تعداد بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۱۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷ - 2022 28 May
هفته پیشگیری از دخانیات ( ۴ تا ۱۰ خرداد ماه)
وسوسه سیگار کشیدن بعد از کشیدن حتی یک نخ سیگار می‌تواند بیش از سه سال نهفته بماند .
نویسنده : واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد  شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز

 

استعمال دخانیات انواع مختلف بیماری ها و مشکلات سلامتی را ایجاد می‌کند. با توجه به حساسیت این موضوع، دهم خردادماه به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده و هدف آن، آگاهی‌بخشی در مورد عوارض استعمال آن است .

برخی روانشناسان معتقدند که خانواده، اولین و مهم‌ترین نقش را در اعتیاد نوجوانان و جوانان به سیگار دارد .

سرگرم کردن نوجوان به ورزش، مطالعه، سرگرمی‌ها و تفریح‌های مفید و نشاط آور، بهترین و مؤثرترین راه جلوگیری از اعتیاد به دخانیات است. برعکس هرگونه برخورد لفظی، تنبیه، لجاجت و مخالفت بی‌دلیل و بی‌منطق با نوجوان، تحریک کننده بوده و او را بیشتر به این سمت می‌کشاند .

آموزش و ایجاد نظم و انضباط به جوانان کمک می‌کند تا نوسان‌های روانی را راحت‌تر پشت سر گذاشته و مجبور نباشند با روشهای غیر اصولی مانند مصرف دخانیات، خود را آرام کنند .

ترک اعتیاد هر ماده مخدر یا رفتار ناهنجاری نیاز به طی کردن مراحل اصولی و صحیح خود دارد. همیشه اولین قدم صحیح برای ترک اعتیاد سیگار یا دیگر مخدرها، مشورت با روانشناس ترک اعتیاد است. در روش رفتار درمانی، فرد سیگاری با کمک مشاوره با آگاهی از روش‌های مختلف ترک سیگار، به این کار می‌پردازد. مشاوره نیز به فرد سیگاری احساس مثبت و خوبی برای ترک سیگار می‌دهد.

در روش دارودرمانی به منظور ترک سیگار افراد به پزشک مراجعه کرده و متخصصان نیز داروهایی را تجویز می‌کنند که بایستی این را هم گفت که داروها را هرگز نباید بدون تجویز پزشک معالج مصرف نمود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها