تعداد بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۱۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶ - 2022 19 February
- پیامبر(ص) فرمودند: «الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا»

خیلی‎ها خیال می‎کنند چیزی دارند اما در هنگام مرگ می‎فهمند که دستشان خالی است، خواب می‎بینند که مقام و منزلتی دارند و بیدار که می‎شوند می‎بینند خبری نیست.

این همه آیت‎الله و این همه عظمی که به من بستند چه شد؟
همانطور که آدم خوابیده چیزهای بسیاری را خواب می‎بیند و وقتی بیدار شد می‎بیند که دستش خالی است، این گونه است. 

غالب مردم این‎گونه‎اند و هنگام احتضار می‎فهمند که دستشان خالی است.

این‎ها گوشه‎ای از مسائل قیامت است.

- نصیحت حضرت امیر علیه‌ السلام خطاب به فرمانده لشکر علوی این است که ما یک دشمن بیرونی داریم که با آب و خاک و جسم ما کار دارد و یک دشمن درونی که از ما آب و خاک و خون نمی‌خواهد، بلکه از ما ایمان و آبروی ما را می‌خواهد. مراقب باشید تا دشمن درونی این دو سرمایه را از شما نگیرد.

- مگر می‌شود یک موجودی خود به خود یافت بشود؟! این نظام دقیق ریاضی که به تعبیری که از جناب ابوریحان بیرونی نقل کردند، گفتند: «جهان اگر بخواهد به صدا در بیاید، موسیقی می‌شود»؛ عالم از بس منظم است! این آیه نورانی دارد: «ما تری فی خلق الرّحمن من تفاوت»(ملک / ۳)، یعنی خدا آنقدر منظم آفرید که اگر کسی یک شیئی را اختلاس بکند، رسوا می‌شود؛ چرا؟ چون جای این شیء فقط همان جاست. مثلاً اگر کسی بین «پنج» و «هفت»، این عدد «شش» را اختلاس کند، کجا می‌خواهد بگذارد؟ این بالاخره رسوا می‌شود. هیچ ممکن نیست کسی خلاف بکند و رسوا نشود! این روی دستش می‌ماند.

- ما وقتی حرمت محیط‌زیست را نگه می‌‌داریم که حرمت این بدن را نگه بداریم. مشکلات بیمارستان ما همین قسمت است، از بس پُرخوری و بدخوری است. آدم این قدر می‌‌خورد که در مجلس آروغ بزند؟! پیغمبر که مهد ادب بود، فرشته ادب بود، کسی در مجلس ایشان آروغ زد، فرمود کمتر بخور! 

- شیطان در این جهان نقشی دارد و آن دعوت كردن و وسوسه كردن است؛ كار حرامی است که او دارد می‌كند، ولی اختیار را از هیچ كسی سلب نمی‌‌كند. اینكه شیطان وسوسه می‌‌كند معصیت است و خلاف شرع است؛ مثل اینكه كسی مركز فساد دایر می‌كند، خب كسی كه مركز فساد دایر می‌كند هیچ جوانی را مجبور نمی‌كند، ولی زمینه گناه را فراهم می‌كند. این وسوسه كردن، تبلیغ گناه كردن، ترویج گناه كردن این معصیت است، شیطان هم همین كار را می‌كند؛ اما كسی را مجبور نمی‌كند...

- کسی که دعا می‌کند اگر دعای او موحدانه باشد یعنی فقط با خدا گفتگو کند و از او بخواهد، چنین شخصی ممکن نیست دعایش مستجاب نشود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها