تعداد بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۱۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵ - 2022 28 May
رئیس شبکه بهداشت:
رئیس شبکه بهداشت و درمان در مورد بیماریهایی که این روزها نگرانی ایجاد می‌کنند، توضیح داد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

دکتر داور آل‌داود در گفتگو با نی‌ریزان فارس، با بیان این که بیماری آبله میمون هنوز در ایران ثبت و تأیید نشده، گفت: «موارد مشکوک هیچ کدام آبله میمونی نبودند. این بیماری به راحتی بیماری کرونا قابل انتقال نیست و به قدرت شیوع کرونا و آنفلوآنزا، مسافران باعث انتقال نمی‌شوند. تماس مستقیم با حیوانات و ایجاد زخم فعال، تماس فرد مبتلا با محل زخم فعال افراد دیگر و همچنین زدن دست آلوده به چشم، از علل انتقال بیماری هستند. بنابراین گسترش آن قابل مقایسه با کرونا نیست.»

وی افزود: «تا چند دهه پیش در ایران، واکسیناسیون آبله با دستور امیرکبیر شروع شد و تا مدتها ادامه داشت؛ اما چون بیماری ریشه‌کن شد، واکسیناسیون در تمام دنیا توقف پیدا کرد. البته اگر این بیماری فراگیر شود، شاید مجدداً نیاز باشد که دوباره واکسیناسیون آن شروع شود؛ چون تا ۸۵ درصد ایمنی برای این بیماری ایجاد می‌کند. اما چون شیوع فراگیری در دنیا نبوده، هنوز نیاز به اقدام جدی توسط سازمان بهداشت جهانی دیده نشده است‌.»

آل‌داود در مورد بیماری تب کریمه کنگو هم عنوان داشت: «ما هر ساله به علت عبور دامهای آلوده در کشور، با این بیماری به صورت محدود روبرو هستیم؛ به ویژه به علت تماس با دامهایی که به شکل غیر استاندارد ذبح می‌شوند و یا دامهایی که به شکل قاچاق بیشتر از سمت شرق کشور وارد می‌شوند. شانس این بیماری به ویژه در مناطق روستایی و در مکانهایی که به شکل غیر استاندارد و بدون تأیید دامپزشکی ذبح دام انجام می‌شود و همین طور افرادی که با گوشت و پوست این حیوانات در ارتباط هستند، بیشتر است. بنابراین باید پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم. در صورت ذبح تازه بدون نظارت دامپزشک و شرایط استاندارد، بهتر است ۲۴ ساعت قبل از مصرف آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنیم و بعد به آن دست بزنیم.»

در همین رابطه، رئیس دامپزشکی هم گفت: «تاکنون در سال جاری موردی از این بیماری در استان فارس نداشته‌ایم. نامه‌نگاری‌ها به همه ادارات و سازمانها انجام شده و به ویژه قصابیها و دامداری‌ها را اجبار به رعایت مسائل بهداشتی کرده‌ایم. اگر اتاق پیش‌سرد شهرداری راه بیفتد، کمک بزرگی به این مسئله است. البته به گفته مسئولان شهرداری نی‌ریز، به جز نواقص جزئی، همه قسمتهای این اتاق آماده است و احتمالاً به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها