تعداد بازدید: ۶۳۳
کد خبر: ۱۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲ - 2022 23 April
از گیلان تا هرمزگان
بانوی جوان نی‌ریزی، با اهداء 7 عضو حیات‌بخش خود، به 7 بیمار نیازمند زندگی بخشید.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

به گفته مدیر فراهم‌آوری و پیوند بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی‌سینا شیراز، اعضای حیات‌بخش زنده‌یاد حاجیه امینه مقدسی‌فرد که به علت خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، به 7 بیمار نیازمند جان دوباره بخشید.

سیاوش غلامی گفت: «خانواده این مادر جوان، با اقدامی خداپسندانه و انسان‌دوستانه، رضایت دادند که کبد، دو کلیه، پانکراس (لوزالمعده) و ریه این بیمار، به ترتیب به بیماران نیازمند زن و مردی از حاجی‌آباد هرمزگان، بستک هرمزگان، لردگان چهارمحال و بختیاری، رودسر گیلان و گرگان پیوند زده شود و به آنها حیاتی دوباره ببخشد. همچنین پوست و قرنیه این بانو به بیماران نیازمند پیوند زده شد.»

وی افزود: «پیوند پوست برای بیماران سوختگی با درصد‌های سوختگی بالا بسیار حیاتی است و اگر پوست اهدایی به موقع به بیماران سوختگی برسد، می‌تواند جانشان را نجات دهد.»

غلامی با اشاره به اهمیت اهداء عضو، اظهار داشت: «این یک کار بسیار خداپسندانه و انسانی است. چون بیمارانی که دچار نارسایی مزمن عضو می‌شوند، تنها راه درمان مؤثر و اصلی آنها پیوند عضو به وسیله اعضای اهدایی از بیماران مرگ مغزی است که خانواده آنها این بزرگواری و این حس نوع‌دوستی را نسبت به همنوعانشان دارند. آنها در آن شرایط بحرانی یک تصمیم بسیار حیاتی می‌گیرند که می‌تواند زندگی دوباره‌ای را به چند نفر هدیه کند. ما در این مورد آیه‌ای از قرآن کریم داریم که می‌فرماید: هر کسی جان یک انسان را نجات دهد، مثل این است که جان یک امت را نجات داده است. همچنین شعر معروف سعدی که می‌گوید بنی آدم اعضای یکدیگرند، نشان می‌دهد که این نوع‌دوستی در فرهنگ ملی و مذهبی ما بسیار پررنگ بوده و به آن اهمیت داده شده است.»

وی افزود: «با توجه به این که بیماران زیادی در لیست انتظار هستند و تنها راه نجات آنها هم پیوند عضو است، از خانواده‌هایی که به هر دلیلی عزیزشان دچار مرگ مغزی می‌‌شود، این انتظار را داریم که با ایثار و از خودگذشتگی، اجازه دهند اعضای بدن عزیزشان برای بیماران نیازمند استفاده شود.»
نوشتنی است زنده‌یاد امینه مقدسی‌فرد دارای دو فرزند پسر و دختر 14 و 8 ساله بود که همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان امام علی (ع) در دارالرحمه نی‌ریز به خاک سپرده شد.

هفته‌نامه نی‌ریزان فارس، به همسر، فرزندان و دیگر اعضای خانواده بزرگوار این مادر ایثارگر تسلیت می‌گوید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها