تعداد بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۱۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ - 2022 23 June
بَردهی انجیرستان‌های این شهرستان در سطحی بالغ بر 5000 هکتار از دهه سوم اردیبهشت شروع شده و تا تیرماه ادامه دارد.

علیرضا بصیری تصریح ‌کرد: گرده ‌افشانی بر پایه استانداردهای خاص نسبت به سن درختان با مشاوره کارشناسان انجام می‌گیرد و به لحاظ فنی، زمانی که قطر میوه انجیرخوراکی به نه تا سیزده میلی‌متر برسد بهترین زمان گرده افشانی است.

وی افزود: ۹۸ درصد از ارقام انجیر باغ‌ها از رقم سبز صادارتی است که این رقم از انجیر موجود در شهرستان برای تولید میوه نیاز به انجام گرده‌افشانی به وسیله زنبور بلاستوفاگا دارد.

او با اشاره به اینکه نی‌ریز یکی از قطب‌های تولید انجیر استان و کشور را داراست، اظهار نمود: انواع ارقام گرده افشان موجود دانه سفید، قاسمی(پوزدنبالی)، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی، آبگزی، فعل‌ سربسته و مهارلویی است که رقم‌های بر انجیر استفاده شده در نی‌ریز بیشتر قاسمی و دانه سفید است و از شهرهای همجوار چون ایج و استهبان تأمین می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: «بری» قابل استفاده و مفید است که زنبورگرده افشان(بلاستوفاگا) کافی و گرده مناسب برای تلقیح میوه‌های خوراکی داشته باشد؛ زرد، زیادرس و در هنگام لمس کردن سرد (سردخانه ای) نبوده و فاقد آفت زنبور نارنجی رنگ ترومیده باشد.

بصیری همچنین تأکید کرد: در زمان گرده افشانی انجیر، باید دقت شود میوه‌ی بَر آسیب نبیند و کمترین فشار به آن وارد شده تا تلفات زنبور آن کم شود و در نتیجه با افزایش طول عمر آن فرصت و تعداد دفعات خروج زنبورها بیشتر شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها