تعداد بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۱۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱ - 2021 13 November
توضیحات رئیس شبکه بهداشت در مورد دستگاه
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز، در مورد دستگاه اکسیژن‌ساز و مخزن اکسیژن بیمارستان جدید که انتقاد آن در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شد، توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر داود آل داود گفت: «بیمارستان قدیمی (شهدا) تا کنون دستگاه اکسیژن‌ساز نداشته و اکسیژن مصرفی آن از طریق شارژ کپسولهای اکسیژن و استقرار آنها در سیستم اکسیژن مرکزی بیمارستان شهدا تأمین می‌شود. اما دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری برای بیمارستان جدید تهیه شده و آماده بهره‌برداری است.»

وی عنوان داشت: «در ابتدا برای بیمارستان جدید شهرستان نی‌ریز که به نام شهدای سلامت نامگذاری شده، مخزن 20 هزار لیتری اکسیژن مایع در  نظر گرفته شده بود که در بهمن ماه ۱۳۹۹ تهیه و به نی‌ریز منتقل گردید و بدون این که در مدار قرار گیرد، در بیمارستان قدیم قرار گرفت تا در زمان افتتاح بیمارستان جدید، متصل شود. 

با توجه به این که از آن تاریخ تا کنون دانشگاه علوم پزشکی روز‌های سخت کرونایی را سپری کرده بود، مشخص شد تهیه اکسیژن مایع در پیکهای کرونا بسیار سخت است و چون در استان فارس کارخانه‌های تولیدکننده اکسیژن مایع وجود نداشت و کارخانه‌های استانهای همجوار بیشتر به شهر‌های خود تعهد داشتند، از این رو در شهرستانهایی که نیاز به تأمین  اکسیژن مایع بود، مشکلات عمده‌ای ایجاد شد و دانشگاه بحرانهای زیادی را سپری کرد‌. 

پیرو جلساتی که با دانشگاه گرفته شد‌، یک دستگاه اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری علاوه بر مخزن اکسیژن مایع به این بیمارستان اختصاص یافت تا در زمان بهره‌برداری، مشکلات سایر بیمارستانهایی را که از مخزن اکسیژن مایع استفاده می‌کردند نداشته باشیم.»

رئیس شبکه بهداشت افزود: «دستگاه به سرعت تهیه و در تیر ماه ۱۴۰۰ به بیمارستان منتقل شد ‌و قرار بر این بود که مخزن اکسیژن مایع به عنوان پشتیبان در مدار قرار گیرد تا در صورت اختلال در اکسیژن‌ساز، اکسیژن‌رسانی کند‌. اما متخصصان معتقدند که مخزن اکسیژن در هر صورت باید ۳ ماه یکبار شارژ شود؛ چون بیشتر از آن نمی‌تواند اکسیژن را نگهداری کند.»

رئیس شبکه بهداشت گفت: «در چند مدت اخیر دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستان مرکزی علی‌اصغر که بیمارستان سنترال و مرکزی استان فارس می‌باشد و بیماران بد حال همه شهرستانها به این بیمارستان منتقل می‌شوند، دچار اختلال شد و مخزن پشتیبان آنها با توجه به این که ۱۰ هزار لیتری بود، پوشش دهنده این بیمارستان نبود. با توجه به‌ نیاز بیشتر این بیمارستان نسبت به بیمارستان شهدای سلامت نی‌ریز، در دانشگاه تصمیم گرفته شد مخزن 10 تنی با 20 تنی جابه‌جا گردد؛ با این پیش فرض که تهیه اکسیژن برای بیمارستان نی‌ریز هم بسیار سخت است و اکسیژن‌ساز ۶۰۰ لیتری این بیمارستان جوابگوی بیماران این شهرستان می‌باشد. با پیگیریهایی که انجام شد و صحبت نماینده محترم شهرستان، اعلام شد که امکان پوشش و شارژ کپسول توسط گل‌گهر سیرجان وجود دارد و در آینده نزدیک نیز بخشی که در کارخانه فولاد تولید اکسیژن می‌کند، فعال می‌شود و این مخزن به راحتی قابل شارژ است. در حال حاضر این موضوع در حال بررسی است؛ اما دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان جدید نی‌ریز (شهدای سلامت)‌ آماده بهره‌برداری می‌باشد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها