تعداد بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۱۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵ - 2021 24 October
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول
در هفته وحدت قرار داریم.

 این نامگذاری پس از انقلاب انجام شد.  انگیزه اصلی  این نامگذاری این بود که پیروان دو مذهب اصلی اسلام یعنی تشیع و تسنن به جای اختلاف و تفرقه به سوی وحدت و همگرایی بروند. منظور اصلی امام خمینی(ره) که این نامگذاری را انجام دادند این بود که جهان اسلام به سمت یکپارچگی پیش رود تا قدرت و توان خود را یکجا کند و تفکر اسلامی را توسعه بخشد.

پس از گذشت چند دهه از این نامگذاری این هدف محقق نشده است. سبب‌شناسی آن نیازمند بحث‌های عمیق معرفت‌شناختی و پس از آن بررسی عوامل سیاسی است. برای تحقق این هدف لازم بود ایران شیعی به سمت وحدت، هماهنگی و همراهی با سایر کشورهای اسلامی که عموماً سنی مذهبند حرکت کند و رفته رفته اختلافات را تا حد امکان کم کند تا حداقل با هم رویارویی نکنند. در حالی که متأسفانه وحدت شیعه و سنی در داخل کشور - که لازم بود در گام اول عملی شود - محقق نشد. اهل سنت ایران بر این باورند که توجه کافی و بایسته به آنها نمی‌شود و باز با تأسف باید گفت در نوع رابطه با کشورهای مسلمان نیز طوری عمل نشد که زمینه همگرایی فراهم شود. البته در این زمینه علاوه بر سیاستمداران و سیاستگذاران جهان اسلام، سیاستهای خارج از جهان اسلام هم اثرگذار بوده و  هست.

... در عین حال ایران شیعی که پیشنهاد دهنده مسئله وحدت بود باید ابتکار عمل را به دست می‌گرفت و ابتدا در داخل و سپس در خارج به سمت وحدت حرکت می‌کرد که این کار انجام نشد هرچند سازمان «تقریب مذاهب» تأسیس شد اما هدف تاکنون محقق نشده است.

به نظر می‌رسد برای عملی شدن این مهم دو راهبرد باید عملیاتی شود:

1- علمای دو مذهب اصلی اسلام به طور مداوم با تشکیل نشستهای علمی و معرفت‌شناسی، پایه‌ها و اصول مشترک را مطرح و به طور جدی بر آنها پافشاری کنند. اگر علمای مذاهب به مشترکات اسلامی پایبند باشند و در نظام تبلیغاتی خود آنها را به صورت جدی تبلیغ کنند، پیروان به مرور  دست از تعصبات،  رفتارها و گفتارهای غیرعقلانی برمی‌دارند.

2- سیاستمداران و دولتمردان کشورهای اسلامی منافع مشترک را شناسایی و در جهت اجرای آنها بکوشند. متأسفانه ستیز پیدا و پنهان بین سران کشورهای اسلامی جایگزین وحدت و همگرایی شده است. ستیز کور سیاسی که خود را پشت آموزه‌های غیر معتبر، غیر عقلانی و خارج از حوزه معرفت‌شناسی مذهبی و دینی پنهان کرده، موجب به وجود آمدن سازمان‌های مخوف آدمکش و تروریستی همچون القاعده، داعش و... شده است.

آیت الله سیستانی در سال اول تیره شدن روابط میان ایران و عربستان سعودی از طریق آقای مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی به مسئولان ایران پیغام می دهند:«هر وقت ایران و عربستان روابط خوبی داشته باشند تمام شیعیان منطقه از خود عربستان گرفته تا عراق و خلیج فارس و پاکستان و افغانستان همگی در آسایش و آرامش هستند و هر وقتی این روابط تیره شود همه آنها دچار مشکل می شوند.»

پیام این عالم بزرگ شیعی بیانگر اهمیت وحدت، همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز کشورها مسلمان است. امید است شاهد روابط حسنه بین همه این کشورها باشیم.

 شاد و سالم  و موفق باشید
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها