تعداد بازدید: ۷۳۵
کد خبر: ۱۲۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰ - 2022 08 May

فاطمه زردشتی نی‌ریزی، نی‌ریزان فارس:
شش - هفت سال بیشتر ندارد و تازه خواندن و نوشتن را یاد گرفته؛ اما با این وجود، اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و دیگر بزرگان را  به راحتی می‌خواند و دکلمه می‌کند؛ به طوری که توانسته با این کار نظر مخاطبان زیادی را در شبکه‌های مجازی و خصوصاً اینستاگرام به خود جلب کند و مسلماً این کار نشئت گرفته از تلاش‌های مادر او یعنی پریا رشیدی است‌. 
در همین خصوص گپ و گفتی با این مادر و دخترش پارمیس افدیده انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

- خانم رشیدی! شغل و تحصیلات‌تان چیست؟
من کارشناسی شیمی دارم. قبلاً شاغل بودم؛ ولی در حال حاضر با وجود دخترم پارمیس و پسر هشت‌ماهه‌ام پارسا، خانه‌دارم.

- از چند سالگی آموزش پارمیس را شروع کردید؟
از چهار سالگی متوجه شدم پارمیس حافظه‌ خوبی دارد و خیلی سریع اشعار و مطالب را حفظ می‌کند. اولین شعری که با او کار کردم «ای ایران» بود که یکی دو بار برایش ترانه‌اش را گذاشتم و دیدم برای بار سوم و چهارم، با خواننده شروع به خواندن کرد. همین شد که اوقات بیکاری چند شعر دیگر از بزرگان را با او کار کردم و هر چه گذشت، دیدم استعداد پارمیس در این زمینه زیاد است.

- شیوه‌ آموزش چگونه بود؟
خب شیوه‌ کار ما بیشتر به صورت بازی است. بدین صورت که من اول با زبان کودکانه معانی شعر را برای پارمیس توضیح می‌دهم. یکی دو بار از روی شعر می‌خوانم و بعد یک بیت من می‌خوانم و یک بیت پارمیس، تا جایی که پارمیس شعر را حفظ شود.

- آیا خود پارمیس هم به این کار علاقه داشت یا در ابتدا مقاومت نشان می‌داد؟
البته که علاقه‌ بسیار زیادی داشت. سختیِ کار برایش مهم نبود و اشتیاق زیادی برای یادگیری و حفظ کردن داشت. البته من به گونه‌ای با او کار می‌کنم که فشار زیادی به او وارد نشود و از تمرین و خوانش زده نشود. فکر می‌کنم یک کودک به همه چیز نیاز دارد؛ بازی، تفریح و در کنار آن یادگیری چیزهای دیگر.

- شعرها را چگونه انتخاب می‌کنید؟
خب من به کمک پدر پارمیس چند شعر، حدود پنج شعر را انتخاب می‌کنم و آن شعرها را برای پارمیس می‌خوانم. در نهایت پارمیس با یکی از شعرها ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و شعر را برای حفظ کردن انتخاب می‌کند و آن را با هم تمرین و حفظ می‌کنیم. یعنی سعی می‌کنم شعر را بر اساس سلیقه‌ پارمیس انتخاب کنم.

- تا به حال پارمیس چند شعر حفظ کرده و در چه‌جاهایی اجرا داشته است؟
تا به حال حدود سی - چهل غزل از حافظ و حدود بیست شعر از بزرگان دیگر نظیر فریدون مشیری، مولانا، سهراب سپهری و... حفظ کرده و در کنار آن بخش‌هایی از شاهنامه را نیز از حفظ دارد. اما اولین اجرای پارمیس به چهار سالگی او برمی‌گردد. آن روز در سالن اداره فرهنگ و ارشاد جشن پایان ‌ترم کلاس آی‌مت آنها بود که پارمیس با آن سن کم، در آن سالن به اجرا پرداخت.
اجراهای دیگر به جشن‌های بهزیستی برمی‌گردد که یکی دو بار در بهزیستی برای بچه‌ها خوانش داشت. چندین بار در کتابخانه کوثرنور و همین‌طور در پیش‌دبستانی‌اشان یعنی پیش‌دبستانی گل‌های بهشت به مناسبت شب یلدا و همچنین در مدسه‌اشان به مناسبت‌های مختلف روز پدر، روز مادر، جشن امام زمان و... بارها  و بارها خوانش داشته‌ است.
علاوه بر این، پارمیس در مسابقه‌ شاهنامه‌خوانی کشور که به صورت مجازی برگزار شد، برگزیده شد. 
همچنین در مسابقه حافظ‌خوانی که سال گذشته در مجتمع کوثرنور به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کرد و جزو برگزیده‌ها بود که قرار بر این شد فیلم به استان نیز ارسال شود.

- واکنش مردم در اینستاگرام به چه صورت بوده است؟
خب ما مدت زمان زیادی نیست که پیج اینستاگرام پارمیس را راه‌اندازی کرده‌ایم و هنوز به یک سال نرسیده. اوایل کلیپ‌های پارمیس را در وضعیت واتساپ‌مان می‌گذاشتیم که با استقبال خوب اقوام و دوستان همراه بود و ایشان پیشنهاد دادند که برای پارمیس پیج اینستاگرام راه‌اندازی کنیم. پس از راه‌اندازی، مردم نیز خیلی استقبال کردند؛ به طوری که مدام در دایرکت پیام می‌دادند و هر زمان منتظر بودند پارمیس خوانش بعدی خود را انجام دهد. الان نیز نزدیک به چهار هزار فالوور دارد و در همین مدت کم، همه خیلی لطف داشته‌اند.   همچنین جا دارد تشکر کنم از مدیر و دست‌اندرکاران دبستان گلهای بهشت که نهایت همکاری را با من داشتند.
نشانی پیج اینستاگرام:
parmis-afdideh94
در ادامه با پارمیس نیز گفتگوی کوتاهی انجام دادیم.

- آیا شعرهایی را که می‌خوانی دوست داری؟
بله، دوست دارم و معنی آنها را هم بلدم. مامانم معنی شعرها را به من می‌گوید.

- شعرهای کدام شاعران را بیشتر دوست داری؟
سهراب سپهری، فریدون مشیری و مولانا.

- چند بار روی یک شعر می‌خوانی تا یاد بگیری؟
با مامانم تمرین می‌کنم تا یاد بگیرم. شبها هم قبل از خواب در ذهن خودم تمرین می‌کنم تا یاد بگیرم.

- کلاس چندم هستی؟
اول.

- آیا دوستانت هم دوست دارندمثل تو یاد بگیرند یا نه؟
بله. باید برای این کار شعر حفظ کنند و تلاش کنند تا یاد بگیرند.

- بقیه در مورد کارت چه می‌گویند؟
به من می‌گویند آفرین! چند بار هم مدیرمان خانم کیخسروی به من جایزه دادند. بقیه اقوام هم تشویقم می‌کنند و برایم دست می‌زنند. 

  • دوست داری در آینده چه کاره شوی؟
    دوست دارم دکتر و دانشمند شوم و در کنار آن شعر هم بخوانم.

 

خوانش شعر بزرگان از زبان پارمیس

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها