تعداد بازدید: ۶۵۴
کد خبر: ۱۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ - 2022 15 April
ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی

روزنامه خراسان:

در لحظاتی که ما شاهد مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی مسابقات فوتبال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بودیم تا حریفان تیم‌ملی کشورمان در این دوره از مسابقات را بشناسیم، در شروع مراسم از نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم رونمایی شد اما در آن لحظه، متوجه نشدیم که یک ایرانی آن را طراحی کرده است.

نمادی که خیلی زود سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد و حتی شایعاتی هم درباره ماهیت آن منتشر شد؛ برخی آن را شبیه به یک روح و عده‌ای دیگر آن را «سفره ماهی در خلیج‌فارس» دانستند اما هیچ‌یک از این تفسیرها درباره «لعیب» درست نبود. لعیب در زبان عربی به معنای یک بازیکن فوق ماهر است که همه طرفداران فوتبال را به تماشای تکنیک‌های خودش خیره و البته دعوت می‌کند. نکته مهم درباره این طرح این است که یک گرافیست ایرانی، طراح آن بوده؛ «سیدحسین اجاقی» کسی است که نامش در رسانه‌ها منتشر شده و به‌عنوان طراح نماد جام جهانی معرفی می‌شود. یک دستاورد ویژه برای او که از سال‌ها پیش «کاراکتر دیزاینر» بود اما حالا برای اولین جام جهانی در غرب آسیا توانسته به موفقیتی ویژه و بزرگ برسد.

سیدحسین اجاقی متولد نهاوند و دارای مدرک کارشناسی طراحی و گرافیک است.

در زیر گوشه‌هایی از ناگفته‌های او را می‌خوانید:

- من از بچگی، عاشق نقاشی کشیدن بودم و سال ۸۴ یک دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم.

- او در چندین پروژه انیمیشن سریالی و سینمایی در زمینه طراحی کاراکتر و فضا همکاری داشته است.

- فیفا بین طراحانی که خودشان انتخاب می‌کردند، یک رقابتی برگزار می‌کرد و از بین آن طرح‌های پیشنهادی، سه  مورد را که مورد تأیید همه کارشناسانشان قرار می‌گرفت، انتخاب می‌کرد.

- نماد ابتدایی من یک شاهین بود که به‌عنوان پرنده ملی کشور قطر شناخته می‌شد.

-  به من گفتند کشور میزبان خودشان یک طرحی دارند و می‌خواهند روی آن به عنوان نماد جام‌جهانی کار شود.

- امیر قطر خواسته بود که این نماد حتماً توسط من طراحی شود.

- ایده قطری‌ها این بود که چفیه و حلقه مشکی که مردان قطری روی سرشان می‌گذارند و لباس محلی مردم این کشور است، نماد رسمی جام جهانی قطر شود.

- کاراکتر ما باید یک فوتبالیست می‌بود و داشتن دست و پا برای بازی با توپ در آن اهمیت زیادی دارد اما وقتی در اتودهای اولیه برای این طرح، دست و پا می‌گذاشتم، راضی‌کننده نبود.

- نقش اسلیمی روی نماد، طرح حناهای زنان قطری است.

- فوتبالی بودن و دقت امیر قطر برایم جالب بود.

- من خیلی فوتبال‌بین هستم اما فوتبال بازی نمی‌کنم و علاقه خودم برای ورزش، بیشتر شناست.

- انگلیس الان هم انگلیس قدرتمند گذشته در مستطیل سبز نیست و به ‌نظرم از آرژانتین خیلی راحت‌تر است. در مجموع، خیلی خوش‌بینم که صعود خواهیم کرد».

از شاهین قطری تا حنای زنانه...

از شاهین قطری تا حنای زنانه...

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها