تعداد بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۱۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲ - 2022 29 January
سهمیه اعلامی: ۳۸۰۴ نفر
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
جلسه جهش مسکن با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد و در آن اعلام گردید که 7297 نفر متقاضی مسکن هستند در حالی که سهمیه شهر نی‌ریز ۳۸۰۴ نفر می‌باشد.

البته درخواست‌ها در دو بخش شهرستان نی‌ریز به این وسعت نیست و در بخش پشتکوه و شهر مشکان ۴۵۰ سهمیه در نظر گرفته شده است که تاکنون ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین در شهر قطرویه ۲۵۶ سهمیه در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون عمرانی فرمانداری نی‌ریز خطاب به شمس و حق‌بین مشاوران استانداری که به شهر نی‌ریز آمده بودند گفت: شهرستان نی‌ریز بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای 81.067 نفر جمعیت می‌باشد که از این تعداد 53.341 نفر در شهر نی‌ریز و 27.726 نفر در روستاها ساکن هستند.

میرزایی با اشاره به اینکه شهرستان نی‌ریز دارای بافت فرسوده مصوب است گفت: یکی از مکان‌های پیشنهادی برای ساخت مسکن همین بافت‌های فرسوده می‌باشد و بر پایه آنچه که در رسانه‌ها اعلام شده است بناست تا آنهایی که توانایی ساخت مسکن ندارند و در دهک‌های پایین جامعه قرار گرفته‌اند ۸۰ درصد هزینه ساخت توسط دولت تأمین شود.

وی جمعیت شهر نی‌ریز را بر پایه آمار سال 53.341 نفر عنوان کرد و گفت: نی‌ریز یک شهر مهاجرپذیر است و قطعاً این آمار افزایش داشته است.

معاون فرماندار از پیشنهاد تأمین زمین در دو نقطه شهر برای طرح جهش مسکن خبر داد و گفت: یک قطعه زمین ۵۹ هکتاری کنار دانشگاه که در حریم اما خارج از محدوده است؛در نظر گرفته‌ایم همچنین یک زمین ۴۷ هکتاری ادامه مسکن مهر نی‌ریز پیشنهاد دوم ماست.

او در ادامه پیشنهاداتی برای اجرای بهتر طرح جهش مسکن ارائه داد:
- خدمات روبنایی و زیربنایی را قبل از اجرای طرح در نظر بگیرید و برایشان برنامه‌ریزی نمایید مثل ساخت درمانگاه، مدرسه، نانوایی، کلانتری و...

- باید هرچه سریعتر ساخت مسکن شروع شود. متأسفانه قیمت یک قطعه زمین که تا چند سال پیش ۵۰ میلیون تومان بود در نی‌ریز به یکباره به محدوده یک میلیارد تومان رسیده است!

- پیشنهاد من این است تا با توجه به فرهنگ مردم نی‌ریز مسکن‌ها را به صورت دو طبقه بسازید و ساخت آنها را به افراد متقاضی واگذار نمایید.

ملاک ارزیابی مسکن است
در ادامه حق‌بین نماینده استانداری با بیان اینکه تمام موانع و مشکلات دو طرح مسکن‌مهر و اقدام ملی را شناسایی کرده‌اند گفت: فرآیند مجوزها مربوط به هر اداره‌ای که باشد باید در کمترین زمان انجام و حداکثر دو هفته برای آن در نظر گرفته شود.

کم کردن هزینه‌ها برای افرادی که خانه ندارند از اولویت ماست؛ از شورای شهر شهر می‌خواهیم تا در دفترچه عوارض سال ۱۴۰۱ تخفیف‌های لازم را برای صدور پروانه این مسکن‌ها در نظر بگیرند.
مدیران شهرستان این را دقت داشته باشند که ملاک ارزیابی مدیران در استان اقدامات مؤثری است که در زمینه مسکن انجام می‌‌شود.

در این بین بهجت مسئول حقوقی شهرداری نی‌ریز اعلام نمود که تخفیف 50 درصدی در صدور پروانه را اعلام کرده‌اند.

مدرسه و کلانتری مسکن مهر
رئیس راه و شهرسازی با ارائه زمین‌های واگذار شده به ادارات، خیرین و سازمانهای مختلف گفت: در رابطه با امکانات مسکن مهر قرارداد جدیدی با پیمانکار برای ساخت مدرسه بسته شده است.
همچنین دو مدرسه نیز یکی به آموزش و پرورش و یکی به بخش خصوصی واگذار گردیده است.
در رابطه با ساخت کلانتری و درمانگاه مسکن مهر قرارداد با پیمانکاران قبلی فسخ و به زودی پیمانکار جدید معرفی می‌شود.

4 میلیون خانه در 4 سال
در ادامه این جلسه شمس مشاور استاندار با بیان اینکه قرار است ۴ میلیون مسکن در طی چهار سال ساخته شود گفت: در زمان آقای احمدی‌نژاد اعلام شد که دولت قرار است ۲ میلیون مسکن مهر را در طی ۸ سال بسازد که بزرگترین پروژه مسکن سازی دولت به شمار می‌رود و در نهایت هم در طی ۸ سال یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن ساخته شد اما اینکه بتوانیم در ۴ سال ۴ میلیون مسکن ایجاد کنیم کار بسیار سختی است و برخی‌ها عنوان می‌کنند که زیرساختهای مهیا نیست اما باید با همکاری تمام دستگاه‌های دولتی و با ایجاد قرارگاه جهادی که مدیریت آن در شهرستان بر عهده فرماندار گذاشته شده این مسئله را به پیش ببریم.

سهم فارس 260 هزار خانه
سهم استان فارس از این ۴ میلیون مسکن ۲۶۰ هزار واحد اعلام شده است. پس هیچ کدام از مسئولان ساعت کار ندارند، تعطیلی ندارند و باید بین همه دستگاه‌ها هماهنگی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ملاک استعلام دستگاه‌ها خود شهرستان است نه استان آن را برای تسهیل در صدور مجوزهای لازم اعلام کرد و عنوان نمود: برخی از دستگاه‌های یک هفته و برخی دیگر دو هفته فرصت دارند تا نظر نهایی خود را اعلام کنند و اگر این مهلت به پایان رسید به منزله مثبت بودن نظر دستگاه‌ها خواهد بود و اگر اداره‌ای به هر زمینی پاسخ منفی داد باید پیشنهادی که بتوان آن را اجرا کرد نیز ارائه دهد.

مکانی بدون زیرساخت
وی با انتقاد از اینکه مسئولان شهرستان دنبال مکانی بدون زیرساخت‌های لازم در پشت دانشگاه آزاد نباشند گفت: البته ما با آن موافقت می‌کنیم منتهی قبل از آن باید لیست زمین‌های متعلق به دولت که در بیست سال گذشته به آنان واگذار شده اما هیچ اقدامی روی آن انجام نگرفته است تهیه شود و اگر به فرض مثال قرار بوده ورزشگاهی ساخته شود و نشده قرارگاه جهادی که در استان قرار دارد به فوریت خلع‌ید آن زمین را صادر و برای امر مسکن واگذار خواهد شد. این را هم بگویم که دولت یکی از بزرگترین زمین‌خواران به شمار می‌رود و ما باید آن را مدیریت کنیم.

وی همچنین در ارتباط با ساخت مسکن‌های مهر به صورت دو طبقه گفت: برای ۴ هزار متقاضی که در نی‌ریز وجود دارد ۴۰ هکتار زمین نیاز است و در ادامه ادارات خدمات رسان نیز باید زمین‌‌هایی برای زیرساخت‌ها داشته باشند که نیاز است ۶۰ هکتار زمین در اختیار باشد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها