پای درس استاد علی صفائی حائری
/ در صله رحم، مطلوب اين است كه كسرىِ دو طرف از بين برود و به رزقها و كمبودهاى افراد رسيدگى بشود. چگونه؟ «بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ»؛ با محبتهايى كه به آنها داريم و خوبىاى كه به آنها مىكنيم. و «برّ» در اينجا رشد است، خوبى است، نه خوشى؛ چرا كه بين خوبى و خوشى تفاوت است.
گاهى ما رفت و آمدها و صله رحمهايمان براى خوشى است، نه براى برّ و خوبى و اين دو فرقشان روشن است. بارها گفتهام كه خربزه براى مريض خوش است، ولى خوب نيست و دارو براى او خوب است، ولى خوش نيست. چيزهايى براى ما خوش هستند كه خوب نيستند و رشدى در ما نمىآورند.
/ اول خودسازی بعد دیگر سازی .
اگر چنین نباشی ، مبارزه در دراز مدت دچار آفات عظیمی میشود. یا خلق بت تو میشود یا تو خودت را بت خلق میکنی.
/ راه آنجا آغاز میشود که تو به پایان میرسی.
/ بارها گفتهام؛ آن هنگام که تو هماهنگ با نظام[عالَم] نیستی، دو میلیارد همراه هم که داشته باشی وحشت داشته باش و آن هنگام که در مسیری و هماهنگ با نظام، یک نفر و تنها هم که هستی مطمئن باش.
وقتی فریاد رسولالله(ص) در کنار کعبه بلند شد و صدای ضعیف او پردههای کعبه را لرزاند، هر کس آن جمع را میدید باور نمیکرد که ادامه پیدا کند و وقتی هم که فریاد قدرتها در تختجمشید بلند شد، کسی که آن صدا را میشنید باور نمیکرد که این جشن دوهزار و پانصدساله به نابودی و انهدام بینجامد. این طبیعی است که یک خروار گندم وقتی بیرون از نظام و بر روی زمین مانده است خوراک کلاغها و سوسکهاست و زیاد نمیشود ولی یک دانه گندم که هماهنگ با نظام در خاک افتاده و در مسیر شکل گرفته، سنبله و صدها دانه میشود. کسانی که روی مرز حرکت میکنند و هماهنگ با نظامها و سنتها هستند، اگرچه هم کم باشند زیاد میشوند و آنها که بیرون از مرزند، زیادشان هم به نابودی میانجامد.
/ حجاب یعنی همان دقت در برخورد که آلوده نشوی و آلوده نسازی، که اسیر نشوی و اسیر ننمایی.
/ فقر خودساخته زائيده تنبلى و اسراف است. تنبلى؛ يعنى به كار نگرفتن نيروها و استعدادها؛ و اسراف؛ يعنى بيش از حد ضرورت بهره بردارى كردن و نيروها را هدر دادن.
/ آنطور زندگی کن که مرگ مزاحم زندگی تو نباشد و آنگونه بمیر که زندگی ساز باشد.
نظر شما