تعداد بازدید: ۵۷۹
کد خبر: ۱۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱ - 2021 27 June
گویا قرار نیست مشکل شیر یکبار برای همیشه حل شود. گاوداری‌های نی‌ریز اعلام می‌کنند یک به یک رو به تعطیلی گذاشته‌اند و کمبود شیر در ایستگاه‌های عرضه آن تأیید کننده همین گفته‌ها است.

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:

به‌رغم اینکه فصل تابستان است و مصرف شیر بسیار پایین اما عرضه شیر خام در ایستگاه‌ها با قیمت ۵۵۰۰ تومان بسیار کم و ناچیز است! و به یکی دو ساعت نکشیده شیر تمام می‌شود.

گاوداری‌ها تقاضای افزایش قیمت شیر را دارند و در همین سال گذشته بود که قیمتش در نی‌ریز از ۴۵۰۰ تومان به ۵ هزار و در ادامه به ٥٥٠٠ تومان رسید.
مسئولان معتقد بودند که این مبلغ مناسب است و می‌تواند کفاف نیازهای گاوداران را بدهد اما در آن سو برخی از گاوداری‌ها کارشان به تعطیلی و بردن گاوهای شیرده به کشتارگاه کشیده شد.

هر چند در این ارتباط ممتازیان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نی‌ریز این اقدام را به صرفه نمی‌داند و می‌گوید: غالباً گاوهای شیری را به کشتارگاه نمی‌فرستند چون قیمت گاوهای شیری بسیار بالاست و کشتارگاه تنها میزان گوشت آنها را محاسبه می‌کند که رقمی نزدیک به نصف قیمت گاو است.

او در ارتباط با سؤال ما مبنی بر اینکه آیا آماری از تعداد کشتار گاو در نی‌ریز دارد گفت: نمی‌شود عنوان نمود که تمام گاوهایی که در کشتارگاه نی‌ریز ذبح می‌شوند شیری بوده و مربوط به شهرستان نی‌ریز است چون غالباً از شهرهای اطراف نیز برای کشتار مراجعه می‌کنند.

یکی از گاوداران در گفتگو با ما این گفته‌های ممتازیان را تأیید کرد و گفت: قیمت گاو شیری اگر نزدیک به ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان باشد در کشتارگاه چیزی حدود ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان دستمان را می‌گیرد اما چاره‌ای جز این کار نداریم و خریدار گاو شیری بسیار کم است.

به هر روی بحث اصلی گاوداران افزایش قیمت است و می‌گویند با توجه به افزایش نهاده‌های دامی نمی‌توان ادامه فعالیت داد.

قرائی مسئول تولیدات دامی جهاد کشاورزی با رد اینکه تعداد گاوداری‌ها در نی‌ریز بسیار کم است گفت: در ۱۵ روز گذشته از ۵۸ واحد گاوداری بازدید کرده‌ایم و در کل ٦٠ واحد گاوداری در نی‌ریز فعال هستند که از ٢ رأس گاو شروع شده و بزرگترین آن ٩٦ رأسی می‌باشد.

در حال حاضر و در شهر نی‌ریز ٦٥٠ رأس گاو مولد و شیری وجود دارد و ما در نیمه دوم سال گذشته با افزایش گاوداری‌ها روبرو بودیم و ٦ واحد صنعتی در سال گذشته شروع به کار کرده‌اند اما در حال حاضر تعداد ثابت مانده است.

وی میزان تولید شیر روزانه نی‌ریز را ٩ تن عنوان کرد و گفت: ٥ تن به ایستگاه‌های شیر تحویل داده می‌شود، ١,٥ تن به صورت خودمصرفی است، ٣٥٠٠ تن هم به صورت آزاد به فروش می‌رسد.

وی در ادامه عرضه شیر را ٤ قسمت کردو گفت:

١- خودمصرفی برای گوساله‌ها و مصرف خانواده گاوداران

٢- فروش به ایستگاه‌های شیر برای عرضه به مردم به صورت فله‌ای.

٣- عرضه به کارخانه‌های لبنیاتی برای تولید فرآورده‌های لبنی و دریافت نهادهای دولتی در قبال آن.

٤- فروش آزاد و با قیمت بالاتر از نرخ مصوب
اما در روز سه‌شنبه یکم تیرماه و در رسانه‌ها اعلام شد که قیمت شیر خام از کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: به دلیل افزایش نرخ تمام شده شیر خام، ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام را از کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داد.

در ادامه و در روز چهارشنبه ٢ تیرماه رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:  با پیگیری‌های انجام شده از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار، مشخص شد تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت شیر گرفته نشده و هرگونه گرانفروشی تخلف است و  افزایش قیمت شیر و لبنیات صحت ندارد.

اما مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اعلام کرد: افزایش قیمت شیر نیاز به ابلاغ از سازمان دارد و تا امروز چهارشنبه دوم تیرماه که با شما صحبت می‌کنم افزایش قیمت شیر در نی‌ریز اجرا نشده است.

بصیری ادامه داد: همانگونه که تورم بر روی بسیاری از اقشار جامعه تأثیرگذاشته است و قدرت خرید منِ کارمند پایین آمده است گاوداران هم از این مسئله مستثنی نیستند و لذا جوابگوی هزینه‌هایشان نمی‌باشند اما به نظر می‌رسد قیمت ۶۴۰۰ تومانی در صورت تصویب، تمام این مسائل در آن دیده شده است و جوابگوی هزینه‌ها باشد.

متأسفانه شرایط روز کشور به شکلی شده است تا نتوانیم تسهیلات آنچنانی در اختیار گاوداران قرار دهیم و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، حجم ارز اختصاصی برای ورود نهاده‌ها و غیره تابع تصمیمات کشوری است.

مثلاً در حال حاضر ارز دولتی برای نهاده‌های دامی در نظر گرفته شده اما مشخص نیست در آینده و دولت جدید این ارز اختصاص یابد یا تصمیم دیگری بگیرد. اما آنچه که مشخص است قیمت شیر ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی در حال حاضر و بدون پیش‌بینی آینده مناسب می‌باشد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها