تعداد بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷ - 2022 08 January
باران بعدی: هفته پایانی دی‌ماه
هفته گذشته و بر پایه پیش‌بینی‌هایی که از قبل شده بود بارش باران در نی‌ریز رخ داد و بار دیگر مردم چشمه‌سارها و رودخانه‌ها را به نظاره نشستند.

تارم جاری شد، رودخانه هرگان به غرش در آمد و مشکان با بارش ۸ سانتیمتری برف، سفیدپوش شد.

در آمار اعلامی از سوی اداره هواشناسی، هرگان با ۷۵.۵ میلی‌متر باران درصد مناطق بارانی اخیر قرار گرفت.

در همین ارتباط خبرهایی مبنی بر خسارت باران گزارش نشد و شهردار نی‌ریز که پیش از این اکیپی را آماده بارش‌ها کرده بود در پایان بارندگی اعلام نمود: خوشبختانه این بارندگی مدیریت شد تا خسارتی  به بار نیاورد.

وی در ارتباط با آبگیری خیابان‌ها گفت: این را باید مدنظر قرار دهیم که باران‌های سیلابی با باران‌های عادی متفاوت است. در باران‌های سیلابی در کمترین زمان بیشترین باران را شاهد هستیم و قاعدتاً مشکلاتی را به بار خواهد آورد اما خوشبختانه باران نی‌ریز این‌گونه نبود و فقط در یکشنبه شب در دقایقی باران به صورت سیلابی بارید که خیلی سریع فروکش کرد و در این مقطع شاهد آبگرفتگی معابر بودیم.

اما در بین تمام تصاویری که به دست نی‌ریزان فارس رسید انتشار فیلمی مبنی بر فوران آب از فاضلاب نیمه ساخته نی‌ریز جالب توجه بود. آب از منهول بالا زده بود و مثل چشمه‌ای جوشان شده بود. مسئله را از بهرام قره‌چاهی رئیس آبفا پیگیری کردیم و او گفت: پیرو انتشار کلیپ بیرون زدن آب از دریچه منهول فاضلاب روبروی فرمانداری نی‌ریز سریعاً بررسی موضوع در دستورکار امور آبفا قرار گرفت و پس از بازدید از محل بیرون زدن آب و بررسی منهول‌های فاضلاب محدوده مورد نظر و بازبینی نقشه طرح فاضلاب و دنبال کردن مسیر ورود آب، به نقاطی از کوچه‌های شهر نی‌ریز رسیدیم که متأسفانه فرد یا افرادی با باز کردن درِ منهول‌های فاضلاب برای مهار تجمع آب باران و کاهش سطح آب باران جمع شده در معابر که در مسیر تردد شهروندان قرار داشته حجم زیادی از آبهای سطحی را به شبکه جمع‌آوری فاضلاب وارد نموده‌اند و نظر به اینکه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر نی ریز تاکنون تحویل امور آبفا شهرستان نگردیده و در مدار بهره‌برداری نمی‌باشد و در نقاطی از شبکه نیز انسدادهایی وجود دارد به همین دلیل آب در شبکه جمع شده و با پر شدن شبکه فاضلاب، آب از دریچه منهول روبروی فرمانداری بیرون زده است و آب بیرون زده شده از منهول، هیچ ارتباطی به فاضلاب ندارد چون هیچ انشعاب فاضلابی وصل نیست و شبکه در مدار بهره برداری نمی‌باشد.

قابل ذکر است بر اساس قانون ورود آب باران و آبهای سطحی به شبکه جمع آوری فاضلاب ممنوع می‌باشد و به هیچ عنوان نباید آب باران و آبهای سطحی وارد شبکه فاضلاب گردد و مسئولیت جمع‌آوری و مهار آب باران و آبهای سطحی جزء وظایف شرکت آب و فاضلاب نمی باشد.

اما شاید سؤال اصلی این باشد که پیش‌بینی باران در زمستان چگونه خواهد بود؟

در این ارتباط کامران کامرانی کارشناس هواشناسی نی‌ریزان فارس گفت: به نظر می‌رسد دومین موج قدرتمند بارشی هفته آخر دی‌ماه از سمت غرب وارد کشور می‌شود. این موج که حاصل چرخنده  مدیترانه‌ای است، رطوبت قابل ملاحظه‌ای را از مدیترانه، دریای سرخ و دریای عرب وارد کشور می‌کند‌. 

در این موج بارشی استان فارس نیز بارش قابل ملاحظه‌ای از روز جمعه ۲۴ دی‌ماه دریافت خواهد کرد و تقریباً کل استان را فرا خواهد گرفت. اوج فعالیت این موج در سطح شهرستان نی‌ریز احتمالا یکشنبه ۲۶ دی‌ماه خواهد بود.

هر چند نمی‌توان  در خصوص مقادیر بارش این موج از اکنون اظهار نظر مطمئنی کرد اما به نظر می‌رسد در سطح شهرستان بارشی بیش از ۴۰ میلی‌متر (بین ۴۰ تا ۵۰) میلی‌متر و در مناطق کوهستانی (پلنگان) بیش از ۷۰ میلی‌متر را به ارمغان آورد.



/ چشمه شربو و آبشار فصلی شرق آن/ عکس: سعیده صحراگرد، نی‌ریزان فارس/ دی‌ماه 1400


عکس: ساسان کرونی
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها