/ در هر محله به جای یک باشگاه بدنسازی، باید یک زورخانه راهاندازی شود.
/ با استعلامی که از مراجع گرفته شده، ورود زنان به ورزش زورخانهای ایراد شرعی ندارد
/ فوتبال و ژیمناستیک را هم امتحان کردهام اما هیچکدام به اندازه ورزش زورخانهای برایم لذت بخش نبود.
/ سبحان پستهخندان نونهال باستانیکار دلیل رو آوردنش به این رشته را مرام پهلوانی و مردانگی میداند و معتقد است این ورزش حس معنوی خاصی دارد.
چندی پیش هوای گود و میل و زنگ و ضرب به سرمان زد و گفتیم سری به زورخانه بزنیم و با اهالی این ورزش باستانی گپ و گفتی داشته باشیم.
در ابتدای ورود به زورخانه، به علیرضا شیری پیشکسوت گود برخوردیم. مشهور به شیر زورخانه در بین بچههای نیریز. این پیشکسوت بااخلاق و متواضع، با ورود هر ورزشکاری به گرمی به استقبالش میرفت و با آنها خوش و بش میکرد.
در ادامه مرشدان سعید کاشانه و هاشم کشاورز با نواختن ضرب و زنگ ورزشکاران را به گود فرا خواندند و آنها با کسب رخصت به میدان میآمدند.
ورزش با نرمش و شنو شروع و با چرخ و میل ادامه یافت.
مرشدان مینواختند و میخواندند و شیری هم هر از گاهی ورزش را قطع میکرد و در میان گود چرخی میزد و با آوردن اسم حاضران برای سلامتیشان دعا میکرد.
ورزش حدود ٢ ساعت طول کشید و سپس همه رو به قبله دستهجمعی دعا خواندند.
فرصتی بود تا با تعدادی از باستانیکاران گفتگو کنیم.
حسین دهقان رئیس شورای عالی جوانان زورخانه حضرت امیر در مورد سابقه حضورش در زورخانه گفت: از ١٤ سالگی این ورزش را شروع کرده و در ردههای مختلف استان عضویت داشتهام و هماکنون در کنار بزرگان این رشته برای سلامتیام ورزش میکنم.
او جذابیتهای ورزش باستانی را اینگونه توصیف میکند: ورزشکاران با آهنگ ضرب و زنگ به صورت زنده ورزش میکنند و نام مولا علی بر سر زبانها جاریست و این است که نیروی ورزشکاران برای این ورزش چند برابر میشود.
وی در ادامه در مقایسه زورخانه با رشتههایی چون بدنسازی گفت: ورزش باستانی از هر لحاظ میتواند پاسخگوی نیازهای ورزشکاران باشد؛ چه از لحاظ روحی و چه بدنی. چون دارای منش پهلوانی است که ریشه در دین و فرهنگ اصیل ایرانی دارد و از خطرات و آفتهای اخلاقی به دور است. با توجه به پتانسیل بالای ورزش باستانی و پهلوانی امید است به جای گسترش هر چه بیشتر ورزشهای غربی شاهد رشد ورزش اصیل کشورمان باشیم. به نظر من در هر محله به جای یک باشگاه بدنسازی، باید یک زورخانه راهاندازی شود.
وی در مورد امکان انجام ورزش زورخانه برای بانوان گفت: ما از طریق شورای عالی جوانان استان پیشنهاد راهاندازی بخش بانوان را به فدراسیون دادهایم و در فدراسیون هم بحثهایی برای راهاندازی مطرح است. با استعلامی که از مراجع گرفته شده، ورود زنان به ورزش زورخانهای ایراد شرعی ندارد.
، اما باید ببینیم که زیرساختها برای این کار آماده است یا نه و استانها چقدر برای راهاندازی بخش زنان آمادگی دارند.
سپس به سراغ شیری رفتیم که سابقه ٤٠ ساله در ورزش دارد. او در هفته سه شب ورزش زورخانهای را انجام میدهد و از این هفته قرار است صبحهای جمعه هم به آن اضافه شود.
وی گفت: این ورزش جوری است که باید در آن مرام و منش قهرمانی رعایت شود.
او از مسئولین خواست که از جوانان زورخانه که دارای مقامهای استانی و کشوری متعدد هستند بیشتر حمایت کنند تا روز به روز شاهد پیشرفت آنها باشیم.
مهدی غرایی خود را عضو تیم نوجوانان معرفی کرد و گفت: برادرم از بچگی این ورزش را انجام میداد و وقتی اسم باستانی را میشنیدم بیشتر مشتاق میشدم ببینم چه نوع ورزشی است تا اینکه در ۸ سالگی وارد این ورزش شدم و بسیار علاقه پیدا کردم و خدا را شکر میکنم که در چنین ورزشی فعالیت میکنم.
وی در مورد اینکه آیا به ورزش دیگری هم میپردازد یا نه میگوید: ورزشهایی مثل فوتبال و ژیمناستیک را هم امتحان کردهام اما هیچکدام به اندازه ورزش زورخانهای برایم لذت بخش نبود.
این ورزش میتواند درمراسم مختلف دیگران را دعوت به تماشا و بعد آنها را جذب کند.
سبحان پستهخندان نونهال باستانیکار دلیل رو آوردنش به این رشته را مرام پهلوانی و مردانگی میداند و معتقد است این ورزش حس معنوی خاصی دارد.
وی ۳ سال است به این رشته روی آورده و ٥ سال هم فوتبال بازی میکرده است.
مهدی لالهزار در مورد چگونگی جذبش به این رشته میگوید: مرشد شاهمرادی باعث شد به این ورزش بیایم و از دبستان وارد گود بشوم و روز به روز علاقهام بیشتر شود.
وی معتقد است انسان در این مکان مقدس اخلاق و رفتار وکردارش روز به روز بهتر میشود. خلاصه توصیف این ورزش کهن ایرانی خیلی زیاد است. این ورزش برای ما شیعیان طعم و مزه بهتری دارد چون ما این مکان را خانه مولایمان میدانیم.