تعداد بازدید: ۲۶۳۲
کد خبر: ۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ - 2017 26 January
مهمترین اخبار 24 ساعت گذشته ۹۵/۱۱/۰۷ را در اخبار بین الملل هورگان دنبال کنید
از محدودیت سفر ایرانیها به آمریکا تا اعدام خاندان سلطنتی در کویت 
BBC:ترامپ صدور ویزا برای شهروندان ایرانی و چند کشور دیگر را یک ماه 'متوقف می کند'

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، صدور هر گونه ویزا برای شهروندان ایران و چند کشور دیگر را به مدت ۳۰ روز "متوقف می کند".بر اساس پیش نویس متن این "دستور اجرایی" که هنوز امضا نشده اما به دست بی بی سی رسیده، این تصمیم شامل ویزاهای مهاجرت و غیرمهاجرت می‌شود اما بر وضعیت کسانی که دارای کارت سبز آمریکا یا شهروندی این کشور هستند اثری نخواهد داشت.

این طرح بر ویزاهای دیپلماتیک و سیاسی و مقامات سازمان ملل هم اثری ندارد.سازوکار جدید همچنین بر شهروندان ایران که در آمریکا هستند هم تاثیری ندارد. اما اگر فرد از آمریکا خارج شود، حتی اگر چند بار اجازه ورود داشته باشد، به وی اجازه ورود مجدد داده نخواهد شد.

بخشی از متن دستور اجرایی حکایت از این دارد که ممنوعیت ۳۰ روزه صدور ویزا برای کشورهای خاص، قابلیت دائمی شدن را دارد.در بخش هایی دیگر از دستور، پذیرش پناهجو از طریق سازمان ملل و دیگر کانال ها به مدت ۲۳۱ روز، و پذیرش پناهجو از سوریه تا زمانی نامعلوم متوقف شده است.

خبرگزاری های بین المللی و رسانه های آمریکایی پیشتر به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بودند که دونالد ترامپ قصد دارد روز چهارشنبه احکامی برای محدود کردن مهاجرت و همین طور سفر از بعضی کشورها امضا کند که شامل ایران هم می شود.

ترامپ سال پیش بعد از حمله های پاریس که ۱۳۰ نفر در آن کشته شدند، گفت که باید به طور موقتی جلوی ورود همه مسلمانان به آمریکا را گرفت. او بعدا تاکید کرد که نه ضدمسلمان بلکه "ضدتروریست" است.

او آن زمان قول داده بود اگر رئیس جمهور شود ویزای ورود به آمریکا را از کشورهایی که با "تروریسم" در ارتباط هستند به حال تعلیق درآورد و برای کسانی که برای ورود به آمریکا درخواست می‌دهند امتحان عقیدتی بگذارد.

AFP:شکست تروریستهای افراطی در بنغازی

تروریستها در لیبی یکی از آخرین پایگاه های خود در دومین شهر بزرگ این کشور را از دست داده اند.نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر گفتند که یک گروه از افراطیون تکفیری را از محله قنفوده بنغازی بیرون رانده اند.

این ناحیه چند ماه تحت محاصره بود و بعضی از شدیدترین نبردها بر سر کنترل شهر در آنجا اتفاق افتاد.بعضی از این پیکارجویان به گروه داعش یا القاعده وابسته بودند.نیروهای زیر نظر ژنرال حفتر این محله در ۱۵ کیلومتری مرکز بنغازی را عمدتا مسدود کرده بودند.

دولت لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است نیروهای ژنرال حفتر را به رسمیت نمی شناسد.سخنگوی این نیروها موسوم به "ارتش شرق لیبی" گفت که محله قنفوده آزاد شده اما بعضی از پیکارجویان به ناحیه مجاور گریخته اند.


eurosport: یکی از مدال‌های طلای یوسین بولت کم شد
 
کمیته بین‌المللی المپیک یکی از ۹ مدال طلای یوسین بولت، سریع‌ترین دونده جهان را پس گرفت.علت این تصمیم مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ نستا کارتر هم‌تیمی او در مسابقات دوی چهار در صد متر المپیک ۲۰۰۸ پکن است.

آقای کارتر در جریان المپیک ۲۰۰۸ پکن یکی از چهار عضو تیم جاماییکا بود که موفق به کسب مدال طلای مسابقات شد.آزمایش دوباره نمونه دوپینگ نستا کارتر در ادامه برنامه سال گذشته کمیته بین‌المللی المپیک برای بررسی دوباره بیش از ۴۵۴ نمونه‌ دوپینگ است.

نستا کارتر در مسابقات دوی چهار در صد متر المپیک لندن هم موفق به کسب مدال طلا شده بود.یوسین بولت ۳۰ ساله با کسب سه مدال طلا در المپیک ریو به اولین دونده‌ای تبدیل شد که در سه المپیک پیاپی، موفق به گرفتن سه مدال طلا در رشته‌های مختلف دو شده است.

او در دوی ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و چهار در صد متر امدادی موفق به کسب مدال طلا شد و این موفقیت را در که او در دو المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن هم تکرار کرد.بر اساس تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک، ترینداد و توباگو مدال طلای رشته دوی چهار در صد متر المپیک ۲۰۰۸ پکن را کسب خواهد کرد و ژاپن و برزیل به ترتیب صاحب مدال‌های نقره و برنز خواهند شد.
 

REUTERS: «فتح‌الشام» به گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد» سوریه حمله کرد

شبه‌نظامیان جبهه فتح‌الشام (جبهه‌النصره سابق)، به حملاتی علیه شبه‌نظامیان گروه‌هایی که زیر پرچم «ارتش آزاد سوریه» قرار دارند، دست زده‌است. این گروه افراطی، ارتش آزاد را متهم به «توطئه» علیه خود، در جریان مذاکرات آستانه در قزاقستان کرده‌است.

آتش‌بس سوریه و نیز مذاکرات در قزاقستان، جبهه فتح‌الشام را در بر نمی‌گیرد -گروهی که پیشتر با نام جبهه‌النصره و شاخه‌ای از القاعده شناخته می‌شد. آتش‌بس، گروه موسوم به حکومت اسلامی را نیز در بر نمی‌گیرد. ارتش آزاد سوریه، از گروه‌های مختلف شورشی و مخالف بشار اسد تشکیل شده است، از جمله گروه‌های سلفی یا گروه‌هایی با انگیزه‌های مذهبی کم‌تر.

خبرگزاری رویترز، شِــشم بهمن‌ماه، به نقل از یکی از مقام‌های «ارتش آزاد» گفته است «جبهه‌النصره می‌خواهد کار ارتش آزاد را یک‌سره کند». این مقام شبه‌نظامی که نامش فاش نشده می‌گوید اگر اعضای فتح‌الشام موفق شوند «کار کسانی که در جریان مذاکرات آستانه شرکت کرده‌اند، تمام است».

حملات شبه‌نظامیان افراطی به گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد» در شمال‌غرب سوریه رخ داده، جایی که آخرین مرکز عمده حضور مخالفان بشار اسد به‌شمار می‌رود. این حملات، و پیشروی‌های احتمالی فتح‌الشام، در عین حال ممکن است به بشار اسد و متحدان آن اجازه دهد تا دست به حملات گسترده‌ای بزنند و منطقه را به کنترل خود درآورند.

مقام‌های وابسته به ارتش آزاد به رویترز گفته‌اند که فتح‌الشام به مناطق تحت کنترل «جیش‌المجاهدین» در غرب حلب حمله کرده‌است. یکی از این مقام‌ها گفته احتمالا مابقی گروه‌ها نیز هدف حملات قرار خواهند گرفت، مگر اینکه تجدید قوا کرده و در برابر فتح‌الشام بایستند؛ آنچه تا کنون با موفقیت چندانی همراه نبوده‌است.

شبه‌نظامیان جبهه‌النصره سابق به زندان مرکزی ادلب نیز حمله کرده‌اند. آن‌طور که سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید یکی از اهداف این حمله آزاد کردن زندانیان بود.خبرگزاری رویترز می‌گوید تاخت‌وتاز تازه فتح‌الشام علیه گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه، ضربه‌ای به مذاکرات و تلاش‌های روسیه، ترکیه و ایران در قزاقستان است.

جبهه‌ فتح‌الشام در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده گفته بود، «علیه توطئه‌ها»، دست به اقدامی پیش‌گیرانه خواهد زد. به گفته این گروه افراطی «کنفرانس‌ها و مذاکرات» با هدف «تغییر جریان انقلاب و پیوستن به رژیم [بشار اسد]» صورت می‌گیرد.

همزمان گروه احرارالشام، یکی دیگر از گروه‌های بزرگ شورشی که در عین‌حال از گروه‌های سلفی به‌شمار می‌رود، فتح‌الشام را متهم کرده که مذاکره را رد کرده و تهدید کرده در صورت ادامه نبردها، «هزینه هرچه باشد، دست به مقابله‌به‌مثل خواهیم زد».
 

Bloomberg:رشد بی‌سابقه شاخص داوجونز در بورس نیویورک

کمتر از یک هفته از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، شاخص صنعتی داوجونز در بازار سهام نیویورک رشد ۲۰ هزار واحدی داشته که کارشناسان رشد آن را تاریخی نامیده اند. این افزایش رشد سهام به دنبال پیروزی غیر منتظره دونالد ترامپ است.

شاخص صنعتی داوجونز که یکی از شاخصهای اقتصادی است، در اولین از ۰.۶۹ درصد به ۲۰,۰۴۹.۸۵ واحد رسید.ظاهراً فرمان های اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید بخصوص دستور موافقت با ساخت دو خط لوله انتقال نفت از جمله عوامل موثر هستند.رشد شاخص داوجونز بعد از رکود آن در یک ماه اخیر صورت گرفته است.

 
CNN:الشباب مسؤلیت انفجارهای سومالی را به عهده گرفت؛ دستکم ۲۱ کشته
 
به دنبال دو انفجار مرگبار که روز چهارشنبه ، ۶ بهمن ، در موگادیشو، پایتخت سومالی، رخ داد و دستکم ۲۱ نفر کشته برجای گذاشت، گروه تندروی الشباب مسؤلیت انفجارها را به عهده گرفت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از ابوکار عثمان از پلیس سومالی گفت در دو انفجار موگادیشو دستکم ۵۰ نفر نیز مجروح شده اند. بنا به گزارش ها، در میان مجروح شدگان هفت روزنامه نگار حضور داشتند. همچنین چهار تن از شبه نظامیان گروه الشباب نیز که در این حملات نقش داشتند طی درگیری ها کشته شده اند.

در حملات روز چهارشنبه، شبه‌نظامیان الشباب یک وانت بمبگذاری شده را در مقابل هتلی که در نزدیکی پارلمان کشور قرار داشت منفجر کردند. پس از انفجار، این شبه نظامیان به داخل هتل هجوم بردند.خودروی بمبگذاری شده دیگری نیز در نزدیکی هتل و به فاصله زمانی ۱۵ دقیقه از انفجار اول منفجر شد.

نیروهای امنیتی سومالی، بعد از ظهر چهارشنبه حملات را مهار کرده و هتل را تحت کنترل خود گرفتند.گروه الشباب که یک گروه تروریستی منشعب از القاعده است، در تلاش است تا سومالی را به یک نظام اسلامی افراط گرا تبدیل کند و به همین خاطر همواره به مواضع دولت و ارتش سومالی حمله کرده است.
 

tmz.com :مری تایلر مور، بازیگر آمریکایی در گذشت
 
مری تایلر مور، بازیگر نمادین آمریکایی پس از نبرد طولانی مدت با بیماری دیابت نوع یک روز چهارشنبه در ۸۰ سالگی گذشت.به نقل از سایت خبری «تی ام زی دات کام»، حال او به قدری بد بود که خانواده اش برای وداع با او به بیمارستان رفته بودند.

به گفته یک منبع دیگر، خانم مور بیش از یک هفته به دستگاه تنفس وصل بود.مری تیلر مور، با وجود اینکه از قبل بازیگر معروفی بود، ولی با بازی در نقش «لورا پتری» یک زن خانه دار در سریال تلویزیونی محبوب سالهای ۱۹۶۰ آمریکا، «د دیک ون دایک شو» (The Dick Van Dyke Show) به اوج شهرت خود رسید.

مور اولین بار در ۳۳ سالگی بود که معلوم شد دیابت نوع ۱ دارد؛ همزمان با بازی در شوی تلویزیونی «د مری تایلر مور شو» که در مورد یک زن جوان مستقل بود که در اتاق خبر یک ایستگاه تلویزیونی در شهر مینیاپولیس کار می کرد.

ولی به مرور زمان بیماری دیابت باعث تحلیل سلامت او شده بود. خانم مور در سال ۲۰۰۴ به خبرگزاری «شیکاگو تربیون» گفت که به خاطر بدتر شدن بینایی اش مجبور بود چندین بار روی چشمانش عمل لیزر کند.مشکل بینایی او حتی باعث شد هر جا می رود، کلی سرنگ با خود همراه داشته باشد تا بتواند هنگام نیاز به خودش انسولین تزریق کند.خانم مور در سال ۲۰۱۱ نیز تحت عمل جراحی مغز رفت.

مری تایلر مور برای نقش آفرینی در فیلم «اوردینری پیپل» مردم معمولی ساخت ۱۹۸۰، ساخته رابرت ردفورد، نامزد جایزه اسکار برای بهترین بازیگر زن شد.خانم مور سخنگوی بنیاد (سازمان) پژوهشی دیابت کودکان و نوجوانان، و فعال حقوق حیوانات بود. 
 
DW:نشست درباره بحران زیست محیطی ایران و دریاچه ارومیه در برلین

بنیاد هاینریش بل و موسسه اسمال مدیا گزارش ۱۶۰ صفحه‌ای درباره وضعیت زیست محیطی ایران منتشر کردند. هر دو موسسه اروپائی میزگردی هم با حضور متخصصان در برلین برگزار کردند.   

بنیاد هاینریش بل از برلین و موسسه "اسمال مدیا" از لندن روز چهارشنبه (۶ بهمن/ ۲۵ ژانویه)  نتیجه تحقیقات مشترک خود درباره بحران زیست محیطی ایران را منتشر کردند. این گزارش"بهشت گمشده؟ توسعه و راه حل بحران زیست محیطی ایران" عنوان دارد.

گزارش ۱۶۰ صفحه‌ای هر دو موسسه در میزگردی در برلین معرفی شد. بخشی از این گزارش به دریاچه ارومیه اختصاص یافته است. در میزگرد برلین دکتر بیژن کوشان سخنرانی کرد. بیژن کوشان، زمین‌شناس و کارشناس محیط‌زیست در آلمان، سال‌هاست درباره دریاچه ارومیه تحقیق می‌کند. او چندین‌بار به دعوت سازمان محیط زیست کشور به ایران سفر کرد.


آقای کوشان در این نشست گفت: «وقتی من ۵ سال پیش به ایران رفتم مشاهده کردم که کارهای علمی بسیار شده ولی بیشتر در حرف باقی مانده است. ما می‌خواهیم که عمل انجام بگیرد. نجات این دریاچه این نیست که ما فقط آب به آن بریزیم، بلکه باید از پایه شروع کرد. آلاینده‌ها را کاهش داد و به مردم آموزش داد و اشتغالزایی کرد. این باید یک حرکت مردمی و در سطح ملی و کلان باشد. ما مدیریت مدرن آب و محیط زیست می‌خواهیم و در قدم اول ما در آذربایجان نمایشگاه تکنولوژی محیط زیست برگزار می‌کنیم.»

آقای کوشان که بعد از میزگرد هاینریش بل و سمال مدیا در برلین با دویچه وله گفت‌وگو می‌کرد افزود: «آنقدر وضعیت زیست محیطی در کشور وخیم شده است که لازم است بر سر هر چهارراه مونیتور بگذارند تا مردم مشاهده کنند چه وضعیتی پیش آمده است. در ضمن قصد داریم مرکز علمی در اطراف دریاچه ارومیه بوجود بیاوریم.»

در سال‌های گذشته دو همایش در آلمان و آمریکا درباره احیای دریاچه ارومیه با شرکت متخصص ایرانی و خارجی برگزار شده است. برگزاری اینگونه نشست‌ها در خارج چه کمی برای حل مشکلات زیست محیطی ایران می‌تواند بکند؟

در پاسخ به این پرسش دویچه وله دکتر ناصر آق، استاد دانشگاه ارومیه و بنیان‌گذار "پژوهشکده آرتمیا و آبزیان" می‌گوید: «همایش‌ها و میزگردها به لحاظ فکری می‌تواند کمک کند. متخصصین مختلف از مناطق مختلف دنیا که تجربیاتی درباره تنوع زیستی و مدیریت منابع آب و مخصوصا در ارتباط با احیا دریاچه‌ها و تالاب‌ها دارند می‌توانند به متخصصین ایران در داخل کمک کنند. من سال پیش در آمریکا بودم و در آنجا صحبت می‌کردند که در حال حاضر ۱۱ هزار پروژه احیا و یا ساخت تالاب در کل آمریکا در دست اجرا دارند و این نشان می‌داد که تجربه‌های زیادی در این زمینه‌ها بین متخصصین وجودد دارد.»

دکتر آق در ادامه ولی تاکید کرد: «قطعا در این نشست‌ها حضور متخصصین ایرانی که از نزدیک شاهد وقایع هستند و از نزدیک تحقیق و مطالعه می‌کنند و وضعیت کنونی دریاچه را بررسی می‌کنند می‌تواند کمک بکند تا اطلاعات آنها (متخصصین خارجی) در اتباط با دریاچه ارومیه به روز شود.»

به گفته این استاد دانشگاه وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر به دلیل بارندگی کم و کاهش ورود آب  بدتر شده است. او اما تاکید می‌کند که به کمک ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌‌شود که ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در ماه جاری از پشت سدها به دریاچه ارومیه رهاسازی شود. 
 
 
DPA:اعدام یک نفر از خاندان آل صباح و ۶ نفر دیگر در کویت

کویت روز چهارشنبه ۲۵ ژانویه ۷ نفر را اعدام کرد. همه اعدام شدگان متهم به قتل و تجاوز بودند. در بین اعدام شدگان، فیصل عبدالله الجابر، یکی از اعضای خاندان حاکم این کشور، خاندان آل صباح نیز وجود داشت. پدیده‌ای که در  تاریخ کویت امری کاملا بی‌سابقه است.

سال‌ها بود که کویت کسی را اعدام نکرده بود. تا اینکه خبر اعدام ۷ نفر در یک روز از  سوی  خبرگزاری دولتی کویت، کونا منتشر شد. فیصل عبدالله الجابر متهم  است در جریان دعوایی خانوادگی یکی دیگر از اعضای خاندان حاکم را به قتل رسانده است.

قتلی که در سال ۲۰۱۰ روی داد و خاندان سلطنتی کویت را به لرزه انداخت. علت اصلی دعوای خانوادگی بین این دو عضو خاندان سلطنتی کویت هرگز روشن نشد. گفته شد که موضوع بر سر اختلاف نظر تجاری بوده است. اختلاف نظری که منجر شده تا فیصل عبدالله الجابر به سوی دیگر عضو خاندان حاکم شلیک کند و او را از پای در آورد. از سوی دیگر حمل غیرقانونی اسلحه نیز در پرونده او ثبت شده بود.

اعدام یک زن کویتی


در بین ۶ نفر دیگری که روز چهارشنبه در کویت اعدام شده‌اند، سه زن وجود دارند. یکی از آن‌ها، زنی کویتی است که در سال ۲۰۰۹ برای انتقام گرفتن از همسرش دست به قتل زده است. انتقامی مرگبار که قربانیان بسیاری را در پی داشت.  

این زن کویتی در زمان ارتکاب قتل ۲۳ سال سن داشته است. انگیزه ارتکاب به قتل، انتقام گرفتن از همسرش اعلام شده است. همسر این زن که قصد ازدواج مجدد داشت، چادری برای انجام مراسم ازدواج با همسر دوم خود برپا کرده بود. این زن کویتی برای اعتراض به این اقدام همسرش، چادر ازدواج را به آتش می‌کشد. در اثر این آتش‌سوزی ۵۷ نفر کشته می‌شوند. اکثر قربانیان این حادثه زن و کودک بودند.

۵ نفر دیگری که روز چهارشنبه در کویت اعدام شدند، تابعیت غیر کویتی داشتند و  شهروندان کشورهای مصر، بنگلادش، اتیوپی و فیلیپین بوده‌اند.
 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها