تعداد بازدید: ۵۳۶
کد خبر: ۱۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸ - 2021 10 November
هشدار!!
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، در کمین استان فارس است.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: جلسه ستاد مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در فرمانداری شهرستان نی‌ریز تشکیل شد.

در این جلسه که صبح سه‌شنبه ۱۸ آبان برگزار شد، معاون فرماندار یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور را آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد که بیشتر از طرف پرندگان مهاجر به طیور انتقال می‌یابد.

علیرضا میرزایی گفت: «خوشبختانه این بیماری در سال جاری هنوز وارد استان فارس نشده و تنها دو مورد در استان سمنان و کرمانشاه مشاهده شده است؛ اما باید پیشگیری گردد تا با وجود بیماری کرونا، شرایط مردم از این سخت‌تر نشود.»

وی افزود: «با توجه به این که در نی‌ریز پرورش طیور صنعتی و سنتی زیادی داریم، اگر این بیماری شیوع پیدا کند، ضرر اقتصادی جبران‌ناپذیری وارد می‌شود. بنابراین همه دستگاه‌ها باید همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی داشته باشند.»

میرزایی افزود: «اگر موردی از این بیماری در مرغداریها مشاهده شد، باید قرنطینه شود و بخشداریها به ویژه در بخش مرکزی و پشتکوه که پرورش طیور بیشتری است، باید مراقب باشند و بحث آموزش به مردم را جدی بگیرند.»

او گفت: «ما ورودی استانهای شرقی هستیم و باید بازرسی و مراقبت کنیم. ایست و بازرسی قطرویه باید تقویت و از ورود محموله‌های غیر مجاز و تأیید نشده پیشگیری شود.»

در ادامه جلسه، رئیس شبکه دامپزشکی نی‌ریز گفت: «ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار واگیردار است و حتی قابلیت انتقال به پستانداران ازجمله اسب، دام و انسان را دارد. این بیماری از طریق تنفسی و حتی ابزارآلات می‌تواند به واحد دیگری منتقل شود.»

دکتر حمیدرضا ممتازیان افزود: «اولین راه مبارزه با این بیماری، کنترل و پیشگیری است تا وارد استان و شهرستان نشود. از جمله کنترل مبادی ورودی شهرستان که پست قرنطینه ما ۲۴ ساعته فعال است. باید از طریق دهیاری‌ها و بخشداری‌ها اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا مردم هر گونه تلفات غیر عادی را به سرعت به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.»

وی عنوان داشت: «اگر این ویروس وارد یک مزرعه یا خانه ‌روستایی شد، تا شعاع یک کیلومتری آن باید هر گونه پرنده زنده‌ای را چه سالم و چه ناسالم معدوم کرد. ترس ما از واحدهای صنعتی است؛ به خصوص واحد‌های مرغ تخم‌گذار و بوقلمون که خیلی حساس هستند.»

ممتازیان خواستار برخورد با پرنده فروشان دوره گرد شد و از شهرداری خواست تا در صورت شیوع این بیماری، آهک و لودر را برای معدوم ساختن پرندگان آلوده در اختیار شبکه دامپزشکی قرار دهد.

در ادامه، رئیس اداره محیط زیست گفت: «یکی از مشکلات ما در این زمینه، سد چشم عاشق است. چون با توجه به خشک شدن دریاچه بختگان، این مکان یکی از جاهایی است که می‌تواند توقفگاه پرندگان مهاجر در شهرستان باشد.»

علی‌اکبر صفایی بر لزوم واکسیناسیون محیط‌بانان به عنوان کسانی که به طور مستقیم با محیط‌های آلوده در ارتباطند تأکید کرد.

معاون فرماندار هم گفت: «در شهرستان مجاور ما درناهای وحشی آمده‌اند که برخی متخلفان به شکار آنها روی می‌آورند. باید اطلاع‌رسانی شود تا دچار مشکل و درگیر نشوند.»

در ادامه جلسه، اداره‌های دادگستری، شهرداری، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و محیط‌زیست، آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کردند.

نوشتنی است در بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور، پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون این که خود مبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوآنزا را با خود جابه‌جا کنند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها