تعداد بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۱۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴ - 2022 01 May

امروزه ورزش در جامعه به یک امر مهم تبدیل شده و این اهمیت برای بانوان قابل انکار نیست.

فعالیت بدنی در بانوان علاوه بر تأثیر بر پیشگیری از پوکی استخوان، ﺑﺮ ﺳﻴﺴﺘﻢ قلبی عروقی و تقویت عضلات کف لگن بانوان، بر سلامت دستگاه گوارش نیز مؤثر است.

همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بانوانی که در اوایل بارداری در برنامه تمرینی ملایم شرکت کرده بودند که در آن وزن بدن تحمل می‌شد، به طور چشمگیری نوزادانی بلندتر و با وزن بالاتر از زنانی که در این برنامه شرکت نکرده بودند، به دنیا آوردند.

همچنین در بانوان مسائل مختلفی مانند بارداری، چاقی و یبوست می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات کف لگن و مشکلاتی مانند افتادگی اعضای لگنی یا بی‌اختیاری ادراری شود که ورزش، می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد.

ﺗأﺛﻴرات روانی فعالیت بدنی نیز شامل تأثیر بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود وضعیت خواب است.

ورزش و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ بدنی در درازﻣﺪت ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﺒﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ پاراسمپاتیک در ﺑﺪن می‌ﺷﻮد ﻛﻪ اﺛﺮات ﺿﺪ اﺿﻄﺮابی داﺷﺘﻪ و ﺑﺎﻋﺚ آراﻣﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ می‌شود.

همچنین ﻓﻌﺎﻟﻴ‌ﺖ ﺑـﺪنی ﻣ‌ﻨﻈﻢ و ورزش، ﻣﻮﺟ‌ﺐ ﺑﻬﺒ‌ﻮد اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮاب و ﺗﺴﻬﻴﻞ در روﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮاب رﻓﺘﻦ و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدگی می‌ﺷﻮد. 

ﺳﺎﻳﺮ اﺛﺮات ﻣﺜﺒﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ جسمی ﺑﺮ بدن:

· اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺪرت ﺳﻴﺴﺘﻢ ایمنی

· در ﺑﻴﻤ‌ﺎران مبتلا به دیابت، ﺑﺎﻋﺚ ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻴﺰان ﻗﻨﺪ ﺧﻮن شده و ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺰان ﻧﻴﺎز ﺑﻪ اﻧ‌ﺴﻮﻟﻴﻦ و داروهای ﺿ‌ﺪﻗﻨ‌ﺪ خوراکی را کاهش می‌دهد.

· باعث کاهش چربی ﺧﻮن ﻣﻀﺮ (تری گلیسیرید و ﺗﺎﺣ‌ﺪی LDL) و اﻓ‌ﺰاﻳﺶ چربی ﺧﻮن ﻣﻔﻴﺪ (HDL) شده و ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻗﻠﺐ و ﻋﺮوق کمک می‌ﻛﻨﺪ.

· از ابتلا به سرطان سینه، رحم، ﭘﺮوﺳﺘﺎت و روده ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی می‌ﻛﻨﺪ.

· ﺑ‌ﺎ ﺣﻔ‌ﻆ ﺗﻮده عضلانی، ﻣﺎﻧﻊ کاهش ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی پایه بدن و باعث به تأخیر انداختن پدیده سالمندی می‌شود.

در آخر توصیه می‌شود با توجه به اهمیت انجام فعالیت بدنی، بانوان بتوانند دست کم پنج بار در هفته، به میزان ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته و یا دست کم سه بار در هفته، به میزان ۲۵ دقیقه فعالیت شدید داشته باشند. 
چنین گفت فردوسی:

ز نیرو بود مرد را راستی

ز سستی کژی آید و کاستی

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها