تعداد بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۱۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱ - 2021 20 November
آشپزباشی
راضیه یزدی‌نژاد / مدرس آشپزی
بسیاری از اعراب و جنوبی‌های خونگرم کشورمان در فصول سرد سال به مصرف غذاهای خاصی همچون «نخودآب» روی می‌آورند که البته برخی عرب‌زبانان به آن «لب‌لبی» می‌گویند.

این غذای مقوی، مغذی و لذیذ اغلب در سفره‌خانه‌های سنتی یا در کنار خیابان روی چرخ‌دستی پخته و عرضه می‌شود و مصرف آن به‌خصوص در روزهای سرد سال تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و پیشگیری‌کننده از ابتلا به بیمارهای عفونی و ویروسی به‌ویژه سرماخوردگی است و برای کسانی که بیماری‌های خودایمنی همچون ام‌اس دارند،‌ بسیار توصیه می‌شود.

 با ورود غذاهای فرنگی به سفره ما ایرانیان،‌ مصرف غذاهای حاوی حبوبات کاهش یافته است در حالی که همین نخود‌آب که همراه پیاز و ادویه پخته می‌شود، خواص تغذیه‌ای زیادی دارد.

پایه اصلی این غذا نخود است و در موارد مختلف، ترکیبات دیگری نیز به آن اضافه می‌شود تا بهترین تأثیر را داشته باشد.

نخود ، یکی از انواع حبوبات با طبیعتی گرم و خشک است. ملین، مدر و مقوی است. قابلیت تغذیه زیادی داشته و اشتهاآور است. قاعده­‌آور بوده و قوای جنسی را تقویت می‌کند. در اعضایی مانند چشم و ریه مفید بوده و در تقویت لثه‌ نیز مؤثر است. نوع تفت‌­داده­‌شده آن اگر به­‌صورت گرم مصرف شود، در درمان بواسیر خونریزی­ دهنده مفید است. مقوی مو است و آب خیسانده آن در تحلیل ورم لثه مفید است. نخود، دیر هضم و نفاخ بوده و برای رفع این عوارض، در ترکیب نخودآب، اصلاحاتی انجام می‌شود.

مواد لازم:
نخود:1لیوان
گوشت گوسفندی:1 تکه
پیاز نگینی شده:1 عدد
بلغور گندم :سه قاشق غذاخوری
سیر: دوحبه
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

شیوه پخت:
گوشت و پیاز را سرخ کرده و زردچوبه را اضافه می‌کنیم. بلغور گندم به اضافه نخودی که بیست و چهار ساعت خیس خورده و همچنین سیر و آب گرم را به آن می‌افزاییم. می‌گذاریم با حرارت کم 4 تا 5 ساعت بپزد تا جا بیفتد.

چند نکته: 
- گوشت گوسفندی بهتر است قلم باشد. 

- ️بلغور گندم باعث لعاب‌دار شدن می‌شود.

- در ️غذاهایی که گوشت سرخ می‌شود، باید حتماً آب گرم اضافه شود.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها