تعداد بازدید: ۲۰۷۸
کد خبر: ۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ - 2017 01 February
نیکی هالی با اشاره به اینکه انجام آزمایش اخیر موشکی در ایران کاملا غیر قابل پذیرش است افزود کشورش در این زمینه وارد عمل خواهد شد.
نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل متحد دیشب پس از برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت درباره بررسی ادعای انجام آزمایش موشکی اخیر در ایران، در سخنانی تهدید آمیز با ادعای اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و کاملا غیر قابل پذیرش است، گفت کشورش در این باره بی تفاوت نمانده و وارد عمل خواهد شد.

 به نقل از سی ان ان " نیکی هالی" سفیر جدید دولت دونالد ترامپ در سازمان ملل متحد دیشب پس از پایان جلسه پشت درهای بسته شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران این سخنان را بیان کرده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل: علیه ایران وارد عمل خواهیم شد، خواهید دید

او گفت:" من به همه جهان می گویم که باید نگران این آزمایش باشند. ایالات متحده آمریکا ساده لوح نیست و ما بی تفاوت به تماشا نخواهیم ایستاد و خواهید دید که (علیه ایران) وارد عمل خواهیم شد." او گفت که انجام این آزمایش موشکی در ایران کاملا غیر قابل قبول است.
 به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل انجام این آزمایش ناموفق تخطی آشکار ایران از قطعنامه 2231 شورای امنیت است چون بنا به ادعای او این موشک بالستیک میانبرد بیش از 300 کیلومتر برد و دارای کلاهک انفجاری بیش از 50 کیلوگرم بوده است.

همچنین یک مقام نظامی آمریکا نیز به سی ان ان گفته است آزمایش موشکی روز یکشنبه ایران تهدیدی علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران به صورت رسی انجام آزمایش موشکی را تایید نکرده است. خبرگزاری رویترز 3 روز پیش با انتشار خبری از انجام آزمایش یک موشک میانبرد از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سمنان خبر داده بود. بنا به این گزارش این موشک پس ازطی مسافتی حدود 630 کیلومتر در هوا منفجر شده و آزمایش ناموفق به پایان رسیده است.

گفتنی است علاوه بر آمریکا کشورهای فرانسه و بریتانیا نیز در موضع گیری های جداگانه ای انجام آزمایش موشکی یکشنبه گذشته در ایران را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد در ممنوعیت 8 ساله انجام موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می دانند، اما سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز گفته است کشورش خبر انجام آزمایش موشکی از سوی ایران را تایید نمی کند ولی حتی در صورت انجام آزمایش موشکی ، این اقدام ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت نخواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی در تهران با رد ادعاهای آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن درباره نقض قطعنامه شورای امنیت گفته است هیچ یک از موشک های ایران به منظور حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند و بر همین اساس مشمول ممنوعیت قطعنامه 2231 نمی شوند.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی عضو گروه 1+5 از زمان انعقاد برجام ، تفسیرهای متفاوتی درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت دارند و در حالی که کشورهای غربی عضو گروه 1+5 توسعه هر گونه موشک بالستیک میانبرد و دوربرد و انجام آزمایش های این موشک ها را ناقض ممنوعیت 8 ساله مصرح در قطعنامه می خوانند اما جمهوری اسلامی ایران با استناد به مفاد آن قطعنامه و تصریح آن به مجاز بودن توسعه موشک هایی که با هدف حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند، معتقد است توسعه و آزمایش موشک های بالستیک ارتباطی به برجام نداشته و یک حق طبیعی در راستای توسعه توان و بازدارندگی نظامی کشور است.

جلسه اضطراری دیشب شورای امنیت با درخواست آمریکا تشکیل شد. ریاست دوره ای – ماهانه نشست شورای امنیت با سوئد بود. 

منبع: عصر ایران
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها