال سازی دیواره داخل سالن هستیم و همچنین با توجه به درخواست زیاد خانواده‌ها برای کوهنوردی کودکان در تلاشیم کلاس‌های پایه و آموزش را برای آنها برگزار کنیم.

دیگر رشته‌ها در ‌نی‌ریز چرا راه‌اندازی نمی‌شود؟
بزرگ‌ترین مشکل ما برای فعال‌سازی رشته‌ها نداشتن مربی است. من به تنهایی یک نفر نمی‌توانم به تنهایی تمام وقت خود را بگذارد تا تمام رشته‌ها فعال شود.

امکانات هیئت چگونه است؟
امکانات این ورزش انفرادی است و هر کس باید برای خود به صورت جداگانه وسایل را تهیه کند. ولی من برای اینکه علاقه‌مند بیشتری جذب کنم وسایل شخصیم از جمله طناب، کلاه کوهنوردی،‌کرامپون و... را در اختیارشان قرار می‌دهم در صورتی که در بقیه شهرستان‌ها باشگاه‌ها وسایل را اجاره می‌دهند.

درباره بیمه کوهنوردی توضیح دهید.
بیمه‌‌های کوهنوردی تنها از طریق باشگاه‌های کوهنوردی برای اعضایشان پرداخت می‌شود و در صورت بروز حادثه هیچ بیمه دیگری برای مراجع قانونی قابل قبول نیست.

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره‌تان چیست؟
تلخ‌ترین خاطره ورزشی‌ام مربوط به صعود به قله لنین است که در هنگام احداث کمپ سه، زمان را از دست دادم و نتوانستم به کمپ دو باز گردم و یک شب مرگ‌آور را در ارتفاع ۶۲۰۰ متری با دمای منفی ۳۰ درجه تجربه کردم.

در سیستم هم‌هوایی بعد از ایجاد کمپ بالاتر باید به کمپ پایینی برگشت تا بدن با ارتفاع منطبق شود.
در ارتفاعات اگر از ساعت ۲ بعدازظهر بگذریم رفته‌رفته با هوای خراب و باد شدید مواجه می‌شویم و من چون برای برپایی کمپ سه زمان زیادتری از دست دادم در میان بوران شدید به دام افتادم و مجبور شدم تا روز بعد در آن ارتفاع بمانم.

در روز‌های بعد هم هیچ تماسی با کمپ اول نداشتیم و پس از صعود و باز‌گشت به کمپ اول متوجه شدیم که تلویزیون مفقودی ما را اعلام کرده بود و نگرانی‌های زیادی برای خانواده ایجاد شده بود.
شیرین ترین خاطره‌ام صعود گروهی از نی‌ریزی ها برای اولین بار به دماوند بود که در آن صعود حس کردم تلاشهایم برای همشهریانم نتیجه بخش بوده است.

سخن پایانی
امیدوارم که همه قانونمند کوهنوردی کنیم تا بیشتر از آن لذت ببریم‌.
کوهنوردی عشق به طبیعت است... عشق به پاکی‌ها... عشق به زیبایی‌ها... عشق به خالق هستی بخش... کوهنوردی ورزش خصلت‌هاست.

 

راهنمای کوهستان تنها راه نجات  گروه‌ها است
 
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها