تعداد بازدید: ۵۹۳
کد خبر: ۱۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷ - 2022 12 June
درخواست منابع طبیعی از 3 هزار مالک کوه قبله
۳۰۰۰ مالک انجیرستان و بیش از ۷۰۰۰ هکتار مساحت
author
به گزارش: سایت خبری تحلیلی هورگان

پس از سالها کوه‌های قبله اجرای مقررات شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نی‌ریز در این رابطه گفت: اجرای مقررات فرآیندی است که در آن با استفاده از عکس‌های هوایی سال 1346، وضعیت فعلی اراضی، پلاک کوبی‌ها و سوابق ثبتی، نظر جنگلدار(رئیس منابع طبیعی) و کارشناسان ممیز و سن و نوع درختان و تصرفات اراضی یک پلاک به صورت ملی (متعلق به دولت) و مستثنیات (متعلق به مردم) تفکیک می‌شوند.

حامد جمالی ادامه داد: کوه‌های قبله نی‌ریز که بیشترین تراکم انجیرستانهای شهرستان و شاید استان را یعنی حدود ۳۰۰۰ مالک انجیرستان در بیش از ۷۰۰۰ هکتار مساحت در خود جای داده‌اند با پیگیری‌های انجام شده از سوی نماینده محترم مجلس، جلسات برگزار شده ایشان با مدیرکل منابع طبیعی وقت و توسط اداره منابع طبیعی نی‌ریز اجرای مقررات گردید (ماده 2و 56 قانون حفاظت از منابع طبیعی) و آگهی اعلام ملی کوههای قبله صادر شد. 
وی افزود: این منطقه که اصلی‌ترین محل ارتزاق مردم شهرستان است به دلیل وسعت زیاد، پس از بازدیدهای میدانی و پهبادی به سه پلاک تارم شرقی، تارم غربی و بیدبخون تقسیم و نقشه‌برداری و اراضی ملی و مستثنیات آن مشخص گردید. این پلاک‌ها مناطق ارتفاعات تاجو، زنجیرو، دارگ، کوه سرخ، اربو، تارم، تم تورات، بیدبخون و... را شامل می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی ادامه داد: هر ساله مشکلات و تقابلات زیادی جهت اخذ سند، برقرسانی، ساخت اتاقک و آب انبار، تسطیح و تراس‌بندی اراضی، ورود ماشین‌آلات سنگین، اخذ تسهیلات و... بین مالکان و منابع طبیعی در مناطق فوق به وجود می‌آمد که ان‌شاا... مرتفع خواهد شد.

لازم به ذکر است آگهی اعلام پلاک کوه‌های قبله (تارم شرقی، غربی و بیدبخون) در روزنامه‌های رسمی منتشر و در صورتی که اشخاص نسبت به آن اعتراض داشته باشند می‌توانند پس از شش‌ماه از صدور آگهی، اعتراض خود را در مهلت مقرر اعلام تا اعتراضات رسیدگی گردد.

در ادامه ایمان دمیری کارشناس ممیزی و نقشه‌بردار این اداره مهمترین مانع در راه طولانی شدن این موضوع را  مساحت زیاد و کیفیت پایین عکس‌های هوایی آن مناطق عنوان کرد که باعث می‌شد اکثر مناطق به نظر ملی باشد و باعث تضییع حقوق بسیاری از مالکان می‌شد که خوشبختانه حل گردید.

بدین ترتیب دغدغه اصلی مالکان این مناطق که اخذ سند جهت بهره‌مندی از خدمات و مزایای کشاورزی بود پس از سالها برطرف می‌گردد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها